İflas eden dünyanın en eski tur operatörü Thomas Cook’un Türkiye’deki müşterileri için harekete geçildi. Antalya’da kriz merkezi oluşturulurken, Bakanlık, bu kişilerin kaldığı otellere ‘kredi destek paketi’nin hazırlandığını duyurdu
Dünyanın en eski seyahat firması Thomas Cook’un iflasının dünya turizm piyasasında yankıları sürerken, 20 binin üzerinde yolcusu bulunan Türkiye’de de Bakanlık alarma geçti. Her yıl 16 ülkede 20 milyonu aşkın kişiye turizm hizmeti veren şirketin Türkiye’de bulunan müşterilerinin ülkelerine geri dönebilmesi ve bu kişilerin konakladıkları otellerin mağduriyet yaşamaması için öncelikle Antalya’da bir kriz merkezi oluşturuldu. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın resmi sosyal medya hesabından konuyla ilgili yapılan açıklamada;
(Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy)
Otellere yasal işlem uyarısı
“Bugün itibariyle Thomas Cook İngiltere’nin ülkemizde 21 bin 33 konaklamalı misafiri bulunmakta. Thomas Cook İngiltere misafirlerinin konaklamalarına ilişkin tüm ödemeleri ATOL (İngiltere Kamu Otoritesi) güvencesindedir. İşletmelerinde, Thomas Cook İngiltere misafiri konaklayan otellerin bu misafirlerinden ücret talep etmesi, odayı boşalttırması durumunda haklarında yasal işlem başlatılacaktır. Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Hazine ve Maliye Bakanlığı arasında Thomas Cook İngiltere’nin faaliyetlerinden zarar görebilecek işletmeler için üzerinde çalışan ‘Kredi Destek Paketi’ en kısa sürede hayata geçirilecek” denildi.
(GETOB Başkanı Bülent Bülbüloğlu)
Mağduriyetler önlenecek
Öte yandan, Antalya Valiliği’nden yapılan açıklamada da, Türkiye’deki Thomas Cook mağdurları için Antalya Valiliği tarafından kriz merkezi oluşturulduğu belirtildi. Açıklamada, “Ülkemize ve özellikle de Antalya’ya binlerce turist getiren İngiliz tur operatörü Thomas Cook’un iflas etmesi üzerine, bu operatörle şehrimize gelen çok sayıda misafirimizin mağduriyet yaşama ihtimali doğmuştur. Muhtemel mağduriyetlerin yaşanmaması ve misafirlerimizin sağ salim ülkelerine dönebilmesi için Antalya Valiliğimizce kriz merkezi oluşturulmuştur” ifadeleri kullanıldı.
(Marmaris Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Mutlu Ayhan)
50 milyon Euro’luk paket
Öte yandan, Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, batan Thomas Cook tur operatöründen dolayı Türkiye’de tatil yapan misafirlerin mağdur edilmeyeceğini ve otellere kredi paketi kullandırılacağını söyledi. Hazine ve Maliye Bakanı Berat Albayrak’la görüşme yaptığını belirten Bakan Ersoy, etkilenen kuruluşlara kredi paketi hazırlığı içinde olunduğunu ve 50 milyon Euro’luk bir paketin hazırlanabileceğini kaydetti. Bakan Ersoy, “48 saat içinde Almanya için karar netleşecek. Daha sonra diğerleri netleşecek. Eğer Almanya da operasyon durdurma işlemi yaparsa o zaman 40 bin yolcu etkilenecek. Nordik etkilendiğinde 80 bin olacak yolcu sayısı. Her ülkenin kendi kurtarma operasyonu var. İnşallah İngiltere ile sınırlı kalır diye düşünüyoruz. Kontrollü şekilde tahliyeler yapılıyor” dedi.
(TÜROFED Başkanı Osman Ayık)
‘Kimseyi mağdur etmeyiz’
Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Osman Ayık, iflas nedeniyle hiçbir turistin mağdur edilmeyeceğini belirterek şunları söyledi: “Bu konularda deneyimli bir ülkeyiz, geçmişte de buna benzer olayları yaşadık. Bu krizden de inşallah yüzümüzün akıyla çıkacağız ama tabii ki desteğe ihtiyacımız var. Müşterilerimizi elimizden geldiğince mağdur etmeyeceğiz.” Güney Ege Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (GETOB) Başkanı Bülent Bülbüloğlu da, “Birinci önceliğimiz otellerimizdeki Thomas Cook misafirlerini sağ salim ülkelerine ulaştırmak. Turistleri mağdur etmeden ülkelerine göndermeye çalışıyoruz. Hiçbir turisti mağdur etmeyeceğiz. Biz misafirperver bir ülkeyiz” diye konuştu.
(TÜRSAB Başkanı Firuz Bağlıkaya)
Bağlıkaya: Derinden etkileyecek
Marmaris Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Mutlu Ayhan, “Marmaris’te konaklayan Thomas Cook müşterilerine tatillerinin sonuna kadar Türk misafirperverliğine yakışan bir biçimde hizmet vermek ve bu hadiseden etkilenmemelerini sağlamak bu sürecin en sağlıklı şekilde atlatılmasına yardımcı olacaktır” derken, Fethiye Otelciler Birliği Başkanı Bülent Uysal, “Otellerimizdeki müşteriler İngiliz Sivil Havacılık Kurumu’nun gönderdiği boş uçaklarla dönmeye başladı. Otelcilerin alacaklarıyla ilgili durum tespiti yapıldıktan sonra Kültür ve Turizm Bakanlığının desteği ve öncülüğünde İngiltere’den alacaklar için de girişimlerde bulunulacak” ifadelerini kullandı. Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Başkanı Firuz Bağlıkaya ise otellerin ve hizmet sağlayıcılarının, Thomas Cook’tan önemli miktarda alacakları olduğunu ve bu durumun, sezonun geri kalan kısmının yanı sıra bir sonraki sezonu da derinden etkileyeceğini savundu. Bağlıkaya, dayanışma ve hükümetin desteğiyle bu krizin de atlatılacağını belirtti.
( Fethiye Otelciler Birliği Başkanı Bülent Uysal)
Tatilciler ülkelerine gönderildi
Öte yandan Antalya Valiliği'nden yapılan açıklamada, İngiliz tur operatörü Thomas Cook'un İngiltere operasyonlarını 23 Eylül günü itibarıyla durdurma kararı almasının ardından Antalya Havalimanı'nda kriz masası oluşturulduğu belirtildi. Tatilcilerin mağdur olmaması için her türlü önlemin alındığı kaydedilen açıklamada, tur operatörü Thomas Cook aracılığıyla Antalya'ya tatile gelen 1050 yolcunun 5 uçakla, 23-24 Eylül günlerinde ülkelerine gönderildiği, havalimanında bekleyen yolcu bulunmadığı bildirildi.
Yunus ERDOĞAN