Tüketici hak ihlalleri ile mücadele eden Tüketici Başvuru Merkezimize şikâyetler gelmeye devam ediyor. Bu şikâyetler arasında sizleri de ilgilendireceğini düşündüğümüz ve bilinçli bir tüketici olmasını istediğimiz insanımıza faydalı ve lüzumlu bilgileri bu köşede sizlerle paylaşıyoruz. Bilinçli tüketici ve bilinçli toplum olma yolunda bir katkımız olursa Tüketici Başvuru Merkezi görevini yapmış demektir. HAFTANIN ŞİKAYETLERİ Tüketici Nezahat Akgün Gürgan şikayetinde: ….. marka TV aldım 3 taksit kart çektim. Henüz hiç ödeme yapmadım. Reklamlarda ürün alana kahve makinesi hediye diyor. Ama ben yılbaşından 2 gün önce aldım. Reklam yeni. Alma şansım var mı? Cevap ve Çözüm: TV reklamı sonrada olabilir. Önemli olan kampanya kapsamı yani süresidir. Her kampanya belirlenen süreler için geçerlidir. Bu nedenle kampanya öncesi ya da sonrasında aldığınız ürünler için hediye alamazsınız. Ancak firma müşteri memnuniyetini ön planda tutarak verir o başka.
Tüketici Serkan Şenlik şikayetinde: 10.12.2018 tarihinde bozulan kombimin servisini aradım gelip baktılar. 750 TL masrafı var dediler. Yenisi ne kadar dedim 1400 TL dediler. Yeni bir kombi istedim. Getirip taktılar eski kombiyi alıcaz dediler, ona göre fiyat verdik. Peki dedim kredi kartı ile ödeyeceğim dedim o zaman fark alırız dediler. 1500 TL taksitsiz tek çekim yaptılar. Takılan kombi sürekli e6 diye bir uyarı veriyor bozuk. Defalarca aradım fabrikadan kart bekleniyor değişeceğiz düzelecek dediler. 2 gün sonra 1 ay dolucak. Fabrikayı aradım ben iade edicem dedim biz size döneceğiz dediler ne arayan var ne soran. Ne yapabilirim. Ayrıca aynı kombi internetten 1100 TL. 9 taksitle satılıyor. Ben ürünü iade etmek istiyorum. Yapabilir miyim? Cevap ve Çözüm: 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 10’uncu maddesinde; Teslim tarihinden itibaren altı ay içinde ortaya çıkan ayıpların, teslim tarihinde var olduğu kabul edilir. Bu durumda malın ayıplı olmadığının ispatı satıcıya aittir. Bu karine, malın veya ayıbın niteliği ile bağdaşmıyor ise uygulanmaz. Tüketicinin, sözleşmenin kurulduğu tarihte ayıptan haberdar olduğu veya haberdar olmasının kendisinden beklendiği hâllerde, sözleşmeye aykırılık söz konusu olmaz. Bunların dışındaki ayıplara karşı tüketicinin seçimlik hakları saklıdır. Satışa sunulacak ayıplı mal üzerine ya da ambalajına, üretici, ithalatçı veya satıcı tarafından tüketicinin kolaylıkla okuyabileceği şekilde malın ayıbına ilişkin açıklayıcı bilgiyi içeren bir etiket konulur. Bu etiketin tüketiciye verilmesi veya ayıba ilişkin açıklayıcı bilginin tüketiciye verilen fatura, fiş veya satış belgesi üzerinde açıkça gösterilmesi zorunludur. Teknik düzenlemesine uygun olmayan ürünler ise hiçbir şekilde piyasaya arz edilemez. Bu ürünlere, Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır. Yukarıdaki kanun hükümlerine göre ilk 6 ay içinde üründe arıza olursa ayıplı olduğu kabul edilir ve bu durumda hakem heyetinden bedel iadesi ya da diğer seçimlik haklarınızı talep etme hakkınız olur. Bu nedenle servis vs. ile uğraşmadan doğrudan hakem heyetinden bedel iadesi talep etmeniz uygun olur. İnternet üzerinden de Formun Üstü httpss://tuketici.gtb.gov.tr/tuketici-sikayetleri şikayetinizi yapabilirsiniz. Tüketici Eda Öztürk şikayetinde: Oturduğum site de 165 TL ödediğim aidat Ocak ayından itibaren 300 TL oldu. 210 hane oturan bir site ve ben kiracıyım. Kiracı olarak bana verilen hizmet çöpler katlardaki çöp kutularına atılıyor, sadece apartman temizliği yapılıyor, havuz var ama kışın zaten kapalı. Yaz kış bu para toplanacak sitede kapalı havuz, sauna, hamam ve fitnes salonu var ama aktif değil. İtiraz ettiğimizde kat malikleri kabul etti bunu diyorlar ama aidatı kiracı ödüyor ne yapabilirim. Dairelerin iskânı yok. Cevap ve Çözüm: Yönetimler aidatları işletme projesi çerçevesinde yıllık öngörülen hizmetlerin toplamının daire başına bölünmesiyle hesaplar ve kat maliklerine ve kiracılara duyururlar (kimi sitelerde dairelere göre farklılıklar olabilir). Kiracı olarak sizin itiraz hakkınız yoktur sadece kat malikleri itiraz edebilir ve yeniden fiyat belirlemesini isterler bu da çoğunluk sayısıyla olur. Kira sözleşmesinde aidatın ev sahibi tarafından ödeneceği kararlaştırılması halinde aidattan sorumluluğunuz olmaz. Aksi takdirde sorumlu olursunuz. Kiracıların hangi giderlere katılıp katılmayacağına ilişkin olarak da yönetim ve işletme planında hükümler bulunabilir. Varsa bunları yönetimden isteyerek bakınız. Buna göre sorumluluğunuzu belirleyebilirsiniz. Ayrıca o aidatların belirlendiği kararı alıp okuyabilirseniz bazı konular kiracıyı etkilemez. Örnek site içi boyama aidattan ama site duvarı yapımı demirbaş yani ev sahibinden alınır. Asansör bakımı sizden, malzeme değişimi ev sahibinden, çocuk parkı temizliği ve tamiri sizden, yeni alınacak salıncak ev sahibinden gibi. Sitede yapılacak olan demirbaşların asansör, jeneratör vb. gibi tamiri ve yenilenmesi için bazen ek bütçeye gerek duyuluyor, aradaki fark da aidatlara ek ödeme eklenerek kapatılıyor, öncelikle yönetim ile görüşün eğer böyle bir durum varsa kiracı olarak siz aidat ödemekle yükümlüsünüz aradaki farkı ev sahibi ödemek zorundadır. İyice araştırıp ona göre hareket etmelisiniz. Aktif olan yerler siteye ait olduğu için bunun giderleri aidat altında toplanır. Kat maliklerinin bu alanlarda aktif olup olmamaları önemli değil. Ama ödemekle yükümlüsünüz. SÖZLERLE KRİTERYA ‘Hak edilen kazanılan bir şey, haksız olarak kazanılan çok şeyden üstündür.’ Hz. Muhammed HAKKIM VAR! GÜVENSİZ ÜRÜNLER Tüketicinin korunması kavramı, tüketicilerin ekonomik menfaatlerinin korunmasının yanı sıra sağlık ve güvenliklerinin korunmasını da içermektedir. Bu noktada günlük hayatımızda almış olduğumuz ürünlerin güvenilir olması önem arz etmektedir. Piyasaya arz edilecek her ürünün, insan sağlığı, can ve mal güvenliği, hayvan ve bitki yaşam ve sağlığı, çevre ve tüketicinin korunması açısından asgari güvenlik şartlarını sağlaması gerekmektedir. Bakanlığın denetimleri sonucu güvensiz ürün olduğu tespit edilen ürünler piyasadan toplatılmakta ve ilgililere idari para cezası uygulanmaktadır. Ayrıca Ulusal TV ve gazetelerde yayımlanan ilanlar ve Güvensiz Ürün Bilgi Sistemi (GÜBİS) isimli platformda yayınlanmakta. Teknik altyapısını Ticaret Bakanlığının yürüttüğü GÜBİS sisteminde, ülkemizde piyasa gözetimi ve denetimi faaliyeti gerçekleştiren yetkili kuruluşlar tarafından güvensizliği tespit edilen ürünlerin ilan edildiği bir platform. Bu platformda yer alan bildirimler, yetkili kuruluşlar tarafından söz konusu sisteme girilen bilgilerden oluşmaktadır. Tüketici olarak duyarlılığımız ön planda tutarken ürünleri alırken ve kullanırken dikkatli olmalıyız. Her ürünün ambalajı dikkatle incelenmelidir. Ambalajları üzerinde yer alan uyarılar dikkatle okunmalı, kullanım talimatları doğrultusunda hareket edilmelidir. Güvensiz olduğu bilinen ürünler hakkında ise hemen Alo 174 Gıda Hattı ya da Alo 175 Tüketici Hattı aranmalıdır. Tüketici Başvuru Merkezi: Tüketicinin Dostu
Tüketici Serkan Şenlik şikayetinde:
Hazırlayan: Ahmet Saki MERTOĞLU