Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan Finansal Hizmetlere İlişkin Mesafeli Sözleşme Yönetmeliği, Konut Finansmanı Sözleşmeleri Yönetmeliği, Tüketici Kredileri Sözleşmelerinde yapılan değişiklik, 31.12.2024 tarih ve 32769 nolu 5 nolu mükerrer Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. TÜKONFED Bankacılık Komisyonu Başkanı Hüseyin Ölmez, tüketici finansmanında yönetmelik değişikliklerini duyurdu. Yapılan değişikliklerin ortak özelliklerinin ise tüketici finansmanında dijital dönüşümü tamamlamak üzere yapıldığını belirten Ölmez, “Bugüne kadar şubede ıslak imza ile gerçekleşen konut kredilerinde, tüketici kredilerinde olduğu gibi, mesafeli sözleşme düzenleme olanağı getirilmiştir. Sadece sözleşmeler değil, diğer belgelerin de dijital ortamda uzaktan iletişim ile sağlanacaktır. Diğer önemli husus ise (Tüm değişikliklerde yer alan) ‘Tüketicinin uyuşmazlık konusundaki başvurusunu tüketici hakem heyetine veya Kanunun 73/A maddesi uyarınca dava açılmadan önce arabulucuya başvurulması şartı ile tüketici mahkemesine yapabileceğine dair bilgi’ ilavesi getirilmiştir. Bu uygulama herhangi bir değişiklik içermemektedir. Halen Tüketici Mahkemelerinde doğrudan açılan 2024 için 104 bin TL ve altındaki işlemler için, 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun’un 73.A (1). Maddesi gereği, dava açılmadan arabulucuya gitmek dava şartı olarak uygulanmaktadır. Bu değişiklikle yapılan, yönetmelikteki eksikliğin, kanuna uygun tamamlanmasıdır” diye konuştu.
‘Dolandırıcılığa karşı çözüm bekliyoruz’
Ölmez, finansal tüketici işlemlerinin işleyişine ilişkin şöyle konuştu: “2024 yılı içinde, çekişme miktarı 149 bin TL üzerinde olan finansal tüketici işlemlerinde öncelikle arabulucuya gidilecek, anlaşmazlık olması halinde ise Tüketici Mahkemelerinde dava açılacaktır. Çekişme miktarı 149 bin TL’den az olanlar, Tüketici Hakem Heyetlerine başvuracaklardır. Bazı yorumcuları belirttiği gibi, 149 bin TL’nin altındaki işlemlerde de arabulucuya gitmenin ihtiyari veya zorunlu olduğu açıklaması yanlıştır. Çünkü yönetmelik, yasanın 73 A maddesini işaret etmiştir. Yapılan değişiklikler dijital dönüşüm ve bankalar açısından personel, kırtasiye, işlem zamanı açısından karlı; finansal tüketiciler açısından ise koşulları uygun ise, finansa ulaşmak için uygundur. Ancak, 2024 yılında yaşadığımız, mesafeli sözleşmelerle, uzaktan yapılan kredi işlemlerindeki yoğun ve halen önemli kısmı çözülemeyen dolandırıcılık olayları nedeniyle bankalarımızın işlem güvenliğini sağlamaları, özellikle Bankaların Bilgi Sistemleri ve Elektronik Bankacılık Hakkında Yönetmeliğin 36. Maddesinde saptanan yüklenimlerini zaman geçirmeden yerine getirmelerini beklemekteyiz.”
ARZU YAVUZ