banner244

‘Fuar pazarını büyütmeliyiz’

Antalya Fuarcılık İşletme ve Yatırım A.Ş (ANFAŞ) Yönetim Kurulu Üyesi Melih Dipova, fuarların düzenlendikleri şehir ve ülke ekonomisine katkılarını değerlendirdi. Dipova, “Fuarların dünya ticaretinde, pazarlama stratejileri arasında oldukça önemli bir yeri vardır. Ticaretin giderek dijitalleştiği global ortamda bile fuarlar, üretici ile tüketiciyi bir araya getirme ve katılımcı firmalara rakiplerini, rakip ürün ve hizmetleri izleme olanağı verdiğinden profesyonel firmaların fuarlara katılma isteği artarak devam etmektedir. Fuarcılık, fuara konu olan alanda gerçekleşen ticaretin yanı sıra, fuarın organize edildiği bölgede, ulaşımdan konaklamaya, yeme içmeden alışverişe ve ulaştırma sektörlerine katma değer yaratarak bölge ve ülke ekonomisine ve dolayısı ile istihdama ciddi katkılar sağlamaktadır” dedi.

Bölge ekonomisi ve istihdama katkı

Fuarcılığın, ticari bir faaliyet olmakla birlikte aynı zamanda bir turizm hareketi olduğunun altını çizen Dipova, “Bilindiği üzere, Antalya turizmi yaz aylarında toplam dış hatlar yolcusunun yüzde 80-85’ini ağırlarken yılın geri kalan 6 ayında sadece yüzde 15 mertebesinde turisti ağırlamakta, bu da çok sayıda tesisin düşük kapasite ile çalışmasına ya da kapanmasına bu sebeple de bölgenin ekonomisinde ve sosyal yaşamında ciddi sıkıntılara sebep olmaktadır. Antalya’da yıllardır tüm ilgili kamu kurumlarının, turizm örgütlerinin, dernek ve ticari kuruluşların kış turizmini canlandırma çabaları ne yazık ki beklenen sonucu verememiştir. 2014 yılında, yaz sezonunda 6 ayında gelen turistin yıl içindeki payı yüzde 84,6 iken, bu sayı 2018 yılında biraz daha artarak yüzde 87,2’ye çıkmıştır. Fuarların yoğunlukla turizmin düşük seyrettiği aylarda gerçekleştiği gerçeğinden yola çıkarak, Antalya gibi yaz dönemi yoğun geçen bir bölgede, fuarların gelişmesinin düşük sezon ticari hacmini artırarak bölge ekonomisine ve istihdamına da ciddi katma değer sağlayacağı dikkate alınmak zorundadır” şeklinde konuştu.  

Oteller de yoğunluktan payını alıyor

Her yıl düzenlediği yüzlerce uluslararası sektör fuarıyla dünya çapında önemli bir yere sahip olan Almanya’da,  küresel ölçekteki fuarların yaklaşık üçte ikisinin gerçekleştirildiğini ifade eden Dipova, “Önemli yıllık fuar organizasyonlarından sanayinin performans fuarı sayılan Hannover Fuarı, Frankfurt’ta (Main) gerçekleşen Uluslararası Otomobil Fuarı (IAA), bilgi teknolojileri alanındaki lider organizasyon Hannover’deki CeBIT ve Berlin’de her yıl düzenlenen, Uluslararası Turizm Borsası’nda (ITB) dünyanın en önemli kurum ve kuruluşları ziyaretçileri ile bir araya geliyor. Bu fuarlarda dünya ticareti şekillenirken bir taraftan da fuarların organize edildiği şehirlerde, otellerde ve restoranlarda yer bulunamıyor. Normal dönemde 100 Euro fiyat verilen otel odaları fuar döneminde 400-500 Euro dolaylarında satılıyor ve fuar alanına kilometrelerce uzaktaki oteller bile bu yoğunluktan payını alıyorlar” dedi.  

Antalya’nın çok önemli bir potansiyeli var

Antalya’nın yaz dönemi dışında neredeyse boş yüzlerce oteli, 600 binden fazla yatağı, ılıman iklim koşulları, muhteşem doğası, tarihi güzellikleri ile çok önemli bir potansiyeli barındırdığına dikkat çeken Dipova, “Bu sebeple turizmin yoğunluğunun düşük seyrettiği  aylarda gerçekleşecek büyük fuar organizasyonları, bölgede  konaklama, ulaşım, yeme içme ve alışveriş sektörleri için büyük önem arz etmektedir. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) istatistiklerine bakıldığında, 2018 yılında, Türkiye’de düzenlenen toplam fuar sayısında, bir önceki yıla göre yüzde 5, katılımcı firma sayısında yüzde 11, ziyaretçi sayısında yüzde 5, yabancı ziyaretçi sayısında ise yüzde 22 artış yaşandığı gözlenmektedir. Aynı istatistiklerde, Antalya’da, fuar sayısında bir önceki yıla göre yüzde 15, katılımcı firma sayısında yüzde 1,7, ziyaretçi sayısında yüzde 39 artış yaşandığı ve daha önemlisi yabancı ziyaretçi sayısında ise yüzde 73 artış olduğu gözlenmiştir” diye konuştu.  

Bahar aylarında ve kış aylarında yoğun

Dipova, konuşmasını şöyle sürdürdü: “Diğer taraftan aynı istatistik kaynağında Türkiye’de yapılan tüm fuarların yüksek turizm sezonu dışında, bahar aylarında ve kış aylarında yoğunlaştığı, yaz aylarında ise en aza indiği gözlenmiştir. Bu durum Antalya bölgesi için daha da fazla önem taşımaktadır. Ayrıca fuar ziyaretçilerinin, ulaşım, konaklama ve yeme içme gibi fuar seyahatine ilişkin harcamalarının yanında, her şey dahil sisteminde gelen ve şehre uğramayan turiste kıyasla çok daha iyi bir alışveriş profiline sahip oldukları gerçeği de göz ardı edilmemelidir. Bir başka ayrıntı da fuar için bir şehri ziyaret eden ve şehrin doğasından, yemeklerinden, kültüründen memnun kalan fuar ziyaretçileri bir sonraki kişisel tatil planlarında, fuar için bulundukları ve beğendikleri şehirleri daha çok tercih etmektedirler.”

Dünya fuarcılığında marka olma yolunda

“Antalya bölgesinde kış turizminin canlandırılması hedefine ciddi oranda destek olabilecek fuarların organize edilmesi amacıyla 1994 yılında kurulmuş ANFAŞ, Antalya Büyükşehir Belediyesi, Antalya Ticaret ve Sanayi Odası, Antalya Ticaret Borsası, Antalya Esnaf ve Sanatkarlar Odalar Birliği, Muratpaşa Belediyesi, Antalya Tanıtım Vakfı, Antalya Sanayici İş İnsanları Derneği, Kepez Belediyesi, Konyaaltı Belediyesi gibi çok sayıda önemli kamu ve özel sektör kuruluşu ortakları ile birlikte hayata geçirdiği ulusal ve uluslararası fuarlarla ülke ve kent ekonomisinin büyümesinde önemli bir rol oynamakta, dünya fuarcılığında marka olma yolunda hızla ilerleyen bir fuar organizasyon firması olma misyonunu devam ettirmektedir.  Antalya’da kış turizminin canlanması ve istihdamın korunmasına destek olacak fuar pazarının büyütülmesi ve sürdürülebilir kılınması için tüm kamu ve özel sektör kuruluşları, belediyeler, sivil toplum örgütleri ve turizm kuruluşlarının desteği önem arz etmektedir ancak bu şekilde Almanya’daki fuar şehirleri gibi, Antalya'da fuarların şehre sağladığı katkılardan payını alabilecektir.”

Umut ÖZEN

Anahtar Kelimeler:

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Yap Yeni Üyelik

banner20

a