ÇIPA DEMİRİ KURTARMA TEKNİKLERİ

Abone Ol

Çıpa demiri tutturma teknikleri konusu denizcilerin aslında bildikleri ama kurallarını doğru uygulamadıklarından sorun yaşayabildikleri bir konudur. Demiri funda etmenin doğru yolunu bu yazımızda bulabilirsiniz.

Kullanmasınız bile en azından bilmenizde yarar var. Demirleyeceğiniz yeri seçtiğinizde, diğer teknelerin nasıl durduğuna bir bakın. Teknenizi, demir attığınızda onlara paralel, aynı yöne bakacak şekilde yaklaştırın. Görünürde kimse yoksa rüzgâra doğru; ya da akıntı var ve sizi rüzgâra karşı başka tarafa itiyorsa, akıntıya doğru yaklaşın.

Seçtiğiniz noktada, teknenin biraz geriye kaymasına izin verin, sonra yavaşça çıpa demirinizi suya bırakın. İleri fırlatmanıza hiç gerek yoktur. Geriye doğru sürüklenirken demir halatının serbestçe akıp gitmesini izleyin. Bu şekilde, zincirin/halatın çıpa demiri üzerine yığılmasının ve büyük bir olasılıkla çıpa demirinizin dolanmasının önüne geçmiş olursunuz.

Su derinliğinin yaklaşık dört katı kadar halat/zincir bıraktığınızda demir halatını başa bağlayın. Teknenin yerleşip halata yük bindirmesi için bir iki dakika bekledikten sonra, motorla yatım gaz birazcık tornistan yapın.

Bu şekilde çıpa demirinizi biraz çekip, zemine saplanmasını sağlamış olursunuz. Çok fazla veya uzun süre vereceğiniz gaz, çıpa demirinizi yerinden söküp, dipte sürüklenmesine yol açar.

Kıyıdan (ya da yakındaki teknelerden) alacağınız kerterizler yardımıyla, teknenin geriye sürüklenmediğini gördüğünüzde, kısa bir tam gazla çıpa demirinizin iyice yerleşmesini sağlayın. Kalabalık bir yerdeyseniz ve tümüyle zincir bir demir halatınız varsa, kalomayı 3:1’e indirebilirsiniz.

Salınım yeriniz genişse, kalomanın 7:1’e çıkarılması faydalıdır.

Teknenizde motor yoksa çıpa demiri indiği yerde kendi kendine zemine batacaktır, yalnız biraz daha zaman alır, o kadar. Ancak bu durumda rüzgâr gerçekten kuvvetlice esinceye kadar demirinizin tutup tutmadığından pek emin olamazsınız.

Demirleme işinde en önemli kısım, çıpa demirinizin kendi halatının dolanmadığından emin olmaktır.

Arkasından, çıpa demirinin gömülmüş olup olmadığını tornistanla test etmek gelir.

Hafif bir havada demirlemiş ve test yapmamışsanız, çıpa demirini gömecek geriye doğru bir çekiş olmaz; gecenin bir yarısı rüzgâr başlayıverirse, siz de demir taramaya başlarsınız.