Reklam
Reklam

TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR

Tüketici hak ihlalleri ile mücadele eden Tüketici Başvuru Merkezimize şikâyetler gelmeye devam ediyor. Bu şikâyetler arasında sizleri de ilgilendireceğini düşündüğümüz ve bilinçli bir tüketici olmasını istediğimiz insanımıza faydalı ve lüzumlu bilgileri bu köşede sizlerle paylaşıyoruz.

TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR

Tüketici hak ihlalleri ile mücadele eden Tüketici Başvuru Merkezimize şikâyetler gelmeye devam ediyor. Bu şikâyetler arasında sizleri de ilgilendireceğini düşündüğümüz ve bilinçli bir tüketici olmasını istediğimiz insanımıza faydalı ve lüzumlu bilgileri bu köşede sizlerle paylaşıyoruz.

TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR
18 Aralık 2018 - 16:24

Bilinçli tüketici ve bilinçli toplum olma yolunda bir katkımız olursa Tüketici Başvuru Merkezi görevini yapmış demektir.

HAFTANIN ŞİKAYETLERİ

Kamuoyunu günlerdir meşgul eden sorun FSM köprüsünden geçişlerde ticari araçlara yazılan cezalar. Ticari araç sahibi bir grup, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nden geçişlerde kesilen cezalar sebebiyle eylem yaptı. Şikayetlerin ana konusunu geçiş yasağının kendilerine tebliğ edilmediğini, bu konuda bilgileri olmadığı ve bu yüzden kesilen cezalar nedeniyle mağdur oldukları yönünde.

Tüketici Başvuru Merkezi Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu ise konuya duyarsız kalmadı. Yaptığı açıklamada, "Binlerce hafif ticari araç panelvan, minibüs sahibi ödenemeyecek cezalarla karşı karşıya kaldı. Konuyu araştırdığımızda şunu gördük. 2016 yılı Ağustos ayında ulaşım koordinasyon merkezi bir karar alarak birinci sınıf ve hafif ticari araçlar dışındaki ağır tonajlı araçların Yavuz Sultan Selim Köprüsü'ne yönelmesini belirliyor. Ancak daha sonra 2 Kasım 2016'da yeni bir karar alınıyor. Bu karara göre artık aks aralığı 3 metre 20 santimin üzerinde olan hiçbir araç Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nü kullanamayacakmış. Ama kimsenin haberi yok. Trafik polislerine soruluyor, trafik polislerinin haberi yok. Mağdurlar Kamu Denetçiliği'ne başvuracak. Orada bu konu çözümlenmezse işleri zor çünkü bu cezalardan ötürü kamu alacaklı gözüküyor kendilerinden. Ve yapılandırmanın da tarihi 27 Ağustos 2018'de sona erdiğinden ötürü bu cezaları ödemeleri mümkün değil. Araçlarını muayene ettiremeyecekler, satamayacaklar. Hurdalığa kaldırıp koyacaklar. Ceplerinde, evlerinde, bankalarda üzerlerine kayıtlı para pul ne varsa, miras dahil, miras haklarına kadar hacizle karşı karşıya kalacaklar" dedi.

Ağaoğlu’nun da haklı olarak belirttiği gibi çok önemli bir kitle (ki bunlar ticaretle uğraşan esnaflar) işlerini ve arabalarını kaybetmekle karşı karşıya. Devletten beklentimiz bu haklı feryadı duyup cezaların silinmesi.

Devletimiz büyüktür ve FSM mağdurları bir büyüklük daha bekliyor. 

Tüketici Ayhan Korkmaz şikayetinde:

2015 yılının Ekim ayında bir laptop aldım. Laptopun garantisi 2 yıldı ve 2017 Ekim'de sona erdi. Sonrasında laptopum 22 Kasım 2018'de hoparlör arızası çıkarınca yetkili servisine verdim. Tamir için servis parasını da ödedim. Fakat laptopun tamiri mümkün olmadığından diye bir rapor düzenleyip değişim-iade belgesi gönderdiler. 2015 yılında 1900 TL’ye cihazı aldığım yere değişim için gittiğimde, faturadaki tutar olan 1900 TL’lik değişim çeki vereceklerini dilersek fark verip yeni bilgisayar alabileceğimi söylediler. Fakat o zamanki vermiş olduğum parayla eski bilgisayarım özelliklerini taşıyan bilgisayar alamamaktayım. Cihazımın muadili cihazların değeri bugün yaklaşık 3000 TL. Bende aynı bilgisayar veya muadili bir cihaz verilmesini talep ettim kabul etmediler. Benim burada hak kaybım söz konusu olduğunu düşünüyorum.

Cevap ve Çözüm:

Mağazanın teklifini kabul etmeniz uygun gibi. Çünkü Tüketici Kanununa göre cihazınızın ekonomik ömrü beş yıldır. Bu süre içinde servis ve yedek parça hizmeti sunulması zorunlu olmasına rağmen cihazı onaramadıklarından, cihaz alış bedelinizden 3 yıllık amortisman düşüldükten sonra kalan tutarı iadeyle yükümlüler. Amortisman bedeli düşüldükten sonraki miktar yaklaşık firmanın teklifine yakın bir rakam olacağından düşünüp karar vermeniz iyi olur.

Formun Altı

Tüketici İbrahim Erel şikayetinde:

Benim şikayetim … marka telefondan dolayı ekran yanması mevcut bu sorunda …. marka telefonların çoğunda kronik bir sorunmuş bugün servise götüreceğim telefonu para iadesi talep edebilir miyim? Telefonu alalı net 4 ay oldu para iadesinde zorlamalı mıyım? Çünkü değiştireceği telefona yine aynı sıkıntı yaşayacağım birde tamir etmeye kalkarlarsa ne yapmam gerek direk Tüketici Mahkemesine mi başvurmalıyım?

Cevap ve Çözüm:

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 10’uncu maddesinde;

Teslim tarihinden itibaren altı ay içinde ortaya çıkan ayıpların, teslim tarihinde var olduğu kabul edilir. Bu durumda malın ayıplı olmadığının ispatı satıcıya aittir. Bu karine, malın veya ayıbın niteliği ile bağdaşmıyor ise uygulanmaz.

Tüketicinin, sözleşmenin kurulduğu tarihte ayıptan haberdar olduğu veya haberdar olmasının kendisinden beklendiği hâllerde, sözleşmeye aykırılık söz konusu olmaz. Bunların dışındaki ayıplara karşı tüketicinin seçimlik hakları saklıdır.

Satışa sunulacak ayıplı mal üzerine ya da ambalajına, üretici, ithalatçı veya satıcı tarafından tüketicinin kolaylıkla okuyabileceği şekilde malın ayıbına ilişkin açıklayıcı bilgiyi içeren bir etiket konulur. Bu etiketin tüketiciye verilmesi veya ayıba ilişkin açıklayıcı bilginin tüketiciye verilen fatura, fiş veya satış belgesi üzerinde açıkça gösterilmesi zorunludur. Teknik düzenlemesine uygun olmayan ürünler ise hiçbir şekilde piyasaya arz edilemez. Bu ürünlere, Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.

Yukarıdaki kanun hükümlerine göre ilk 6 ay içinde üründe arıza olursa ayıplı olduğu kabul edilir ve bu durumda hakem heyetinden bedel iadesi ya da diğer seçimlik haklarınızı talep etme hakkınız olur. Bu nedenle servis vs ile uğraşmadan doğrudan hakem heyetinden bedel iadesi talep etmeniz uygun olur.

SÖZLERLE KRİTERYA

Haklıysan korkma, Hak seni korur. Hz. Ali

HAKKIM VAR!

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve bu kanuna dayanılarak hazırlanan Abonelik Sözleşmeleri Yönetmeliğine göre;

-Tüketicinin açık talebi veya onayı olmaksızın abonelik sözleşmesi kendiliğinden uzatılamayacaktır. Sözleşme süresinin sonunda tüketicinin talep veya onayı olmaksızın mal veya hizmet sunumunun devamı halinde sunulan bu mal veya hizmetler için tüketiciden hiçbir bedel talep edilemeyecektir.
Taahhüt süresince sözleşme ve taahhütname koşullarında değişiklik yapılamayacaktır.
-Belirli süre abone kalma taahhüdü karşılığında bedel indirimi, malın mülkiyetinin veya kullanım hakkının devri ve hizmetin ifasını içeren taahhütlü abonelik sözleşmelerinde taahhüt süresince sözleşme ve taahhütname koşullarında tüketici aleyhine değişiklik yapılamayacaktır.

-Yeni yerleşim yerinde aynı nitelikte hizmet alması mümkün olmayan tüketiciler herhangi bir bedel ödemeden taahhütlü aboneliklerini feshedebilecektir.

-Tüketiciler, ödeme bildiriminde yer alan tutarın hatalı olduğu gerekçesiyle bildirimin düzenlendiği tarihten itibaren bir yıl içerisinde itiraz edebilecektir.
Tüketiciler, istediği zaman abonelik sözleşmesini feshetme hakkına sahip olup, fesih bildiriminin hüküm ifade etmesinden itibaren on beş gün içinde tüketicilere bedel iadesi yapılacaktır.

-Hizmet bedelini sonradan ödeyen tüketicilere fesih bildiriminin hüküm ifade etmesinden itibaren on gün içinde son bir fatura gönderilerek borçları konusunda bilgilenmeleri sağlanacaktır.
Tüketici Başvuru Merkezi: Tüketicinin Dostu
Hazırlayan: Ahmet Saki MERTOĞLU


YORUMLAR

  • 0 Yorum