Reklam
Reklam
Reklam
Reklam

TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR

Tüketici hak ihlalleri ile mücadele eden Tüketici Başvuru Merkezimize şikâyetler gelmeye devam ediyor. Bu şikâyetler arasında sizleri de ilgilendireceğini düşündüğümüz ve bilinçli bir tüketici olmasını istediğimiz insanımıza faydalı ve lüzumlu bilgileri bu köşede sizlerle paylaşıyoruz

TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR

Tüketici hak ihlalleri ile mücadele eden Tüketici Başvuru Merkezimize şikâyetler gelmeye devam ediyor. Bu şikâyetler arasında sizleri de ilgilendireceğini düşündüğümüz ve bilinçli bir tüketici olmasını istediğimiz insanımıza faydalı ve lüzumlu bilgileri bu köşede sizlerle paylaşıyoruz

TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR
28 Ocak 2020 - 15:51

Bilinçli tüketici ve bilinçli toplum olma yolunda bir katkımız olursa Tüketici Başvuru Merkezi görevini yapmış demektir.
 
UZMAN EKİBİMİZ
 
Köşemize destek veren uzman ekibimizden
-Av. İbrahim Güllü,
-Ferruz Mutlucan,
-Ahmet Turan Çetindere,
-Özgür Bükcüoğlu,
-Mehmet Tulga Düldül,
-Av. Seyfullah Yıldırım,
-Ahmet Saki Mertoğlu’na teşekkür ederiz.
 
SORULARLA TÜKETİCİ HAKLARI
 
Soru:Tarafları farklı olan birden fazla tüketici işlemi nedeniyle tek bir dilekçe ile tüketici hakem heyetine başvuru yapılması durumunda uyuşmazlıkların çözümü tek bir başvuruda birleştirilerek karara bağlanabilir mi?
 
Örneğin iki farklı tüketicinin aynı satıcı veya sağlayıcı hakkında 8 farklı tüketici işleminden kaynaklanan uyuşmazlıkların çözümlenmesi amacıyla tek bir dilekçeyle tüketici hakem heyetine başvuruda bulunması halinde tek bir karar verilip verilemeyeceği hususu.
Tek bir dilekçe ile birden fazla tüketicinin aynı satıcı veya sağlayıcı hakkında başvuruda bulunması durumunda uyuşmazlığın taraflarının farklı olması nedeniyle her bir tüketici uyuşmazlığı için ayrı ayrı karar verilmesi gerektiği değerlendirilmektedir.
Yukarıdaki örnek bağlamında uyuşmazlıkların çözümü için 8 farklı karar verilmesi gerektiği değerlendirilmektedir.
 
Soru:Tarafları aynı uyuşmazlık konuları farklı başvurular karara bağlanabilir mi?
 
Örneğin, bir bankadan çekilmiş tek bir banka kredisi nedeniyle oluşmuş dosya masrafı, ipotek fek ücreti, yeniden yapılandırma gibi üç uyuşmazlık hakkında farklı tarihlerde veya
Elektronik bir malda farklı zamanlarda meydana gelen arızalar hakkında arızaların meydana geldiği zamanları takiben farklı tarihlerde tüketici hakem heyetine başvuruda bulunulup bulunulamayacağı hususu:
 
Tarafları aynı olan başvurular hakkında tüketici hakem heyetleri tarafından karar verilirken dikkat edilmesi gereken husus uyuşmazlık konularının aynı olup olmadığıdır. Bu tip başvurularda önemli olan husus, aynı tüketici işleminden kaynaklanmakla birlikte uyuşmazlık konularının farklı olmasıdır.
 
Bu bağlamda tarafları aynı ancak başvuru konuları diğer bir ifade ile uyuşmazlık konuları farklı tüketici başvuruları hakkında tüketici hakem heyeti tarafından karar verilebileceği, karar verilirken Tüketici Hakem Heyetleri Yönetmeliği’nin “Kararın niteliği ve kapsamı” başlıklı 22 nci maddesinin 2 nci fıkrası hükümlerinin göz önünde bulundurulması gerektiği değerlendirilmektedir.
 
Soru:28/05/2014 tarihinden önce yapılmış ancak halen devam eden veya geçerli olan bir tüketici işlemi veya sözleşmesi hakkında mülga 4077 sayılı Kanun’a mı yoksa 6502 sayılı Kanun’a göre mi karar verilecektir?
 
6502 sayılı Kanun’un “Geçiş Hükümleri” başlıklı Geçici Madde 1’in 2 nci fıkrasında düzenlenen ana kural ve istisnaları uyarınca, 6502 sayılı Kanun’un yürürlük tarihi olan 28/05/2014’ten önce yapılmış olan tüketici işlemlerine, bunların hukuken bağlayıcı olup olmadıklarına ve sonuçlarına kural olarak mülga 4077 sayılı Kanun hükümlerine göre karar verilecektir.
Örneğin 6502 sayılı Kanun yürürlüğe girmeden önce yapılmış bir eser sözleşmesi kapsamında üretilen PVC doğrama nedeniyle uyuşmazlık yaşanması ve uyuşmazlığın çözümü amacıyla hakem heyetine başvurulması durumunda, eser sözleşmelerinin mülga 4077 sayılı Kanun kapsamında olmaması nedeniyle hakem heyetleri tarafından görevsizlik kararı verilmesi ve tüketicilerin genel mahkemelere yönlendirilmesi gerektiği değerlendirilmektedir.
Diğer taraftan 28/05/2014 tarihinden önce yapılmış olan ve halen geçerli olan tüketici sözleşmelerinin 6502 sayılı Kanun’a aykırı olan hükümleri ise Kanun’un yürürlük tarihinden itibaren uygulanmayacaktır.
Örneğin 6502 sayılı Kanun yürürlüğe girmeden önce yapılmış ve halen devam eden bir devre mülk sözleşmesinin veya banka kredisi sözleşmesinin hukuken bağlayıcı olup olmadığına ve sonuçlarına kural olarak 4077 sayılı Kanun’a göre karar verilecek ancak sözleşmelerin 6502 sayılı Kanuna aykırı hükümleri yürürlük tarihinden itibaren uygulanmayacaktır.
Aynı şekilde 6502 sayılı Kanun yürürlüğe girmeden önce yapılmış ve halen devam eden sözleşmeler için, 6502 sayılı Kanun’un yürürlüğe girdiği tarihten önce işlemeye başlamış hak düşürücü süreler ile zaman aşımı süreleri varsa ve bu süreler dolmamışsa, 6502 sayılı Kanun’da öngörülen sürelerin geçmesiyle hak düşürücü süre ve zamanaşımı süresi dolmuş olacaktır.
Bu bağlamda, 6502 sayılı Kanun’un geçici maddesi gereğince, mülga 4077 sayılı Kanun uyarınca karara bağlanacak uyuşmazlıklarda, hakem heyeti kararının “İnceleme ve Gerekçe” başlığı altında, “6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un “Geçiş Hükümleri” başlıklı Geçici Madde 1 hükmünün 2 nci fıkrası uyarınca, somut uyuşmazlığın çözümünde mülga 4077 sayılı Kanun hükümlerinin uygulanmasının gerektiği anlaşılmaktadır” şeklinde bir ifadeye yer verilebileceği değerlendirilmektedir.
 
TÜKETİCİ GÜNDEMİ
İnternetten Satın Alma Tüketici Eğilimlerini Değiştiriyor
 
İnternet sitelerinde giyim ürünlerinin mağazalardan daha ucuz olması nedeniyle, tüketiciler artık internetten alışverişi tercih ediyorlar.
 
İnternet alışverişlerinden en büyük sorun ürünü görmeden, denemeden aldığınız için üzerinize olup olmaması, istediğiniz özelliklerde olup olmamasıdır. Tüketiciler "üstüme olur mu?" sorununu ortadan kaldırmak için ise, alacakları ürünleri mağazada deneyip, mağazanın internet sitelerinden satın alma yolunu izliyorlar.
 
Tüketici Başvuru Merkezi Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu; “Tüketiciler için artık internet üzerinden alışverişin daha cazip bir hal aldı. İnternet alışverişinin konforu ve kolaylığı tüketiciyi cezbetti. Ama özellikle giyim eşyası alışverişi esnasında tüketicilerin bir test etme, deneme ihtiyacı var. Çünkü bazen 40 numara diye bildiği ayağına 40 numara küçük gelebiliyor. Kalıba göre 41 gerekebiliyor veya elbise bedenlerinde kesime göre bazı ufak farklılıklar olabiliyor. Bu noktada bazı bilinçli tüketiciler, gülümsüyorum çünkü çok güzel bir şey yaptılar. Gidiyor mağazaya, mağazada alacağı giysiyi test ediyor. Ayakkabı, kaban, mont, elbise neyse, ürün numarasını alıyor, gidiyor internetten alışveriş yapıyor. Aynı markanın internet sitesindeki fiyatlar genellikle mağazadaki fiyatların altında oluyor. Çünkü mağazada metrekare üzerinden kira ödeniyor, personel gideri var, aydınlatma gideri var. Ama internet sayfasında öyle değil. İnternet sayfasında koyduğu bir fotoğraf, altında da fiyat var. işte bu noktada, tüketici şunu düşünüyor, hem daha ucuza alıyorum hem 14 gün içinde koşulsuz olarak iade imkanım da var hem de kapıma teslim ediyorlar. En önemlisi de ambalajında tertemiz ürün geliyor. Oysa mağazadan aldığımda benden önce kim onu test etti bilemiyorum diye böyle hijyen açısından da titizlik gösterenlerin de tercih ettiği bir alışveriş yöntemidir internet üzerinden giyim almak. İnternet üzerinden alışveriş zaten pek çok konuda yapılıyor, yok yok adeta. Ama giyim eşyası alırken test etmenin yararlı olduğuna inanan tüketiciler mağazasına gidiyor, ürünleri deniyor, numarasını, bedenini, kumaşını, rengini görüyor. Ondan sonra onun kodunu alıp gidiyor evinde internet üzerinden siparişini verip, ürünün kapısına kadar gelmesini sağlıyorlar.
Bilinen tanınmış firmaların zaten mağazaları zincir halinde kurulmuş. X bir markanın mağazasına gidip 300 liraya alacağı ürünün 260 liraya internetten alıyor. Tüketiciye ayrıca burada üyelik nedeniyle de ıskontolar uygulanabiliyor. Teslimden itibaren de 14 gün içinde koşulsuz cayma hakkı var. Şimdi internetten almasın da neden gitsin mağazadan alsın?"
 

 
Tüketici Başvuru Merkezi: Tüketicinin Dostu

Hazırlayan: Av. İbrahim GÜLLÜ 

Reklam

YORUMLAR

  • 0 Yorum