ATSO tarafından ‘Antalya geleceğini konuşuyor’ sloganıyla hazırlanan Antalya 4.0 Projesi’nin sonuç raporu görücüye çıkarıldı. ATSO Başkanı Çetin, yol haritasını belirleyecek projenin hayata geçirilebilmesi için tüm kentin işbirliği içinde olması gerektiğini söyledi
Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) tarafından ‘Antalya geleceğini konuşuyor’ sloganıyla hazırlanan Antalya 4.0 Projesi’nin sonuç raporu basın aracılığıyla kamuoyuna sunuldu. Vali Münir Karaloğlu’nun da desteklediği ve ATSO’nun Akdeniz Üniversitesi işbirliğiyle hazırladığı raporun tanıtım toplantısında, ‘Antalya 4.0’ başlığı altında ‘Sanayi 4.0, Akıllı Kent Antalya, Tarım 4.0, Antalya Kent Kültürü: Öğrenen ve öğreten kent, Turizm 4.0, Ticaret 4.0’ konularında akademisyenler tarafından sunum yapıldı. Toplantıya ATSO Başkanı Davut Çetin, Antalya 4.0 raporunun hazırlanmasına katkı koyan AÜ İktisat ve İdari Bilimler Fakültesi Bölümünden Prof. Dr. Selim Çağatay, aynı fakülteden Doç. Dr. Ümit Seyfettinoğlu, Sağlık Bilimleri Fakültesi Gerontoloji Bölümünden Doç. Dr. Cihan Camcı, Çevre Mühendisliği’nden Dr. Öğretim Üyesi Güray Doğan, İşletme Fakültesi Turizm İşletmeciliği Bölümünden Dr. Öğretim Üyesi Pınar Çelik, İktisat ve İdari Bilimler Fakültesi’nden Doç. Dr. Gülden Bölük katıldı.
‘Ayak uyduramayan gider’
Toplantını açılışında konuşan ATSO Başkanı Davut Çetin, dijitalleşmenin önemine değinerek, “Ticarette dijitalleşmeyen şirketler batmaya mahkumdur. Caddede oturup bekleyerek müşteri gelmiyor artık. Tanıtmıyorsan başka yerden gelecek adam dijitalden bakıyor. Yemek yiyecekse bazı uygulamalardan bakıyor. Dijital ortamda hepimizin olması gerekiyor ülke olarak. Eğer olmuyorsak ülke olarak batacağız demektir. Dünyadaki dijital dönüşüme ayak uydurmak zorundayız. Onun için bu kadar emek harcıyoruz. Ticaret, tarım ve sanayi için bunları yapmalıyız. Şehri yönetenler eğer bunu önüne koyup ev ödevini çalışmayacaksa bir dahaki dönem o arkadaşlar yok demektir. Buna çalışmak zorundalar. Onlarla da konuşacağız, yapmayacaklarsa kendileri bilirler. Şehir el ele vermezse yaptığımız çalışmalar boşa gider. Eğer buna ayak uyduramazsak ticaret, turizm alanında kaybederiz. Antalya bir marka diyoruz ama tam bir marka değil. Bu yaptıklarımız Antalya’nın dünyada marka olması için yaptığımız çalışmalardan bir tanesidir” dedi.
Türkiye’ye örnek çalışma
Çetin, 2018 yılının Mart ayında Antalya 4.0’ın açılışını, aralık ayında ise kapanışını yaptıklarını vurgulayarak, “Süreç içerisinde akademisyenlerle, bakanlıklardan ve belediyelerin yanı sıra özel sektörde çalışan kişilerle çalışmalarımızı tamamladık. Çalışma ilk defa yapıldı. Tüm Türkiye’ye örnek olacak bir çalışma, Antalya’nın da önümüzdeki dönemde vizyonunu çizecek çok güzel bir çalışma çıktı. ATSO olarak stratejik olarak çalışıyoruz. 2023 hedeflerini belirlerken 2016 yılında inovasyon, yenilenme, dijital ve teknoloji diye başladık. Sanayi 4.0’ı araştırdık ve bunu araştırırken sadece Sanayi 4.0’la olmayacağını görünce tarım, turizm, ticareti de içine dahil ettik. Dünya artık, turizm, ticaret, sanayi kenti diye anılırken şu anda smart, teknolojik ve akıllı kentler ön plana çıktı. Antalya 4.0 vizyonunu hep beraber hazırladık. Bu sadece ATSO’nun bir çalışması değil, kentimiz ve ülkemiz için yapılan çok ciddi bir çalışma. 2016 yılında bu çalışmaya başladığımızda kentlerde dijitalleşme, kent 4.0, teknoloji çok konuşulmuyordu, 4.0 hiç konuşulmuyordu. Şu anda dünyada ve Türkiye’de bir çok kent 4.0’la çalışmaya başladı” diye konuştu.
Kişisel verileri koruma kanunu
‘Önümüzde 2023 Antalya 4.0 vizyonu ile ilgili çalışmalar var’ diyen Çetin şöyle devam etti: “2016 yılında vizyonu koyduğumuzda ATSO’nun e-oda olarak çalışmalarını yaptık ve e-oda olarak çalışmaya başladık. Bu da Türkiye’de ilktir. Farkındalık çalışmaları yaptık son iki senedir. Bu farkındalık çalışmaları da Antalya’nın gerçekten Türkiye’de diğer illerle arasını ciddi anlamda açtı. Teknoloji ile ilgili çalışmalarda İstanbul’dan sonra ikinci teknoloji ve dijitalleşme farkındalığının Antalya olduğu görüldü. Kişisel verilerin korunması önemlidir. Kişisel verileri koruma kanunda da bununla ilgili belki ek maddelerin yapılması lazım. Bazı veriler açıklanmıyor. Türkiye’de bütün STK’larda, odalarda, kamu kurumlarında her türlü veri var. Fakat bu verileri toplayıp işleyen bir mekanizma yok. Kime ne kadar açık olduğu belli değil, kimler bu verileri alacak belli değil. Bununla da ilgili çalışmalara başladık.”
‘Turisti dijital dünyaya çekmeliyiz’
Turizmde dijitalleşmenin önemine de değinen Çetin şunları söyledi: “Biz hep ‘turist şehre gelmiyor’ diyoruz. Şehre niye girmiyor? ‘Oteller, operatörler göndermiyor’ diyoruz ama çok da öyle değil. Aslında bireysel turistler gelse, şu anda dünyada bunun oranı yüzde 20’lerde. Bizde yüzde 80’i kitle turizm ve operatöre birine bağımlı olarak geliyor. Turizm bakanlığımız da o hedefi koydu. Yüzde 50-60’lara kadar operatörlerle gelen kısmı çekip, diğer kısmının dijital ortamda karar verip, uçak biletini kendi aldığı, otel rezervasyonunu kendi yaptığı turist geldiği anda şehre turistin gelmeme durumu yok. Şehre turist her türlü gelir. Turisti biraz daha dijital dünyaya çekersek, ‘kent merkezine turist gelmiyor’ diyecek kimse kalmayacak. Kente rahat girdiğini göreceğiz. Antalya’nın dijital kent haritasını çıkardık. Kentin 300 noktasına QR kodları yerleştireceğiz. Turist bunlarda nereye nasıl gidebileceğini görebilecek.”
Akıllı kent uygulamaları
Öte yandan toplantıda Antalya’da yapılan akıllı kent uygulamaları da ele alındı. TÜRKSAT A.Ş. ile Antalya Büyükşehir Belediyesi arasında imzalanan, ‘Akıllı Kent Projesi’ Sözleşmesi kapsamında kavşaklardaki trafik ışıklarının yönetilebileceği, sokak ve parklardaki aydınlatmaların insana duyarlı olacağı, park ve bahçe sulama sitemlerinin nem oranına göre hareket edeceği belirtildi. Projenin ilk aşamasını, kablosuz bağlantı alanı (WİFİ) hizmeti, hasta takibi, acil durum düğmesi, şehir bilgilendirme ekran çalışmaları oluşturuyor. Bir sonraki aşamada ise akıllı ulaşım, denetleme ve akıllı kavşak sistemleri, yönetilebilir kablosuz bağlantı alanı ve internet hizmeti, akıllı sulama, akıllı aydınlatma, şehir bilgilendirme ekranları ve şehir yönetim platformu gibi projelerin yer alacağı duyuruldu. Toplantıda, rapora katkı koyan akademisyenler tarafından birer sunum da yapıldı.
Esra ALTUNKES
Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) tarafından ‘Antalya geleceğini konuşuyor’ sloganıyla hazırlanan Antalya 4.0 Projesi’nin sonuç raporu basın aracılığıyla kamuoyuna sunuldu. Vali Münir Karaloğlu’nun da desteklediği ve ATSO’nun Akdeniz Üniversitesi işbirliğiyle hazırladığı raporun tanıtım toplantısında, ‘Antalya 4.0’ başlığı altında ‘Sanayi 4.0, Akıllı Kent Antalya, Tarım 4.0, Antalya Kent Kültürü: Öğrenen ve öğreten kent, Turizm 4.0, Ticaret 4.0’ konularında akademisyenler tarafından sunum yapıldı. Toplantıya ATSO Başkanı Davut Çetin, Antalya 4.0 raporunun hazırlanmasına katkı koyan AÜ İktisat ve İdari Bilimler Fakültesi Bölümünden Prof. Dr. Selim Çağatay, aynı fakülteden Doç. Dr. Ümit Seyfettinoğlu, Sağlık Bilimleri Fakültesi Gerontoloji Bölümünden Doç. Dr. Cihan Camcı, Çevre Mühendisliği’nden Dr. Öğretim Üyesi Güray Doğan, İşletme Fakültesi Turizm İşletmeciliği Bölümünden Dr. Öğretim Üyesi Pınar Çelik, İktisat ve İdari Bilimler Fakültesi’nden Doç. Dr. Gülden Bölük katıldı.
‘Ayak uyduramayan gider’
Toplantını açılışında konuşan ATSO Başkanı Davut Çetin, dijitalleşmenin önemine değinerek, “Ticarette dijitalleşmeyen şirketler batmaya mahkumdur. Caddede oturup bekleyerek müşteri gelmiyor artık. Tanıtmıyorsan başka yerden gelecek adam dijitalden bakıyor. Yemek yiyecekse bazı uygulamalardan bakıyor. Dijital ortamda hepimizin olması gerekiyor ülke olarak. Eğer olmuyorsak ülke olarak batacağız demektir. Dünyadaki dijital dönüşüme ayak uydurmak zorundayız. Onun için bu kadar emek harcıyoruz. Ticaret, tarım ve sanayi için bunları yapmalıyız. Şehri yönetenler eğer bunu önüne koyup ev ödevini çalışmayacaksa bir dahaki dönem o arkadaşlar yok demektir. Buna çalışmak zorundalar. Onlarla da konuşacağız, yapmayacaklarsa kendileri bilirler. Şehir el ele vermezse yaptığımız çalışmalar boşa gider. Eğer buna ayak uyduramazsak ticaret, turizm alanında kaybederiz. Antalya bir marka diyoruz ama tam bir marka değil. Bu yaptıklarımız Antalya’nın dünyada marka olması için yaptığımız çalışmalardan bir tanesidir” dedi.
Türkiye’ye örnek çalışma
Çetin, 2018 yılının Mart ayında Antalya 4.0’ın açılışını, aralık ayında ise kapanışını yaptıklarını vurgulayarak, “Süreç içerisinde akademisyenlerle, bakanlıklardan ve belediyelerin yanı sıra özel sektörde çalışan kişilerle çalışmalarımızı tamamladık. Çalışma ilk defa yapıldı. Tüm Türkiye’ye örnek olacak bir çalışma, Antalya’nın da önümüzdeki dönemde vizyonunu çizecek çok güzel bir çalışma çıktı. ATSO olarak stratejik olarak çalışıyoruz. 2023 hedeflerini belirlerken 2016 yılında inovasyon, yenilenme, dijital ve teknoloji diye başladık. Sanayi 4.0’ı araştırdık ve bunu araştırırken sadece Sanayi 4.0’la olmayacağını görünce tarım, turizm, ticareti de içine dahil ettik. Dünya artık, turizm, ticaret, sanayi kenti diye anılırken şu anda smart, teknolojik ve akıllı kentler ön plana çıktı. Antalya 4.0 vizyonunu hep beraber hazırladık. Bu sadece ATSO’nun bir çalışması değil, kentimiz ve ülkemiz için yapılan çok ciddi bir çalışma. 2016 yılında bu çalışmaya başladığımızda kentlerde dijitalleşme, kent 4.0, teknoloji çok konuşulmuyordu, 4.0 hiç konuşulmuyordu. Şu anda dünyada ve Türkiye’de bir çok kent 4.0’la çalışmaya başladı” diye konuştu.
Kişisel verileri koruma kanunu
‘Önümüzde 2023 Antalya 4.0 vizyonu ile ilgili çalışmalar var’ diyen Çetin şöyle devam etti: “2016 yılında vizyonu koyduğumuzda ATSO’nun e-oda olarak çalışmalarını yaptık ve e-oda olarak çalışmaya başladık. Bu da Türkiye’de ilktir. Farkındalık çalışmaları yaptık son iki senedir. Bu farkındalık çalışmaları da Antalya’nın gerçekten Türkiye’de diğer illerle arasını ciddi anlamda açtı. Teknoloji ile ilgili çalışmalarda İstanbul’dan sonra ikinci teknoloji ve dijitalleşme farkındalığının Antalya olduğu görüldü. Kişisel verilerin korunması önemlidir. Kişisel verileri koruma kanunda da bununla ilgili belki ek maddelerin yapılması lazım. Bazı veriler açıklanmıyor. Türkiye’de bütün STK’larda, odalarda, kamu kurumlarında her türlü veri var. Fakat bu verileri toplayıp işleyen bir mekanizma yok. Kime ne kadar açık olduğu belli değil, kimler bu verileri alacak belli değil. Bununla da ilgili çalışmalara başladık.”
‘Turisti dijital dünyaya çekmeliyiz’
Turizmde dijitalleşmenin önemine de değinen Çetin şunları söyledi: “Biz hep ‘turist şehre gelmiyor’ diyoruz. Şehre niye girmiyor? ‘Oteller, operatörler göndermiyor’ diyoruz ama çok da öyle değil. Aslında bireysel turistler gelse, şu anda dünyada bunun oranı yüzde 20’lerde. Bizde yüzde 80’i kitle turizm ve operatöre birine bağımlı olarak geliyor. Turizm bakanlığımız da o hedefi koydu. Yüzde 50-60’lara kadar operatörlerle gelen kısmı çekip, diğer kısmının dijital ortamda karar verip, uçak biletini kendi aldığı, otel rezervasyonunu kendi yaptığı turist geldiği anda şehre turistin gelmeme durumu yok. Şehre turist her türlü gelir. Turisti biraz daha dijital dünyaya çekersek, ‘kent merkezine turist gelmiyor’ diyecek kimse kalmayacak. Kente rahat girdiğini göreceğiz. Antalya’nın dijital kent haritasını çıkardık. Kentin 300 noktasına QR kodları yerleştireceğiz. Turist bunlarda nereye nasıl gidebileceğini görebilecek.”
Akıllı kent uygulamaları
Öte yandan toplantıda Antalya’da yapılan akıllı kent uygulamaları da ele alındı. TÜRKSAT A.Ş. ile Antalya Büyükşehir Belediyesi arasında imzalanan, ‘Akıllı Kent Projesi’ Sözleşmesi kapsamında kavşaklardaki trafik ışıklarının yönetilebileceği, sokak ve parklardaki aydınlatmaların insana duyarlı olacağı, park ve bahçe sulama sitemlerinin nem oranına göre hareket edeceği belirtildi. Projenin ilk aşamasını, kablosuz bağlantı alanı (WİFİ) hizmeti, hasta takibi, acil durum düğmesi, şehir bilgilendirme ekran çalışmaları oluşturuyor. Bir sonraki aşamada ise akıllı ulaşım, denetleme ve akıllı kavşak sistemleri, yönetilebilir kablosuz bağlantı alanı ve internet hizmeti, akıllı sulama, akıllı aydınlatma, şehir bilgilendirme ekranları ve şehir yönetim platformu gibi projelerin yer alacağı duyuruldu. Toplantıda, rapora katkı koyan akademisyenler tarafından birer sunum da yapıldı.
Esra ALTUNKES