Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Bankacılık Komisyonu Başkanı Hüseyin Ölmez, komisyonların sektöre göre değil, kredi karı ile yapılan işlem hacimlerine göre değişiklik gösterdiğini ifade ederek, yüksek cirolara ulaşan firmalara düşük komisyon uygulandığını belirtti. Ölmez, “5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu’nun 17. Maddesinde, ‘Üye iş yerleri, kart hamillerinin yapmış oldukları mal ve hizmet alımlarının bedelini banka kartı ve kredi kartı ile ödeme taleplerini kabul etmek zorundadır. Bu zorunluluk indirim dönemlerinde de geçerlidir. Üye iş yerleri, kart hamilinden kartın kullanılması dolayısıyla komisyon veya benzeri isim altında ilave bir ödemede bulunmasını isteyemez. Bu hükme aykırı davranılması halinde, üye iş yeri anlaşması yapan kuruluşlar tarafından üye iş yeri sözleşmesi feshedilir ve bir yıl süreyle yeni bir sözleşme yapılamaz’ ibaresi yer almaktadır. Yasanın açık anlatımı, herhangi bir iş yeri kredi kartı ile ilgili işlem yapmak için herhangi bir bankadan veya ödeme kuruluşundan sözleşme düzenleyerek, pos makinesi alıp üye iş yeri sıfatını taşıdığında, iş kolu ne olursa olsun kredi kartını kabul etmek zorunda ve bunun karşılığında herhangi bir ücret veya komisyon alamaz” diye konuştu.
‘TROY’da masraf yok’
Bankaların kendi başlarına kredi kartı çıkarmak yerine Visa veya Mastercard gibi ödeme ağlarını tercih ettiklerini belirten Hüseyin Ölmez, bu şirketlerin altyapı, kabul edilebilirlik, uluslararası işlem yeteneği ve güvenlik gibisunduğu özelliklerin bankalara önemli avantajlar sağladığını açıkladı. Ölmez, “Bunun karşılığında, Visa ve Mastercard gruplarına ücret öder. Bir Türk markası olan TROY’da bu masraf yoktur. Bankaların üye iş yerlerinden alacağı pos makine komisyonları için azami olarak TCMB 2020/4 Sayılı tebliğ gereğince tarafından saptanır. 1.10.2024 tarihinden itibaren, peşin alışverişlerde yüzde 3,56; taksitli alışveriş işlemlerinde her taksit için yüzde 1,780 oranında uygulanması gerekmektedir. Üye iş yerleri genellikle, herhangi bir mal ve hizmetin satış fiyatını saptarken, bankanın kendisine uyguladığı komisyonu da mal ve hizmetin fiyatına ilave eder; eş deyişle, pos makinesi komisyonu fiyatların genel seviyesinin artmasına son tüketicinin ödemesi ile neden olur” dedi.