Turizm Yazarları Derneği’nin (TUYED) İngiltere Posta İdaresi tarafından hazırlanan ‘Seyahat Maliyetleri Barometresi 2019’dan derlediği bilgilere göre; Akdeniz’in önde gelen 20 tatil merkezinde yapılan ankette Bulgaristan ‘Sunny Beach’ ile en ucuz beşler listesinde ilk sırayı aldı. Bulgaristan’ı Portekiz’den Algarve, Türkiye’den Marmaris, İspanya’dan Torremolinos ve İtalya’dan Benidorm izledi.
En ucuz yer Bulgaristan
İncelemeye göre; İngiliz turistin kafe veya barda içeceği bir fincan kahve, 1 şişe bira, 1 kutu kola, 1 kadeh şarap, 1.5 litre soda, süpermarketten alacağı güneş kremi, sinek kovucu, 2 kişilik içkili akşam yemeği ve içkisiz 2 kişilik öğlen yemeğine ödeyeceği toplam maliyet; Bulgaristan’da 38.86, Portekiz’de 57.45, Türkiye’de 59.13, İspanya’da 65.59 ve İtalya’da 78.05 sterlin. Bulgaristan’daki Sunny Beach, son altı yıl gerçekleştirilen anketlerden en ucuz destinasyon olarak çıktı. Anketten çıkan sonuçlar, Bulgaristan’da dokuz turistik ürüne ödenen toplam fiyat, incelenen Euro bölgelerinden en az üçte birinden daha ucuz olduğunu ortaya koydu.
Kurlardaki değişim etkiliyor
TUYED Başkanı Kerem Köfteoğlu, Türkiye’den Marmaris’in geçen yıl listede ucuzlukta ikinci sırada olduğunu hatırlatarak, “Marmaris bu yıl üçüncülüğe gerilemesine rağmen, TL’nin Sterlin karşısında değer kaybetmesinden dolayı barometre maliyetlerinde İngiliz turist için geçen yıla göre yüzde 7 daha ucuz hale geldi. Kurlardaki değişimden dolayı bu yıl Türkiye’de 500 Sterlin bozduran İngiliz turistin eline, geçen yıldan sanki fazladan 100 Sterlin bozdurmuş kadar Türk Lirası geçiyor” dedi.
Ruslara indirim yağıyor
Öte yandan, erken rezervasyon döneminde, bir yıl önceye kıyasla, Rusya’ya yüksek fiyatlar veren otelciler, yüksek sezonda otellerde boşluk oluştuğu için şimdi de yüzde 15'e varan indirimler yapıyor. Türk otellerinin temmuz ve ağustos ayları için Rusya pazarına yüzde 10-15 arasında indirimler verdiği belirtiliyor. İndirim verilmesinin nedeni ise erken rezervasyonda verilen fiyatların yüksek olması ve temmuz-ağustos aylarına otellerde boşluk oluşması.
İndirim, kaybı telafi için
Konuyla ilgili Rus Tur Operatörleri Birliği’nin sitesinde yapılan analizde, 2019 yılında fiyatları hızlı bir şekilde yükselterek turisti kaçıran Türk otellerinin, Rusya pazarında son dakika satışlarıyla turisti yakalamaya çalıştığı belirtildi. Analizde görüşlerine yer verilen POYD yönetimi, yüksek sezonda bile Antalya'daki otel doluluklarının, tesise göre değişmek kaydıyla, yüzde 70-90 oranında olduğuna dikkat çekti. Ağustos ayına ait ortalama doluluğun yüzde 90-92 olacağını belirten POYD yöneticileri, bunun da sezon ortalamasının yüzde 82-85 olacağına işaret etti. POYD'un açıklamasında, 2018'de başarılı bir sezon yaşayan otellerin yüzde 30-40’ının 2019'da yüzde 8-10 arasında yüksek fiyat verdiği vurgulandı ve şimdi bu otellerin fiyatı düşürerek son dakika satışlarıyla sezonu telafi etmeye çalıştığı belirtildi.
Ağustos’ta doluluk düşüyor
POYD'a göre, Göynük bölgesindeki otellerin doluluk oranı yüzde 70-90 bandında ve bazı oteller doluluğu yükseltmek için gecelik fiyatı 55-70 bandına çekti. Avrupa pazarına odaklanan Side'de ise otellerin doluluğu temmuzda yüzde 92, ağustosta yüzde 70-72 ve eylülde yüzde 75. Belek'te de otellerin haziran doluluğu yüzde 95. Bu bölgedeki otellerin temmuz, ağustos ve eylül doluluklarının ise yüzde 85-90 civarında olması bekleniyor. Alanya'daki otellerin temmuz doluluğunun ise yüzde 70 olduğu belirtiliyor.
Avrupa’yla çalışanlarda sorun az
POYD'a göre, Avrupa pazarı ile çalışan tesisler oteli doldurmada Rusya pazarı ile çalışan tesislere nazaran daha az problem yaşıyor. POYD, “Eğer boş kalan odayı son dakikada doldurma şansı varsa, Rusya pazarı ile çalışan oteller bunu genellikle fiyat indirimi ile yapıyor. Rus turist, Avrupalı turistin aksine, düşük fiyatı takip ediyor”' değerlendirmesini yaptı.
Oteller yerliye hala pahalı
Analizde otellerdeki fiyatların yerli turist açısından ulaşılabilir olmadığına da dikkat çekiliyor. “'İç pazar için fiyatlar çok yüksek ve çok küçük bir azınlık tarafından ulaşılabilir”' denilen yazıda, ilk 6 ayda Antalya'ya 5,6 milyon yabancıya karşılık sadece 268 bin yerli turistin gitmesi örnek olarak gösteriliyor. POYD yönetimi ise buna gerekçe olarak fiyatlardaki ani yükselişi, bir diğer gerekçesi olarak da fiyatlamada euroya geçilmesi ve yakıt desteğinin sonlandırılmasını gösteriyor.
Stajyer Muhabir/Berfin KAYA