‘Antalya 2030 Ulaşım ve Ekonomi Vizyon Tasarımı’ konulu seminerin açılış konuşmasını gerçekleştiren İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Antalya Şube Başkanı Mehmet Soner Akdoğan, kentteki ulaşım problemlerine dikkat çekerek, “Ulaşım sorunu her geçen gün derinleşmektedir. Yap boz şeklinde yapılan planlar bu soruna bir çözüm üretememiştir. Ulaşım sistemlerinin planlanması ve inşası, inşaat mühendisliği mesleğinin uzmanlık alanı olan ana bilim dallarından birisidir. İnşaat Mühendisleri Odası kendi uzmanlık alanlarındaki mesleki bilgi ve tecrübe birikimiyle, kent sorunlarının tespit ve doğru çözümlerinde kent yöneticilerine her zaman destek vermiş; yanlış uygulama ve çözümlerde de aklın ve bilimin ışığında toplum yararına doğrulardan yana çaba sarf etmiştir” dedi.
‘Alt sistem olarak çalışır’
Üretim ve pazarlama sorunları, 2030 Antalya ulaşım ve ekonomi vizyonu ile ilgili detaylı bilgi veren Dr. Sadık Badak ise, “Ülke ekonomileri bir açık sistemdir. Şehir ekonomileri ülke ekonomileri içinde alt sistem olarak çalışır. Sistem, birbiriyle ilişkili parçaların (unsurların) belirli bir hedef yönünde iş birliği halinde çalıştığı bir bütündür. Unsurları arasında merkezi yapı olması ve parçaların bir disipline bağlı olması sistemin özellikleri arasındadır. Her sistem hiyerarşik bir düzen içinde daha küçük alt sistemlerden oluşurken, kendisi de daha büyük bir sistemin alt unsurunu oluşturur. Alt sistemler karşılıklı ve ahenkli bir etkileşim halindedir. Diğer bir ifade ile sistem, belli bir amacı gerçekleştirmek için birlikte çalışan ve birbirlerini etkileyen unsurlardan oluşan bir bütündür. Şehir ekonomileri, alt unsuru olduğu ülke sistemi ve kendisinin alt unsurları olan ilçe ekonomileri ile hedef yönünde işbirliği halinde çalışan sistemlerdir. Çalışmada, mevcut durumdan ‘Antalya 2030 Ulaşım ve Ekonomi Vizyonu’na ulaşmak için sistem, durumsallık ve yönetim süreçlerinde tasarım metodu kullanılmıştır” dedi.
‘2030’lu yıllarda 30 milyon’
‘Antalya ve Gazipaşa havalimanlarında yapılmakta olan iyileştirmeler ile Antalya 2030’lu yıllarda 30 milyon/yıl turist ağırlayabilecektir’ diyen Badak, “Antalya 2030 Ulaşım ve Ekonomi Vizyonu, 30 milyon turist geldiğinde şehir hayatını olumsuz etkilemeyecek üretim, ulaşım ve çevre şartları üzerinde çalışılmasını önermektedir. Kamuda yönetişimi önceleyen Vancouver 1976 ve İstanbul 1997 Habitat mutabakatlarına göre toplum kalkınmasında, kamusal ve özel tüm aktörler sorumluluk taşımaktadır. Şehirlerin, bölgelerin vizyon çalışmaları çeşitli güçlükler içerebilir. Ancak asıl zorluk vizyon hedeflerinin gerçekleşmesinin sağlanmasında yaşanmaktadır. Yerel kurumsal takip olmadığı takdirde yetkililerin ilgisi dağılmakta, kent ve bölge vizyonları sahipsiz olma durumu ile karşılaşmaktadır. Toplum refahının artırılması ile gelirin dengeli dağılmasını tasarlamak ve düzenlemek kamu yönetiminin temel hedefleri arasındadır” şeklinde konuştu.
‘Yakın iş birliği gerekiyor’
Yerel yönetimlerin önemine dikkat çeken Badak, “Yasal değişikle il özel idarelerinin yerel kalkınmayı, sektörel yatırım ve destekleri düzenleyen yetkileri büyükşehir belediyelerine geçmiştir. Sürdürülebilir turizm açısından destinasyon yönetiminin ve bu nedenle yerel yönetimlerin önemi artmıştır. Çalışmada sağlanan veriler, yatırım verimliliği, bölge gelirlerinin yükseltilmesi ve sektörler arasında var olan gelir farklarının azaltılması açılarından incelendiğinde; turizm sektöründe olduğu gibi tarım sektörü problemlerinin de kamu yönetimi tarafından tamamen kucaklanmasını gerekli kılmaktadır. ‘Antalya 2030 Ulaşım ve Ekonomi Vizyonu’ yerel yönetimler ile bakanlıkların yakın iş birliğini gerektirmektedir. Bu haliyle bırakıldığı takdirde 2030’lu yıllarda il ekonomi dengesi yüzde 80-85 turizm gelirlerinden oluşacak, çevre ve sosyal hayat dengesi giderek bozulacaktır. Potansiyel olduğu halde turizm dışı ihracatta 10 milyar dolar/yıl kaybedilecek ve turizmde bir kriz halinde il ekonomisinde yıkıcı etkisi daha fazla hissedilecektir. Bu vesileyle Antalya 2030 Ulaşım ve Ekonomi Vizyonu çalışmalarına katkıda bulunan tüm kişi ve kurumlara içten teşekkürlerimi sunarım” diyerek konuşmasını tamamladı.
ESRA ALTUNKES