‘Nazım’a evet.. ‘Ulaşım’a hayır..
Subaşı’dan sonra gelen Bekir Kumbul ve Menderes Türel de birer ulaşım planı yapmışlardı..
Ama hiçbiri uygulanamadı..
Şimdi Mustafa Akaydın da yaptı bir “ulaşım master planı”..
Göreceksiniz o da uygulanamayacak..
Çünkü..
Bu ulaşım master planlarının “yapılış şekli yanlış”..
Niye yanlış?
Çünkü..
Eğer önce bir “çevre düzeni planı” yapmazsanız, yapılacak her türlü ulaşım ve imar planları bir şekilde bozulacaktır..
Yani “uygulanabilir bir plan” olamayacaklardır..
Araç ve yaya sayısını tespit etmekle, kavşaklarda araç ve yaya saymakla, toplu taşıma araçlarına güzergah belirlemekle, tek-çift yön uygulamalrını değiştirmekle “ulaşım master planı” yapılmaz..
Adı üstünde “master” plan..
“Ulaşımın anayasası” demektir..
Her başkan geldiğinde değişmez, değiştirilemez..
Her başkan da “kafasına estiği gibi” ulaşım planı yapamaz..
…
Ulaşım planı için yapılması gereken “olmazsa olmaz”lar şunlardır:
Kesinlikle bir “çevre düzeni planı” yapılmak zorundadır..
Nedir çevre düzeni planı?
“Dengeli ve sürekli kalkınma amacına uygun olarak ekonomik kararlarla ekolojik kararların bir arada düşünülmesine imkan veren, rasyonel doğal kaynak kullanımını sağlamak üzere kalkınma planları ve varsa bölge planları temel alınarak yapılan ve tarım, turizm, konut, sanayi, ulaşım vb. genel arazi kullanım kararlarını, politika ve stratejilerini belirleyen, bölge veya havza bazında 1/50.000 veya 1/100.000 ölçekte hazırlanan, plan hükümleri ve plan açıklama raporuyla bütün olan üst ölçekli fiziki plandır..”
Kentin, belki de 50 yıllık gelişmesi gözönüne alınarak, sonradan ortaya çıkacak yeni yerleşim yerleri, yeni açılacak yollar, artan insan sayıları, toplu ulaşım araçları ve bu gibi bütün olgular tespit edilir..
Çok titiz ve uzun çalışmalarla elde edilen sonuçlar bütün STK’larla birlikte değerlendirilir..
Güzergahlar ve alternatif ulaşım imkanları belirlenir..
Sonra trafiğe açılacak ve kapatılacak yollar, güzergahlar ortaya konur..
Daha önce “ulaşım master planı” yapmış tecrübeli bir şirket ile bütün bunlar masaya yatırılır ve “yazılı” hale getirilir..
Ardından belediye meclislerinde gerekli alt imar planı çalışmaları yapılır..
Bütçe belirlenir..
Ve ortaya gerçekten bir “ulaşım master planı” çıkmış olur..
…
Önceki gün Büyükşehir Meclisi’nin gündeminden çekilen, ama Başkan Akaydın’ın Meclis’i olağanüstü toplayıp bu planı geçirme sözü verdiği “ulaşım master planı” ne yazık ki, yukarıda anlattığım kriterlerin hiçbirini taşımıyor..
Sadece “siyasi kaygı” ile bir an önce planı kabul ettirmeye çalışması, yeni seçilecek bir başka Başkan’a, “yeni bir ulaşım planı” yapma fırsatı verecektir..
…
Büyükşehir’in Başkan ve meclis üyelerinin hepsine diyorum ki:
“Yapmayın, Antalya’nın zamanını boşa harcamayın..
Çevre düzeni planı yapılmadan yapılan bu plan kesinlikle ‘uygulanabilir’ bir plan değil..
Bunu sizler de biliyorsunuz..
Bu nedenle..
Ulaşım master planını siyasete kurban etmeyin..
Antalya ile bu kadar oynanmasına izin vermeyin..
Çevre düzeni planı yapılıncaya kadar ulaşım master planını gündemden çıkarın..
Antalya’yı gerçekten seviyorsanız, yapın bunu..”