Toplu taşımada ‘engelli’ bilmecesi..
“Toplu taşıma araçlarına sağlıklı insanlar biniyorsa, engelli insanlar da binmelidir” diyerek, bütün toplu taşıma araçlarının “engelliye hizmet verecek” şekle getirilmesini istedi..
Bunun için de “7 yıllık bir geçiş süreci” tanıdı..
7 Temmuz 2012 tarihinde, Türkiye’deki bütün toplu taşıma araçları “engelliye hizmet verecek” donanımda olması gerekiyordu..
Olmadı..
Çünkü..
Türkiye’nin “otomotiv devleri” ellerindeki stoklar bitmeden “engelli araçları” üretimine geçmedi..
Ve ilk “engelli aracı” 2009 yılında üretildi..
Normal araçların engelli aracına dönüşümünü sağlayacak sistemi kuran da olmayınca..
Hükümet, “dönüşüm süreci”ni 1 yıl daha uzattı..
7 Temmuz 2013 günü (5 gün önce) bu süre de doldu..
Buna rağmen..
Antalya’da “engellilerin de kullanabileceği” kaç tane toplu taşıma aracı görüyorsunuz?
“Kırmızı otobüsler” hariç, belki 26 tane..
Biliyorsunuz, kırmızı otobüsler fabrikadan “engelliye uygun” olarak alındı..
72 tane de, iki araç birleşip 12 metrelik yine engelliye uygun araç daha var..
Bunun dışında Antalya’da 751 tane daha “dönüşecek” büyük ve küçük otobüs bekliyor..
…
Peki..
Süre dolmasına rağmen, niye “dönüşen” araç sayısı bu kadar az ve bu dönüşüm daha ne kadar sürecek?
…
Bu gecikmede iki büyük etken rol oynadı..
Birincisini az önce söyledim; otomotiv devlerinin stoklarını bitirme derdi..
İkincisi de; Türkiye’de normal araçları “engelli aracı”na dönüştürecek yetkiye sahip bir tek firmanın olması..
“Bursa merkezli Tekron firması” Bakanlık’tan lisans alabilen tek firma..
Türkiye’de “dönüşüm” yapacak sanayici esnafı, bu firma ile anlaşmak zorunda..
Şu anda bir firma daha duruma uyanmış ve o da izinleri aldı, “onay” bekliyor..
O da lisans aldığında bütün Türkiye’de “dönüşüm yapma yetkisine sahip” iki firma olacak..
Umarım bu da “rekabet” ve ardından da ucuzluk getirir..
…
Antalya’ya yeniden dönelim..
Dediğim gibi 751 tane “dönüşecek” toplu taşıma aracı var..
Antalya’da bu dönüşümü, Tekron’la anlaşan Barbaros Karasör gerçekleştiriyor..
Şu ana kadar 14’ü büyük otobüs, 12’si küçük otobüs 26 tanesinin dönüşümü yapılmış, çalışıyor..
Halen yapılmakta olan 12 araç daha var..
Eğer iki firma birden hizmet vermeye başlarsa ayda en çok 30 araç dönüşebilecek..
Tek firma olarak devam ederse 15-16 araç..
Bu ne demek?
751 aracın tamamı (iki firma birden hizmet verirse)en erken 25-26 ayda, yani 2 yıldan daha uzun bir sürede “dönüşecek” demek..
Peki, bu ne demek?
“Engelliler toplu taşıma hizmetindan uzunca bir süre daha yararlanamayacak” demek..
…
Görüldüğü gibi..
Bir kararı almak, bunun için süre vermek yetmiyor..
İnsanların yararına olacak her türlü çalışmada, hizmet verecek insanoğlu insanın da bu kararın uygulanması için elinden geleni yapması gerekiyor..
Toplu taşıma araçlarının “engellilere de hizmet verecek” şekilde dönüştürülmesi geciktiyse, bunun sorumluları “toplu taşıma esnafı” da “belediyeler” değil..
Şimdi bütün Türkiye, bir tek firmanın izni ile “dönüşüm” yapabiliyor..
Yakında bu firmalar “iki olacak..
Umarım, çalışmalar hızlanır..
Umarım, engelli insanlarımız da sağlıklı insanlarımız gibi toplu taşıma araçlarını bir an önce rahatça kullanabilirler..
Umarım..