Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Garanti Belgesi Yönetmeliği’ni değerlendiren Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, “Arızanın tekrarının tüketiciye seçimlik haklarını kazandırması, artık tüketicilerin servislerde sürünmesini engelleyecek güzel bir değişim oldu” dedi. 2003 yılından bu yana yürürlükte olan garanti belgesi uygulama esaslarına dair yönetmeliğin yürürlükten kaldırılarak yeni ‘Garanti Belgesi Yönetmeliğinin’ yürürlüğe girdiğini hatırlatan Gündüz, “Bilindiği üzere, tüketici ayıplı bir mal satın aldığında, seçimlik haklarından biri olan ücretsiz onarım hakkını kullanabilmektedir. Bu durumda tüketici, işçilik masrafı, değiştirilen parça bedeli ya da başka herhangi bir ad altında hiçbir ücret ödemeksizin malın onarımını yaptırabilir” dedi.
Önceki yönetmelik
Önceki yönetmelikle tüketiciye sunulanları aktaran Gündüz, “Tüketicinin onarım hakkını kullanmasına rağmen malın tüketiciye teslim edildiği tarihten itibaren, garanti süresi içinde kalmak kaydıyla, bir yıl içerisinde en az dört defa veya imalatçı-üretici veya ithalatçı tarafından belirlenen garanti süresi içerisinde altı defa arızalanma olduğunda, tüketici malın ücretsiz değiştirilmesini, bedel iadesi veya ayıp oranında bedel indirimi talep edebiliyordu” dedi. Tüketicinin servis hizmeti almasına rağmen şikâyeti devam ettiği takdirde 3 kez daha servis hizmeti almadan malı değiştirme hakkına sahip olmadığını ifade eden Gündüz, “Tüketici para iadesi isteme hakkına sahip değildi. Bu da tüketicinin servislerde sürünmesine sebep oluyordu” şeklinde konuştu.
Yeni yönetmelik
Yeni yönetmelikte bu bir yıl içinde dört, garanti süresince (asgari iki yıl) altı defa arızalanma şartı kaldırıldığını anlatan Gündüz, “Tüketici onarım hakkını kullandıktan sonra, aldığı ürün garanti süresince tekrar arızalanırsa, malın bedel iadesini, ayıp oranında bedel indirimini veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesini satıcıdan talep edebilecektir” dedi. Yeni düzenlemeyle tüketiciye epey kolaylıklar sağlandığının altını çizen Gündüz, “Artık onarım hakkını kullanan tüketiciler tekrar tekrar servislerin insafına terk edilmeyecek, sürekli arıza yapması nedeniyle maldan faydalanamama gibi bir sıkıntıyı artık yaşamayacaklar. Onarım hakkını kullanan tüketici, aldığı üründe yeniden bir arıza yaşarsa, arızanın tespitiyle para iadesi, değişim veya bedel indirimi isteyebilir ve satıcı, üretici ve ithalatçı, tüketicinin bu hakkını kullanmasından müteselsilen sorumludur. Bu sorumluluk tamir için gereken azami sürenin aşılması durumunda da geçerlidir. Tüketici, para iadesi isterse derhal; malın ayıpsız misli ile değiştirilmesini isterse, azami otuz iş günü içerisinde, bu talebi yerine getirilmek zorundadır” şeklinde aydınlatıcı bilgiler verdi.
Esra ALTUNKES