Bilinçli tüketici ve bilinçli toplum olma yolunda bir katkımız olursa Tüketici Başvuru Merkezi görevini yapmış demektir.
HAFTANIN ŞİKAYETLERİTüketici Muhammed Nebi Hacısalihoğlu şikayetinde:....net'e geçmek istiyorum. ....net bildiğiniz üzere hem internet, hem ev telefonu birlikte hizmet veriyor. Ev telefonu için .....kom'a 24 aylık taahhutten 6 ay, internet için de ….line'a 24 ay taahhuten 2 ay kalmış durumda. Bu 2 firma ile görüştüm. ......kom 148 TL, ........line ise 132 TL cayma bedeli çıkarttı. Acaba bu cayma bedelleri ödemek zorunda mıyım?
Tüketici olarak ödememe hakkına sahip miyim? Müşteri hizmetlerine Tüketici kanunundan bahsettim ve 12 aydan sonrası tüketici herhangi bir bedel ödemek zorunda değildir dedim. Hayır sözleşmeniz 24 ay geçerlidir ödersiniz diye cevap verdi. Bu konu hakkında aydınlatırmısınız?
Cevap ve Çözüm: Büyük şirketlere olan güveniniz en büyük zaafınız. Elbette onlar isteyebilir, Kanun ise ”vermeyin” diyor.
Abonelik Sözleşmeleri Yönetmeliğinin 22 nci maddesinde; Abonelik Sözleşmesinin Feshi ve Sonuçları düzenlenmiştir. Bu maddeye göre;
Sözleşmenin feshiMADDE 22 – (1) Tüketici, belirsiz süreli veya süresi bir yıl ve daha uzun olan belirli süreli abonelik sözleşmesini herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin istediği zaman feshetme hakkına sahiptir.(2) Süresi bir yıldan az olan belirli süreli abonelik sözleşmesinde satıcı veya sağlayıcı tarafından sözleşme koşullarında değişiklik yapılması halinde veya tüketicinin hizmetten yararlanmasına engel olabilecek geçerli bir sebebin varlığı halinde tüketici sözleşmeyi feshedebilir.(3) Tüketicinin taahhütlü aboneliğini süresinden önce feshetmesi halinde, 16 ncı madde hükmü uygulanır.(4) Satıcı veya sağlayıcı, abonelik sözleşmesinin feshedilmesi ile ilgili bildirim ve taleplere ilişkin işlemleri yerine getirmek üzere gerekli tedbirleri almak ve gerektiğinde uygun bir sistem kurup bu sistemi kesintisiz olarak açık tutmakla yükümlüdür.
Formun Altı
Tüketici Yeşim Kaya İncecik şikayetinde:
Ben 4 ay boyunca taksit ödememi unutmuşum. Karşı taraf direk icraya vermiş uyarı yapmadan. Benim hakkim nedir?
Cevap ve Çözüm: İcra takibinde ilamsız ödeme emri ile yapılan takiplerde ödeme ve itiraz süresi 7 gündür. Karşı taraf taksit alacağı olduğuna göre icraya ermekte haklıdır ve yapılacak itiraz takibi durdurmakla birlikte karşı tarafın itirazın iptali davası açması halinde mahkeme masrafları ve % 20 icra inkar tazminatı ödeme durumunda kalabilirsiniz. İtiraz etmenin bu tür ekstra ilaveleri olabilir.
O yüzden 7 günlük süre içinde borcunuz varsa hemen ödeyin. 7 gün içinde ödemeniz halinde ise avukatlık ücretinin 3/4 ünü ödersiniz.
Tüketici Nezahat Akgün Gürgan şikayetinde: .... mağazasından aldığım tv de iade sözüyle bana satılmasına rağmen uydu nete uygun üretildiği için kablo netimize uyum sağlanamadı. Parça al dedi elemanları aldım, yine olmadı. ....net yapsın dediler onlarda bizlik değil dediler. ... mağazasını aradım tv yi getirin dediler. Taksi tutup götürdüm. Müdür üst müdürleriyle görüştü ama yine iade alınmadı. Tekrar eve alıp götürmemi istediler. Elemanları kucağında evime getirdi. .... kartına 6 taksit dediler tek çekim yapmışlar.
Şimdi .... TV arayın ekip evinizde tv ye hasar testi yapacak rapor tutacak ona göre iade alabiliriz diyorlar.
Beni hem maddi hem manevi zarara uğrattılar. 06.12.2018 den bu ana kadar işlerimi engellediler ve sinirlerimi yıprattılar. Bu ay garantiye tek kesimli ödeme yapmak zorunda bıraktılar. Bu durumda ne yapmam gerekli?
Cevap ve Çözüm: 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 10 ncu maddesinde;
Teslim tarihinden itibaren altı ay içinde ortaya çıkan ayıpların, teslim tarihinde var olduğu kabul edilir. Bu durumda malın ayıplı olmadığının ispatı satıcıya aittir. Bu karine, malın veya ayıbın niteliği ile bağdaşmıyor ise uygulanmaz.
Tüketicinin, sözleşmenin kurulduğu tarihte ayıptan haberdar olduğu veya haberdar olmasının kendisinden beklendiği hâllerde, sözleşmeye aykırılık söz konusu olmaz. Bunların dışındaki ayıplara karşı tüketicinin seçimlik hakları saklıdır.
Satışa sunulacak ayıplı mal üzerine ya da ambalajına, üretici, ithalatçı veya satıcı tarafından tüketicinin kolaylıkla okuyabileceği şekilde malın ayıbına ilişkin açıklayıcı bilgiyi içeren bir etiket konulur. Bu etiketin tüketiciye verilmesi veya ayıba ilişkin açıklayıcı bilginin tüketiciye verilen fatura, fiş veya satış belgesi üzerinde açıkça gösterilmesi zorunludur. Teknik düzenlemesine uygun olmayan ürünler ise hiçbir şekilde piyasaya arz edilemez. Bu ürünlere, Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
Yukarıdaki kanun hükümlerine göre ilk 6 ay içinde üründe arıza olursa ayıplı olduğu kabul edilir ve bu durumda hakem heyetinden bedel iadesi ya da diğer seçimlik haklarınızı talep etme hakkınız olur. Bu nedenle servis vs ile uğraşmadan doğrudan hakem heyetinden bedel iadesi talep etmeniz uygun olur.
SÖZLERLE KRİTERYAArayan hakkı, en sonunda bulur. Tevfik Fikret
HAKKIM VAR! KARTLARDAKİ PARA YERİNE GEÇEN PUANLAR KULLANILMALI Sadakat kartları olarak adlandırılan firmaların müşterilere vermiş olduğu kartlarda biriken para puanlar yılsonuna kadar mutlaka kullanılmalıdır.
Market, akaryakıt istasyonu, giyim ve ayakkabı mağazası, alışveriş merkezleri gibi işletmelerin müşteri portföyü ve sadık müşteri kitlesi oluşturmak, müşterileri alışverişe teşvik etmek için kendilerinden yapılan alışverişlerde para yerine geçen puanlar vermekte ve karta yüklenmektedir. Yıl içinde yapılan alışverişlerde indirim uygulanırken aynı zamanda da para yerine geçen puanlarda kartta birikmektedir. Firmalar genel uygulama olarak yılsonu itibariyle kullanılmayan para/puanları sıfırlamaktadırlar. Tüketici yıl içinde elde ettiği puanları kullanmadıysa birikimlerini kaybedecekler. Ekonomik olarak sıkıntılı günler geçirdiğimiz de dikkate alındığında hem piyasanın hareketlenmesi, hem de tüketicinin ihtiyaçlarını temin etmesi açısından göz ardı edilecek bir durum değildir.Tüketici bilinçli olmalı ve mutlaka kullandığı tüm sakat kartlarındaki puanları son güne bırakmadan ihtiyaçları doğrultusunda kullanmalıdır. Unutulmamalıdır ki kullanılmayan para puanlar, işletmecinin cebinde kalacaktır.
Bankalar hesap ekstrelerinde para puan uyarıları yapmaktadır. Ancak bu uyarılar da dikkat çekici olmadığı için çoğu zaman görülmemektedir. Banka ve bazı kurumsal firmalar dışındaki işletmelerin bu uyarıyı yaptığını söylemek mümkün değildir. Burada tüketiciyi düşünen firmaların tüketiciyi SMS, e posta vb yöntemlerle uyarmaları, ekstrelerde ise yılbaşından önceki son ekstrede dikkat çekici olarak gösterilmesi gerekir. Tüketici için önemli olan husus, para puanların dönem sonunda veya yılsonunda silinip silinmeyeceğini bilmesidir.Tüketiciyi aydınlatma yükümlülüğü satıcı firmalarda olduğu da göz önüne alınarak tüketiciye bilgilendirme yapılması zorunludur.
Bu kartların sayısının firmalar arası rekabetten de kaynaklı olarak oldukça yaygınlaşması, çoğu tüketicinin birden fazla karta sahip durumda olması, kredi ve sadakat kartlarında yılsonunda kullanılması gereken 100 milyon lira civarında para puan biriktiği de göz önüne alındığında para puanların mutlaka kullanılması gerekir.
PARA/HEDİYE PUANLAR NASIL KULLANILMALI Tüketiciler, iş yerinin yoğun olmayan, hafta sonu dışındaki günlerini tercih ederek ihtiyaçlarına uygun olarak puanlarını kullanmalıdırlar. Tüketici, puanımız silinecek kaygısıyla ihtiyaçları olmayan ürünleri almamalıdır. Tüketici hem puanını kullanmalı hem de ihtiyacı olan ürünleri almalı, tercih etmelidir.
KULLANILMAMASI HALİNDE TÜKETİCİ HAK İDDİA EDEBİLİR Mİ? Yıl boyunca tüketicinin alışverişlerinden elde ettiği ekonomik çıkarları gözetilmelidir. Alışverişlerden kazanılan para puanlar tüketici açısından kazanılmış hak oluşturmaktadır ve dönem ya da yıl sonu nedeniyle sıfırlanamaması gerekir. Ancak bu konunun yasal mevzuatta da düzenlenmediğinden kazanılmış para puanların kullanılmaması halinde silinmesi söz konusudur.
Tüketici Başvuru Merkezi: Tüketicinin DostuHazırlayan: Ahmet Saki MERTOĞLU