Kaportasından tamponuna kadar ahşaptan otomobil üreten Trabzonlu 20 yıllık ahşap ve mobilya ustası Mustafa Kaya, Antalya’da Cam Piramit Sabancı Kongre ve Fuar Merkezi'nde düzenlenen Anadolu Lezzetleri Festivali'ne katıldı. 37 yaşındaki evli ve bir çocuk babası Mustafa Kaya, ahşaptan ürettiği otomobilin hikayesini anlattı. Trabzon Köprübaşı'nda yaşayan Kaya, ilkokul mezunu olduğunu belirterek, "20 yıllık ahşap ve mobilya ustasıyım. Trabzon Köprübaşı'nda yaşıyorum. İlkokul mezunuyum. 1996 yılında Kastamonu El Sanatları Araştırma Enstitüsü'nde açılan 8 aylık ahşap oymacılık kursuna gittim. Mesleğime böyle başladım. O dönemde 17 yaşındaydım. Ahşap işine ilk bu kursla başladım. Zaten Köprübaşı yoksul bir belde. İmkanlarımız kısıtlı olduğu için evimizin altındaki küçük bir odayı atölye yaptım. Burada oyma bastonlar, anahtarlıklar gibi küçük küçük ürünler yapardım. Satarak cebime harçlık kazandırırdım" dedi.
Dünyanın en büyük kemençesi
Daha sonra yine Köprübaşı'nda bir marangoz atölyesinde çalışmaya başladığını söyleyen Kaya, mesleğine olan ilgisi dolayısıyla kendini geliştirdiğini ve çalıştığı atölyeyi satın alarak kendi imalatını yapmaya başladığını kaydetti. Mobilya, kapı ve pencere doğrama işleri yaparken daha sonra sıradışı ürünler yapmaya başladığını ifade eden Kaya, "Çocukluğumdan beri farklı ve ilginç şeyler yapmayı seven biriyim. O nedenle 170 cm boyunda bir kemençe yapmıştım. Çok ilgi gördüm. Bunu biraz daha büyüterek 4 metre 61 cm boyunda, dünyanın en büyük kemençesini ürettim. Guinness Rekorlar Kitabı'na girmeye hak kazandım. Ancak tescili için 15 bin lira istediler, bütçem olmadığı için karşılayamadım. Trabzon Kanuni Evi'nde sergilenen Yavuz Sultan Selim'in balmumu heykelinin oturtulduğu padişah tahtı da benim ürünüm" diye konuştu.
Kaportasından tamponuna ahşap
2009 yılında ise Ankara'da düzenlenen Trabzon Kültür Günleri etkinliklerine katılmak için ahşaptan gerçek otomobil boyutunda maket bir araba yapmaya karar verdiğini açıklayan Kaya, fuarda çok ilgi gördüklerini ve fuarın gözdesi olduklarını dile getirdi. Kaya, fuarından ardından, 2013 yılında Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın Başbakanlığı dönemindeyken "Bir babayiğit çıksın, yerli otomobil üretsin" çağrısından ilham alarak ahşaptan maket yaptığı otomobili, çalışır vaziyete bir otomobile dönüştürdüklerine dikkat çekti.
İş adamı Ali Ağaoğlu satın aldı
Atölyesi küçük olduğu için aracı içeri sığdıramadığından kapının önünde naylon brandanın altında çalıştığını kaydeden Kaya, şöyle konuştu; "Türkiye'de istenildikten sonra o şartlarda bile bir araba yapıldığını insanlar görsün diye çabaladım. Lazrower adını verdik. Plakasını ise "FETİH 1461" olarak belirledik. 140-150 km hız yapıyor. Kendi düğünümde gelin arabası yaptım. Lazrower'ı yaklaşık 30 bin TL'ye mal ettik. Gülgen ve Ladin kerestesinden ürettik. Kaportasından tamponuna kadar ahşap kullandık. Fuarda çok beğenildi ve iş adamı Ali Ağaoğlu bizden bu aracı satın aldı."
Arı nakil aracı tasarladı
Bunun dışında, şu anda Uzungöl'de, başta Arap turistler olmak üzere yerli ve yabancı turistlerin şehir turu atmak için yoğun ilgi gösterdiği ahşaptan otobüs yaptıklarının altını çizen Kaya, diğer çalışmalarını da şu sözlerle anlattı; "Bu otobüsün de adını tahtabüs koyduk. Ayrıca bir arkadaşım aracığıyla arıcılıkta kullanılan nakil araçlarında yaşanan bazı sıkıntılar olduğunu öğrendik ve bizden arıların taşınmasında kullanılan bir araç yapmamızı istedi. Mevcut araçları nasıl daha iyi konuma getirebiliriz diye 6 ay boyunca araştırma yaptık. Arıcılık Araştırma Enstitüsü Müdürlüğü'nün çalışmalarını sürekli takip ettik. Ar-Ge çalışmasını tamamladık ve arı nakil aracı tasarladık. Mevcut araçlarla arı kovanlarının nakli 1 haftada gerçekleşiyor. Şu anda Türkiye'nin dört bir yanını gezen, 440 arı kovanına denk gelecek şekilde arı kovanlarını nakil eden bu araçla, nakil sürecini 2 saate düşürdük. Bu proje de yurtdışında bazı ülkeler tarafından takip ediliyor. Bu projenin arıcılığa kazandırılması için üretim hazırlığındayız."
1000 derece ısıya dayanıklı
Kaya, şöyle devam etti; “Şimdiye kadar 5 ahşaptan otomobil ürettik ve sattık. Lazrower'dan sonrası hep sipariş üzerine oldu. Ortalama bir arabayı 45 günde 4 kişilik ekiple yapıyoruz. Ancak seri üretimde olursak daha kısa sürede gerçekleşir. Maliyeti, kalite ve teknik özelliklere göre değişiyor. Seri üretimle maliyet yüzde 40-50 oranında düşer. Bu araçları ortalama 100 bin liradan satıyoruz. Yanlış bilinen doğrular var. Ahşap aslında çok zor yanan bir malzemedir. O nedenle diğerine göre daha güvenli bir araç. Zaten içini de 1000 derece ısıya dayanıklı yanmaz plaka ile kaplıyoruz. İçişleri Bakanımız Süleyman Soylu'nun bize yeni çalışmalarımızda desteği var. Bu yerli otomobilimizin yasal, gerekli izinlerini alıp trafiğe çıkmasını, otomotiv sektöründe, arıcılıkta, turizmde kullanılmasını sağlamak istiyoruz." Öte yandan ISPA Organizasyon tarafından Antalya Cam Piramit’te düzenlenen ve 11 Kasım'da başlayan fuar, her gün 10.30-21.30 saatleri arasında 19 Kasım'a kadar kapılarını ziyaretçilere açık bırakacak.
Fırat ÇİÇEK
Dünyanın en büyük kemençesi
Daha sonra yine Köprübaşı'nda bir marangoz atölyesinde çalışmaya başladığını söyleyen Kaya, mesleğine olan ilgisi dolayısıyla kendini geliştirdiğini ve çalıştığı atölyeyi satın alarak kendi imalatını yapmaya başladığını kaydetti. Mobilya, kapı ve pencere doğrama işleri yaparken daha sonra sıradışı ürünler yapmaya başladığını ifade eden Kaya, "Çocukluğumdan beri farklı ve ilginç şeyler yapmayı seven biriyim. O nedenle 170 cm boyunda bir kemençe yapmıştım. Çok ilgi gördüm. Bunu biraz daha büyüterek 4 metre 61 cm boyunda, dünyanın en büyük kemençesini ürettim. Guinness Rekorlar Kitabı'na girmeye hak kazandım. Ancak tescili için 15 bin lira istediler, bütçem olmadığı için karşılayamadım. Trabzon Kanuni Evi'nde sergilenen Yavuz Sultan Selim'in balmumu heykelinin oturtulduğu padişah tahtı da benim ürünüm" diye konuştu.
Kaportasından tamponuna ahşap
2009 yılında ise Ankara'da düzenlenen Trabzon Kültür Günleri etkinliklerine katılmak için ahşaptan gerçek otomobil boyutunda maket bir araba yapmaya karar verdiğini açıklayan Kaya, fuarda çok ilgi gördüklerini ve fuarın gözdesi olduklarını dile getirdi. Kaya, fuarından ardından, 2013 yılında Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın Başbakanlığı dönemindeyken "Bir babayiğit çıksın, yerli otomobil üretsin" çağrısından ilham alarak ahşaptan maket yaptığı otomobili, çalışır vaziyete bir otomobile dönüştürdüklerine dikkat çekti.
İş adamı Ali Ağaoğlu satın aldı
Atölyesi küçük olduğu için aracı içeri sığdıramadığından kapının önünde naylon brandanın altında çalıştığını kaydeden Kaya, şöyle konuştu; "Türkiye'de istenildikten sonra o şartlarda bile bir araba yapıldığını insanlar görsün diye çabaladım. Lazrower adını verdik. Plakasını ise "FETİH 1461" olarak belirledik. 140-150 km hız yapıyor. Kendi düğünümde gelin arabası yaptım. Lazrower'ı yaklaşık 30 bin TL'ye mal ettik. Gülgen ve Ladin kerestesinden ürettik. Kaportasından tamponuna kadar ahşap kullandık. Fuarda çok beğenildi ve iş adamı Ali Ağaoğlu bizden bu aracı satın aldı."
Arı nakil aracı tasarladı
Bunun dışında, şu anda Uzungöl'de, başta Arap turistler olmak üzere yerli ve yabancı turistlerin şehir turu atmak için yoğun ilgi gösterdiği ahşaptan otobüs yaptıklarının altını çizen Kaya, diğer çalışmalarını da şu sözlerle anlattı; "Bu otobüsün de adını tahtabüs koyduk. Ayrıca bir arkadaşım aracığıyla arıcılıkta kullanılan nakil araçlarında yaşanan bazı sıkıntılar olduğunu öğrendik ve bizden arıların taşınmasında kullanılan bir araç yapmamızı istedi. Mevcut araçları nasıl daha iyi konuma getirebiliriz diye 6 ay boyunca araştırma yaptık. Arıcılık Araştırma Enstitüsü Müdürlüğü'nün çalışmalarını sürekli takip ettik. Ar-Ge çalışmasını tamamladık ve arı nakil aracı tasarladık. Mevcut araçlarla arı kovanlarının nakli 1 haftada gerçekleşiyor. Şu anda Türkiye'nin dört bir yanını gezen, 440 arı kovanına denk gelecek şekilde arı kovanlarını nakil eden bu araçla, nakil sürecini 2 saate düşürdük. Bu proje de yurtdışında bazı ülkeler tarafından takip ediliyor. Bu projenin arıcılığa kazandırılması için üretim hazırlığındayız."
1000 derece ısıya dayanıklı
Kaya, şöyle devam etti; “Şimdiye kadar 5 ahşaptan otomobil ürettik ve sattık. Lazrower'dan sonrası hep sipariş üzerine oldu. Ortalama bir arabayı 45 günde 4 kişilik ekiple yapıyoruz. Ancak seri üretimde olursak daha kısa sürede gerçekleşir. Maliyeti, kalite ve teknik özelliklere göre değişiyor. Seri üretimle maliyet yüzde 40-50 oranında düşer. Bu araçları ortalama 100 bin liradan satıyoruz. Yanlış bilinen doğrular var. Ahşap aslında çok zor yanan bir malzemedir. O nedenle diğerine göre daha güvenli bir araç. Zaten içini de 1000 derece ısıya dayanıklı yanmaz plaka ile kaplıyoruz. İçişleri Bakanımız Süleyman Soylu'nun bize yeni çalışmalarımızda desteği var. Bu yerli otomobilimizin yasal, gerekli izinlerini alıp trafiğe çıkmasını, otomotiv sektöründe, arıcılıkta, turizmde kullanılmasını sağlamak istiyoruz." Öte yandan ISPA Organizasyon tarafından Antalya Cam Piramit’te düzenlenen ve 11 Kasım'da başlayan fuar, her gün 10.30-21.30 saatleri arasında 19 Kasım'a kadar kapılarını ziyaretçilere açık bırakacak.