Eğitim-İş Antalya Şube Başkanı Sadık Acar, proje okullarına yapılan öğretmen ve yönetici atamalarında liyakat ilkesinin tamamen devre dışı bırakıldığını, bu okulların kayırmacılığın merkezi haline geldiğini söyledi. Proje okullarının eğitimde niteliği artırmak amacıyla kurulduğunu ancak zamanla bu amacından saptığını vurgulayan Acar, “Bu okullar artık siyasetin ve yandaş sendikaların kontrolüne geçti. Öğretmen atamaları objektif kriterlere göre değil, tamamen keyfi bir şekilde yapılıyor. Bu durum öğretmenler arasında büyük bir adaletsizlik yaratıyor ve eğitim sistemine zarar veriyor” dedi. Acar, eğitimde fırsat eşitliği ilkesinin ciddi şekilde zedelendiğini belirterek, proje okullarına yapılan atamaların belirli sendikalar veya siyasi bağlantılar üzerinden gerçekleştirildiğini kaydetti.
‘Başarıyı etkiliyor’
Milli Eğitim Bakanlığı’nın eğitim sistemini güçlendirmek yerine, liyakatsiz atamalarla eğitimde büyük sorunlar yarattığını ifade eden Acar, proje okullarındaki öğretmen ve yönetici seçimlerinde objektif ölçütlerin tamamen göz ardı edildiğini belirtti. “Bu okulların amacı eğitimin kalitesini yükseltmekti ancak artık siyasetin ve yandaş sendikaların makam dağıtma aracı haline geldi. Öğretmenlerin seçiminde kişisel bağlantılar ve siyasi ilişkiler belirleyici oluyor. Nitelikli, işinin ehli öğretmenler dışlanırken, belirli çevrelere yakın olan isimler bu kadrolara yerleştiriliyor” diyen Acar, bu uygulamanın eğitimdeki başarıyı olumsuz etkilediğini vurguladı. Proje okullarındaki bu keyfi atamaların hem öğretmenler hem de öğrenciler açısından büyük bir haksızlık oluşturduğunu ifade eden Acar, eğitim sisteminin bu tür uygulamalarla daha da zarar gördüğünü dile getirdi.
‘Atamalarda belirsizlik var’
Proje okulları yönetmeliğinde yapılan değişikliklerin öğretmenler açısından büyük bir belirsizlik yarattığını da belirten Acar, Bakan Yusuf Tekin’in göreve gelmesiyle birlikte proje okullarındaki öğretmenlerin dört yıllık görev süresinin uzatıldığını hatırlattı. Bu değişikliğin öğretmenler arasında ciddi soru işaretlerine yol açtığını söyleyen Acar, “2024 yılı içerisinde birçok öğretmenin asaleten atanması süreci, büyük bir endişe yarattı. Dört yılını dolduran öğretmenlerin görev süresi uzatılacak mı, uzatılmayacaksa hangi yöntem izlenecek? Boş kadrolar hizmet puanı esasına göre mi doldurulacak, yoksa her zamanki gibi torpilli olanlar mı önceliklendirilecek?” diye sordu. Öğretmenlerin belirsizlik içinde bırakıldığını ifade eden Acar, proje okullarındaki atama sisteminin daha şeffaf ve adil olması gerektiğini belirtti. Eğitimde liyakat ilkesinin korunması gerektiğini vurgulayan Acar, Milli Eğitim Bakanlığı’na bu konuyu gözden geçirme çağrısında bulundu.
ESRA ALTUNKES