Sistem de kalan bakiyeyi görmek için hala uzun süre beklemek gerek. Karta dolum yapana fiş verilmiyor. 'Antkart daha iyiydi' diyen sürücüler Z raporunu alamadıklarını öne sürüyor
Aradaki farklar çarpıcı
Bir kısım ulaşım esnafı, Halkkart ve Antkart'ı değerlendirdi ve kaldırılması için büyük çaba gösterdikleri Antkart'ın daha sorunsuz çalıştığını öne sürdü. Esnaf bir çok konuda Antkart'ın teknolojisinin Halkkart'a göre daha iyi çalıştığı kanısında bulundu. Minibüsçüler Odası, bir süre önce Halkkart'tan indirim kartı olanların kartlarını sürücüye gösterip nakit ücret ödeyerek biniş yapmaları yerine kartlarını cihaza okutma zorunluluğunu getirdi. Kartlarda fotoğraf ve kimlik bilgilerinin hiç biri yer almadığından, çoğu yolcunun başkalarına ait indirimli kartlarla araçlara binerek 'haksız şekilde indirimli ulaşımdan faydalandığı' ortaya çıktı. Zaten nakit binişin yasaklanmasıyla bu uygulama da boşluğa düşmüş oldu. Halkkart'tan önce toplu ulaşımda para yerine kullanılan Antkart'ta ise her kartın üzerinde yolcunun adı soyadı, fotoğrafı yer alıyordu. İndirimli ve anonim kartların renkleri ise ayrıydı. Ve böyle bir sorun yaşanmıyordu.
Z raporu yok
Ulaşımda sürücülerin Halkkart'tan en büyük şikayetlerinden biriyse gün sonundaki tüm işlemlerin toplamının dökümünü gösteren Z raporu alınamaması. Gün sonunda sürücüler, kaç yolcu bindiği ve ne kadar hasılat toplandığını ellerindeki kağıtlara not ediyor. A-Kent firması tarafından kendilerine şifre ve kullanıcı adı verilmediğinden yakınan esnaf, 'Biz sadece yolcu sayı ve türünü görebiliyoruz ama hasılatı hesaplayamıyoruz. Çünkü kent merkezindeki tam yolcu ücretiyle örneğin Döşemealtı'na giden tam yolcunun ödediği 'bir kişilik tam ulaşım ücreti' bir değildir. Her hattın ücreti farklıdır' dedi. Halkkart sistemini devreye alan A-Kent firmasıyla yolcu sayısı ve hasılat nedeniyle uyuşmazlık yaşandığında sürücüler neyi nasıl ispat edeceklerini bilemediklerini, tüm bilgilerin 'sadece dijital ortamda olması' nedeniyle mağdur olduklarını söylüyor. Aynı şekilde yolcularda kalan bakiyelerini halen göremiyor. Bir çok yolcu, kaldırılan Antkart sistemindeki hizmetlerin Halkkart sisteminden daha kullanışlı olduğu görüşünde.
'Kalan bakiye' çilesi
Halkkart'ta kalan bakiyeyi görmek için ikinci bir işlem yaparak cihaza kartını tutmak ve yaklaşık 7 saniye beklemek gerekiyor. Sürücüler, her yolcuya tek tek bakiye söylemelerinin imkansız olduğunu belirtiyor. Antkart'ta ise yolcu ne kadar bakiyesinin kaldığı anında öğrenebiliyordu. Halk validatöre kartını okuttuğunda Antkart'a ait validatör anında kalan bakiye ve harcanan miktarı gösteriyordu. Validatör aynı zamanda da kalan bakiye, harcanan miktar, binilen aracın bilgileri, binilen durak yeri ve saatlerinin yer aldığı bir fiş veriyordu. Bu işlemlerin hepsi yaklaşık 2 saniye sürüyordu. Antkart'ta sürücü de gün sonunda Z raporu alarak hasılat ve yolcu sayısı gösteren fişin bir nüshasına sahip oluyordu.
Antkart'ı özlediler
Sürücülere göre Antkart'ta sistem sürücülerden 2 ayı aşkın süre komisyon almadan çalıştırılırken Halkkart'ta sistem daha yarım yamalak devredeyken komisyon kesintileri başladı. İddia o ki Antkart'ta sistem çalıştığında hiçbir cihazda sorun çıkmazken Halkkart'ta bir çok validatör sorunlu çalışıyor ya da çalışmıyor. Esnaf, 'Validatörlerin bir bölümü arızalandı ve söküldü. Onarılmak yerineyse bir başka araca takıldı. Aynı arıza o araçta da tekerrür etti' iddiasında bulunuyor. Antkart'ın Halkkart'a göre daha bir çok konuda ileri olduğunu öne süren sürücüler, ulaşımda yaşadıkları çilenin bitmemesine isyan ediyor. Halkkart'ın sorunsuz bir şekilde çalışmasının sağlanmasını istiyor. Öte yandan Halkkart'ta paraların toplanacağı banka olarak anlaşmaya varılan Denizbank'ın ulaşım esnafına hiç sormadan zaten verilen bankamatik kartlarının yanında kredi kartı da gönderdiği ve böylece esnafın kimlik bilgilerinin bulunduğu veri tabanını kullandığı iddia edildi. Dolum yaptığında vatandaşlık numarasını vermesi istenen vatandaşın kimlik bilgilerinin herhangi bir kurum tarafından kullanılıp kullanılmayacağı da şimdiden merak konusu oldu.
Şükrü AĞIRMAN
Aradaki farklar çarpıcı
Bir kısım ulaşım esnafı, Halkkart ve Antkart'ı değerlendirdi ve kaldırılması için büyük çaba gösterdikleri Antkart'ın daha sorunsuz çalıştığını öne sürdü. Esnaf bir çok konuda Antkart'ın teknolojisinin Halkkart'a göre daha iyi çalıştığı kanısında bulundu. Minibüsçüler Odası, bir süre önce Halkkart'tan indirim kartı olanların kartlarını sürücüye gösterip nakit ücret ödeyerek biniş yapmaları yerine kartlarını cihaza okutma zorunluluğunu getirdi. Kartlarda fotoğraf ve kimlik bilgilerinin hiç biri yer almadığından, çoğu yolcunun başkalarına ait indirimli kartlarla araçlara binerek 'haksız şekilde indirimli ulaşımdan faydalandığı' ortaya çıktı. Zaten nakit binişin yasaklanmasıyla bu uygulama da boşluğa düşmüş oldu. Halkkart'tan önce toplu ulaşımda para yerine kullanılan Antkart'ta ise her kartın üzerinde yolcunun adı soyadı, fotoğrafı yer alıyordu. İndirimli ve anonim kartların renkleri ise ayrıydı. Ve böyle bir sorun yaşanmıyordu.
Z raporu yok
Ulaşımda sürücülerin Halkkart'tan en büyük şikayetlerinden biriyse gün sonundaki tüm işlemlerin toplamının dökümünü gösteren Z raporu alınamaması. Gün sonunda sürücüler, kaç yolcu bindiği ve ne kadar hasılat toplandığını ellerindeki kağıtlara not ediyor. A-Kent firması tarafından kendilerine şifre ve kullanıcı adı verilmediğinden yakınan esnaf, 'Biz sadece yolcu sayı ve türünü görebiliyoruz ama hasılatı hesaplayamıyoruz. Çünkü kent merkezindeki tam yolcu ücretiyle örneğin Döşemealtı'na giden tam yolcunun ödediği 'bir kişilik tam ulaşım ücreti' bir değildir. Her hattın ücreti farklıdır' dedi. Halkkart sistemini devreye alan A-Kent firmasıyla yolcu sayısı ve hasılat nedeniyle uyuşmazlık yaşandığında sürücüler neyi nasıl ispat edeceklerini bilemediklerini, tüm bilgilerin 'sadece dijital ortamda olması' nedeniyle mağdur olduklarını söylüyor. Aynı şekilde yolcularda kalan bakiyelerini halen göremiyor. Bir çok yolcu, kaldırılan Antkart sistemindeki hizmetlerin Halkkart sisteminden daha kullanışlı olduğu görüşünde.
'Kalan bakiye' çilesi
Halkkart'ta kalan bakiyeyi görmek için ikinci bir işlem yaparak cihaza kartını tutmak ve yaklaşık 7 saniye beklemek gerekiyor. Sürücüler, her yolcuya tek tek bakiye söylemelerinin imkansız olduğunu belirtiyor. Antkart'ta ise yolcu ne kadar bakiyesinin kaldığı anında öğrenebiliyordu. Halk validatöre kartını okuttuğunda Antkart'a ait validatör anında kalan bakiye ve harcanan miktarı gösteriyordu. Validatör aynı zamanda da kalan bakiye, harcanan miktar, binilen aracın bilgileri, binilen durak yeri ve saatlerinin yer aldığı bir fiş veriyordu. Bu işlemlerin hepsi yaklaşık 2 saniye sürüyordu. Antkart'ta sürücü de gün sonunda Z raporu alarak hasılat ve yolcu sayısı gösteren fişin bir nüshasına sahip oluyordu.
Antkart'ı özlediler
Sürücülere göre Antkart'ta sistem sürücülerden 2 ayı aşkın süre komisyon almadan çalıştırılırken Halkkart'ta sistem daha yarım yamalak devredeyken komisyon kesintileri başladı. İddia o ki Antkart'ta sistem çalıştığında hiçbir cihazda sorun çıkmazken Halkkart'ta bir çok validatör sorunlu çalışıyor ya da çalışmıyor. Esnaf, 'Validatörlerin bir bölümü arızalandı ve söküldü. Onarılmak yerineyse bir başka araca takıldı. Aynı arıza o araçta da tekerrür etti' iddiasında bulunuyor. Antkart'ın Halkkart'a göre daha bir çok konuda ileri olduğunu öne süren sürücüler, ulaşımda yaşadıkları çilenin bitmemesine isyan ediyor. Halkkart'ın sorunsuz bir şekilde çalışmasının sağlanmasını istiyor. Öte yandan Halkkart'ta paraların toplanacağı banka olarak anlaşmaya varılan Denizbank'ın ulaşım esnafına hiç sormadan zaten verilen bankamatik kartlarının yanında kredi kartı da gönderdiği ve böylece esnafın kimlik bilgilerinin bulunduğu veri tabanını kullandığı iddia edildi. Dolum yaptığında vatandaşlık numarasını vermesi istenen vatandaşın kimlik bilgilerinin herhangi bir kurum tarafından kullanılıp kullanılmayacağı da şimdiden merak konusu oldu.
Şükrü AĞIRMAN