Bilinçli tüketici ve bilinçli toplum olma yolunda bir katkımız olursa Tüketici Başvuru Merkezi görevini yapmış demektir.
HAFTANIN ŞİKAYETLERİTüketici Ebru Yüksel şikayetinde:5 ay önce D….. servis garantili H…….. marka telefon aldım. Ancak bir ay önce telefonumun ses açma kapama tuşunda sıkıntı yaşamaya başladım. Basmamaya başladı tuşlar ve bende garantiye gönderdim. Telefonumu 1 aydan beri göndermediler. Sürekli mail yazınca telefonum bugün elime ulaştı. Fakat tamir yapılmamış kullanıcı hatası olarak yazı yazmışlar. Birde telefonumu artik garanti kapsamından çıkarmışlar. Telefonumda hiç bir darbe izi çizik yok. Ben bunları nereye şikayet edebilirim.
Cevap ve Çözüm: Satıcı veya yetkili teknik servise faks, e-posta gibi yazılı şekilde başvurarak değiştirilmesini veya bedel iadesi talep edin. Bu belgenin bir nüshasını da saklayın.
6502 sayılı Tüketici Kanununun İspat yükü başlıklı maddesi şöyledir.
MADDE 10 – (1) Teslim tarihinden itibaren altı ay içinde ortaya çıkan ayıpların, teslim tarihinde var olduğu kabul edilir. Bu durumda malın ayıplı olmadığının ispatı satıcıya aittir.
Kaymakamlıklar bünyesinde bulunan tüketici hakem heyetlerine başvurarak paranızın iadesini talep edebilirsiniz.
Tüketici Haluk Akçasu şikayetinde:Hız limitinin 80 olduğu yerde 90’la ceza geldi. İtiraz edilebilir mi? ( 88 ~ 90)
Kabul edilir mi?
Cevap ve Çözüm: Formun Üstü
Trafik ceza tespit tutanağının altında itiraz süresi ve itiraz edilecek merci yazmaktadır. Okursanız orada 15 gün içinde Sulh Ceza Hâkimliğine itiraz edebileceğiniz yazılıdır. Anlattığınız şekilde ise cezanız iptal edilir.
Formun Altı
Tüketici Oğuz Mahmut şikayetinde:Evde duşa kabin var. 7 yıllık ev sahibi kiraya vermeden önce silikonları falan temizleyip yeniden yapmış. 1 yıldır kirada oturuyorum ve duşa kabin rulmanları alüminyumlar bozuldu yani tamir belki olurdu ama parçalarını bulamadım.
Yeni duşa kabin yapıldı bunun masrafını kim öder, Kiracı mı? Ev sahibi mi?
Cevap ve Çözüm: Demirbaş denilen kavram siz girdiğinizde var olan Teferruat veya mütemmim cüzdür. Yani kira konusu gayrimenkule bağlı eşyadır.
Siz kira konusuna girdiğinizde bu demirbaş yok ise olmayan demirbaşı sizin kiraya verenin onayı olmadan kira konusu taşınmaza yerleştirmeniz sadece sizi ilgilendirir. Siz taşınmazda herhangi bir değişiklik ve sair bir teferruat eklerken gayrimenkul sahibinden onay almanız gerekir. Onay almazsanız koymuş olduğunuz, eklemiş olduğunuz duşa kabini söküp götürürsünüz. Tabi eski hale döndürerek, size teslim edildiği şekilde banyonun duvarlarına tabanlarına zarar vermeden aynı şekilde teslim etmek şartıyla.
Taşınmaz sahibi kiraya verenle anlaşıp bunun parasını da kiradan düşüp, bunun artık taşınmazın bir demirbaşı olarak nitelerseniz. Bu durumda bu menkul sizden çıkar, evin demirbaşı olur.
Kiraya veren kabul etmezse, siz yaptırıp sonrasında çıktığınızda zarar vermeden söküp götürürsünüz.
Kiraya veren kabul etmek zorunda değildir.
Tüketici Ali Çelik şikayetinde:Piyasaların durumu sebebiyle işten çıkmak zorunda kaldım. Yeni işte bulamadım. Bu 3’ncü yılım aynı evde kiracı olarak oturuyorum. 3 aydır kiramı ödeyemedim. Bu zamana kadar hiç aksatmadım. Kiram 1000 TL. Kirayı da şahsi hesabına yatırıyordum. Ancak kira olarak belirtme diye uyarırdı hep öyle yaptım. Ama hesabına yaptığım ödemelerin dekontları var.
Ev sahibi tebligat göndermiş masraflarla birlikte 1 yıllık kira bedeli talep ediyor. Böyle bir şey var mı? Ne yapmalıyım?
Formun ÜstüCevap ve Çözüm: 3 aylık kira borcunuz olmasına rağmen 1 yıllık yani 12 aylık dönem için takip yapılmış bu durumda takibe kısmen itiraz etmeniz gerekir. Yani 3 ay dışındaki bölüm için borcum yoktur diye itirazda bulununuz. 3 aylık bölüm içinde gelen ödeme emrinde tahliye talep edildiğine göre 30 gün süre verilmiş olması lazım bu süre içinde kirayı ödemez iseniz karşı taraf icra hukuk mahkemesinden hakkınızda tahliye talepli dava açarak tahliyenizi sağlayabilir.
SÖZLERLE KRİTERYAKanuni Sultan Süleyman Ebussuud’a sorar:-Meyve ağaçlarını sarınca karınca, günah var mı karıncayı kırınca?
Ebussuud soruyu şöyle cevaplar: -Yarın Hakk’ın divanına varınca, Süleyman’dan hakkın alır karınca.
HAKKIM VAR! 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve bu kanuna dayanılarak hazırlanan Abonelik Sözleşmeleri Yönetmeliğine göre;
Satın alınan mal veya hizmete ilişkin olarak mevzuata uygun olarak hazırlanan abonelik sözleşmesi ve taahhütname tüketici ile imzalanarak birer örneği tüketiciye verilmek zorundadır.
Tüketici Başvuru Merkezi: Tüketicinin DostuHazırlayan: Ahmet Saki MERTOĞLU