Görev yapan her başkanın katkısıyla bugünlere gelen Antalya’da en köklü değişimler ise Menderes Türel döneminde gerçekleşti. Türel, ortaya koyduğu vizyonel projelerle turizm kentine adeta kabuk değiştirdi
Özellikle son 20 yıldır hemen her söylemde ‘dünya kenti’ olarak lanse edilen Antalya’nın bu vizyona ulaşmasında halen Büyükşehir Belediye Başkanı olan Menderes Türel’in rolü inkar edilemez. Başkanlık görevine ilk kez 2004 seçimlerinde gelen Türel, 11 Temmuz 1964 tarihinde Antalya’da doğdu. İngiltere’de gazetecilik eğitimi alan ve doğduğu kentte uzun süre gazetecilik yapan Türel, 1992 yılında Antalya Ticaret ve Sanayi Odası Oda Meclisi üyeliğine seçildi. 21 Kasım 1987 ve 25 Kasım 1999 tarihleri arasında ATSO Yönetim Kurulu Başkan vekilliği görevini yürüten Menderes Türel, 14 Kasım 2001’de ATSO Yönetim Kurulu Başkanı oldu ve bu görevi 22 Ocak 2004 tarihine kadar sürdürdü. Bu tarihte, büyükşehir belediye başkan adayı olmak için görevinden ayrıldı. 28 Mart 2004 yerel seçimlerinde AK Parti’den Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı seçilen, evli ve 2 çocuk babası Menderes Türel, 2009’a kadar süren bu görevi sırasında Antalya’da son derece önemli hizmet ve yatırımlara imza attı.
Bugün Antalya’da şehir içi ulaşımı büyük ölçüde rahatlatan Köprülü Kavşaklar, Türel’in ilk başkanlığı döneminde kazandırıldı. 2004-2009 yılları arasında Büyükşehir Belediyesi tarafından kentin kilit noktalarında 9 adet köprülü kavşak yapıldı. Bunun yanı sıra Antalya raylı sistemle (Nostaljik Tramvay sayılmazsa) yine Türel’in ilk döneminde tanıştı. Muhalefetin yoğun eleştirilerine rağmen Fatih-Meydan arasında tramvay hattı kuruldu ve seferler başlatıldı. Yüksek teknolojiye ve modern özelliklere sahip tramvay kısa sürede halkın beğenisini kazandı.
Akıllı Kart teknolojisi
Antalya, Menderes Türel döneminde akıllı kartlarla da tanıştı. Şehir içi toplu ulaşımda çalışan araçlara ANTKART sistemi takıldı ve kullanılmaya başlandı. Ancak muhalefetin baskısı, bazı ulaşım esnafının dava açması sonucu bu çağdaş sistem mahkemece iptal edildi. O dönem Antalya için çağdışı araçlar olan dolmuşlar, 2008 model Isuzu midibüslerle yenilendi. Türel’in ilk başkanlığı döneminde kentte yeni caddeler, yeni düzenlemeler de yapıldı. Kardeş Kentler Caddesi ile Lara ve Kundu havalimanına bağlandı. Termesos Bulvarı açıldı. Ayrıca Menderes Türel döneminde Antalya’da o zamana kadar yapılan en büyük asfalt rekoru kırıldı.
Lay lay lom belediyecilik
2009 yerel seçimlerinde belediye başkanlığı koltuğuna Prof. Dr. Mustafa Akaydın oturdu. Prof. Dr. Mustafa Akaydın 1952 yılında doğdu. İlk, orta ve yüksek öğrenimini Ankara ve İstanbul'da tamamladı. 1975 yılında Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi'nden mezun oldu.
1979 yılında Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde Genel Cerrahi Uzmanı oldu. 1980'de Akdeniz Üniversitesi'nde öğretim elemanı, 1984'te doçent, 1992'de profesör unvanlarını aldı. Almanya ve ABD'de bir yıl süreli mesleki eğitim, organ nakli ve meme cerrahisi konularında çalışmalar yaptı. 1988-1990 yıllarında Antalya Tabip Odası Başkanlığı, 1996-2004 yıllarında A.Ü Rektör Yardımcılığı, 2004-2008 yıllarında rektörlük, 2000-2008 yıllarında Üniversitelerarası Kurul Üyeliği, 2007-2008 yıllarında Üniversitelerarası Kurul Başkanlığı yapan Akaydın, 29 Mart 2009 yerel seçimlerinde Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı seçildi. Evli, 2 çocuk ve 1 torun sahibi olan ve halen CHP Antalya Milletvekili olarak TBMM’de görev yapan Akaydın’ın göreve gelmesiyle birlikte Antalya adeta molaya girdi. Türel döneminde başlatılan birçok proje/yatırım durduruldu. Örneğin Türel’in başlattığı ve kaba inşaatı tamamlanmış Büyükşehir Belediyesi yeni hizmet binası (şu an kullanımda) çürümeye terk edildi. Görevi süresince sadece şenlikler, festivaller ve eğlenceli etkinliklerle gündeme gelen Prof. Akaydın, ‘lay lay lom belediyecilik’ yapmakla itham edilirken, kendisi de “Ben lay lay lom belediyecilik yapmaya devam edeceğim” diyerek bu anlayışı teyit etti.
Söylem-eylem çelişkileri
Akaydın, görevi boyunca söylem-eylem çelişkileriyle de gündeme geldi. Örneğin Menderes Türel’i özellikle Akıllı Kart teknolojisi konusunda en çok eleştirenlerin başında gelen Akaydın, göreve geldiğinde ufak tefek değişikliklerle aynı sistemi bu kez HALKKART adıyla uygulamaya koydu. Şehir içi ulaşımda yaşanan sorunlar çözülmek bir yana Akaydın döneminde katlanarak arttı. Yine Türel dönemindeki raylı sistemi, köprülü kavşakları eleştiren Akaydın’ın, hazırlattığı ulaşım master planında kavşak ve raylı sisteme yer vererek kendisiyle çelişmesi dikkat çekti. Akaydın döneminde akılda kalan az sayıdaki olumlu icraatlar ise cadde düzenlemeleri ve asfalt çalışmaları oldu.
Türel kaldığı yerden devam
Antalya’da 5 yıl devam eden ‘mola’ dönemi, 2014 yerel seçimlerinde Menderes Türel’in yeniden göreve gelmesiyle son buldu. Turizm kentinde ikinci Türel dönemiyle birlikte bir kez daha hizmet atağı başladı. İlk döneminden yarım kalan, kaderine terk edilen projelere bir kez daha start veren Türel, önce bugün kullanımda olan Büyükşehir Belediyesi yeni hizmet binasına el attı. Kargası bitmişken çürümeye terk edilen binayı yeniden ihale ederek tamamlatan Türel, ‘dünya kenti’ lafzına yakışır bir hizmet binasını Antalya’ya kazandırdı. Şehir içi trafiği ve toplu ulaşım sorunlarını çözüme kavuşturmak için kolları sıvayan Başkan Türel, daha önce yaptığı 9 köprülü kavşağa hızla yenilerini ekledi.
EXPO ile hızlanan yatırımlar
Dünya çapında en önemli organizasyonlardan olan botanik EXPO’nun ilk kez Türkiye’de/Antalya’da yapılması, Türel’in özellikle raylı sistemin ikinci etabıyla ilgili planlarına ivme kazandırdı. EXPO 2016 Antalya sayesinde Fatih’ten Meydan’a kadar olan tramvay hattı, Havalimanı ve Aksu’ya kadar uzatıldı. Toplu ulaşımda akıllı kart teknolojisi yeniden düzenlenerek Antalyakart adıyla uygulamaya sokuldu. Bunun yanı sıra ulaşımda çalışan araçların tümü 12 metrelik klimalı modern otobüslere dönüştürüldü ve havuz sistemiyle birlikte devreye sokuldu. Duraklar modernize edildi, sesli yanıt sistemi devreye sokuldu.
Vizyonel proje ve yatırımlar
İlk başkanlığı döneminde edindiği deneyimi, ikinci başkanlığında bir hizmet yağmuruna döndüren Menderes Türel, vizyonel proje ve yatırımlara da hız verdi. Antalya için yeni bir cazibe unsuru olacak olan ve geçtiğimiz günlerde Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın da onay verdiği Boğaçay Projesi bunlardan biri. Aynı bölgede film stüdyoları yaparak dünya sinema endüstrisini Antalya’ya çekme planları yapan Türel, güneş tarlaları, çöpten elektrik üretimi gibi örnek projeleriyle dikkat çekti. Büyükşehir statüsü nedeniyle Antalya’nın tüm ilçelerine de hizmet götüren Türel, “Gidilemez, ulaşılamaz” denilen her bölgeye hizmeti taşıdı.
Antalyaspor’a Avrupai tesis
Türel, ilk döneminde olduğu gibi ikinci döneminde de Antalyaspor’a önemli katkılar sağladı. Antalyaspor’a Döşemealtı’nda kazandırdığı Atilla Vehbi Konuk Tesisleri bugün Avrupa’nın en büyük tesisleri arasında yer alıyor. Başkan Türel bu tesisin bir benzerini Antalya’nın Süper Lig’deki ikinci takımı Alanyaspor için Alanya’da da yapıyor. Türel’in Antalyaspor’la ilgili hedefleri arasında sıradaki projesi ise Antalyaspor Koleji. Türkiye’nin en büyük balık çarşısını kente kazandıran Türel, muhalefet için, “Bizim yaptıklarımızı onlar hayal bile edemez” diyor. Halen devam eden ve planlanan yatırımlar Türel’in bu söylemini doğrular nitelikte…
-BİTTİ-
Yunus ERDOĞAN