Reklam
Reklam

TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR

Tüketici hak ihlalleri ile mücadele eden Tüketici Başvuru Merkezimize şikâyetler gelmeye devam ediyor. Bu şikâyetler arasında sizleri de ilgilendireceğini düşündüğümüz ve bilinçli bir tüketici olmasını istediğimiz insanımıza faydalı ve lüzumlu bilgileri bu köşede sizlerle paylaşıyoruz.

TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR

Tüketici hak ihlalleri ile mücadele eden Tüketici Başvuru Merkezimize şikâyetler gelmeye devam ediyor. Bu şikâyetler arasında sizleri de ilgilendireceğini düşündüğümüz ve bilinçli bir tüketici olmasını istediğimiz insanımıza faydalı ve lüzumlu bilgileri bu köşede sizlerle paylaşıyoruz.

TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR
01 Ocak 2019 - 16:41

Bilinçli tüketici ve bilinçli toplum olma yolunda bir katkımız olursa Tüketici Başvuru Merkezi görevini yapmış demektir.

HAFTANIN ŞİKAYETLERİ

Tüketici Göksel Genç şikayetinde:

Lastik değişimi yapılırken dikkatimi çekti. Bijon saplamaları tork anahtarı ile değil, el yordamı ile sıkılıyor. Bu konuda hiçbir denetleme yok.

Cevap ve Çözüm:

Havalı bijon tabancası ile civatalar gereğinden fazla sıkılıyor. Tork anahtarı ile sıkmak en doğrusu fakat bunu yetkili servisler bile yapmaz. Motor gibi daha hassas işlerde bile kullanmayanlar var. Maalesef ustalarımız teknik olarak bunu eksiklik olarak görmezler. Çok önemli konu çünkü tork dediğimiz olay o kadar önemlidir ki az ya da çok sıkmayı önler ve takılan vida somun arasındaki kuvvet iletimi mükemmele yakın olur.

Formun Altı

Formun Altı

Tüketici İbrahim Semre şikayetinde:

Ben oğluma 8. ayda bir telefon aldım. Oğlum 15 yaşında daha sonra internette gördüğü üst model bir telefon ile takas yapalım diye anlaşmışlar. Oğlum üzerine 500 tl vereceğim diye söz vermiş. Antalya da bir yerde buluşup takası yapmışlar. Oğlum fatura ve kutu ile vermiş diğerine o ise sadece telefonu vermiş oğluma. Aradan 1 ay filan geçip de oğlum parasını vermekte gecikince adam savcılığa gidip telefonum çalındı beyanında bulunmuş ve telefon kapandı. Mesaj geldi telefona çalıntı hırsızlık bu cihaz diye. Fatura benim adıma dolayısıyla çalanda ben oluyorum. Benim bunlardan haberim çok sonra oldu şimdi nasıl bir yol izleyebilirim?

Cevap ve Çözüm:

FormuNe yaparsak yapalım belge almak önemli. Bu nedenle belge almaya özen göstermeliyiz. Karşı tarafın iyi niyetli yaklaşmadığı anlaşılmaktadır. Karşı tarafın şikayeti ile ilgili olarak siz kendi faturalı telefon IMEI ve telefon konuşma kayıtlarını ister ve sunarsanız karşı tarafın bu telefonu kullandığı dolayısıyla takas işlemini yaptığınız ortaya çıkacaktır. Bu durumda da karşı tarafı şikayet ve dava etme hakkınız doğar. 

Tüketici Cihad Eroğlu şikayetinde:

Elimde bir senet var, vade tarihi 15.01.2019 ne zaman bunu icraya vermeliyim süresi nedir, yani şubat mart gibi işlemleri başlatsam olur mu?

Cevap ve Çözüm:

Senette zamanaşımı 3 yıldır. Yani vade tarihinden itibaren 3 yıl içinde kambiyo senetlerine mahsus haciz yoluyla icra takibi yapabilirsiniz. İcraya koymak için illa protesto ya da avukatla yapmak zorunluluğu yoktur. Protestonun (bu uygulamada banka ile yapılmakta) en önemli sonucu eğer senedi ciro yoluyla aldıysanız cirantalara (arada imzası olanlara) da takip yapabilme hakkınız olmasıdır. Bir de senet borçlusu senedin protesto edilmesi halinde ödenmemiş senet nedeniyle bankalar tarafından tutulan ve halk arasında kara liste olarak adlandırılan takipteki borçlular listesine eklenir ki bu kredi imkanlarının sınırlandırılması demektir. Bu nedenle özellikle ticaretle uğraşanlar senetlerinin protesto olmaması için ödeme yaparlar. Yani ödemeye zorlama konusunda protestonun böyle bir etkisi olabilir.

SÖZLERLE KRİTERYA

Dünyadaki bütün insanlar, biri dışında aynı fikirde ve o tek kişi karşı fikirde olsa, o tek kişinin iktidarı ele geçirip tüm insanları susturma hakkı ne kadar yoksa, tüm insanların o tek kişiyi susturma hakkı da aynı derecede yoktur.  John Stuart Mill

HAKKIM VAR!

YENİ YIL İNDİRİMLERİ VE KREDİ KAMPANYALARINA ALDANMAYIN.

 

Her yılbaşına doğru bankalar tarafından kampanyalar ile tüketiciye cazip kredi imkanları sunulmaktadır.

Yılbaşı öncesinde tüketiciler alışverişlerinde kredi kartlarına ve kredi imkanlarına yönelmektedir. Yeni yıla yapılan harcamalar ve kullanılan krediler ile borçlu olarak giren tüketici, ihtiyacı olmadığı alışverişler veya birkaç günlük tatil karşılığında ise yıllarca borç ödemekle karşı karşıya kalmaktadır.

Tüketici kredi kartı kullanırken ve kredi kampanyalarından yararlanırken ihtiyaçlarını iyi belirlemeli, gereksiz alışveriş yapmamalı, kredinin geri ödemesinin olduğunu aklından çıkarmamalıdır. 

 

YALANCI İNDİRİMLERE KANMAMALI

Her yılbaşında gündeme gelen indirimlerin gerçekçi olup olmadığının denetlenmesi gerekmektedir. İlk denetim mekanizması da tüketicinin kendisidir.

İndirim uygulamalarına bakıldığında genellikle indirim öncesi fiyatlara zam yapıldığı ve yapılan zamlar üzerinden indirim yapıldığı yönündedir. Aslında ise zam nedeniyle indirim yapılmamaktadır.

Tüketici mağazaların yüzde 70’lere varan indirim etiketlerinin cazibesine kapılmamalıdır. İndirim dahi olsa ihtiyacımız değilse o üründe indirimden bahsetmenin anlamı yoktur.

Yılın belli dönemlerinde olması gereken indirim fırsatları, ülkemizde ise denetim mekanizmasının yetersizliği yüzünden her dönemde uygulanır haldedir. Bunların çoğu da gerçek bir indirim olarak karşımıza çıkmamaktadır. Tüketici indirimin gerçek olup olmadığını araştırmalıdır. Ürünün indirim sonrası fiyatı ile piyasa fiyatını karşılaştırmalı, indirim olduğunu tespit etmesi halinde alışverişini yapmalıdır.

Kasa fiyatı ile etiket fiyatı arasında fark olması halinde tüketicinin lehine olan fiyat geçerlidir. Bu nedenle tüketici aldığı ürünün satış ve kasa fiyatlarının aynı olup olmadığını kontrol etmesi gereklidir.

Buna benzer bir uygulama indirimli satışlar için de geçerlidir. 6502 Sayılı Tüketici Yasası'nın Fiyat Etiketi Yönetmeliği üçüncü bölüm indirimli satışlar başlıklı 11. maddesi 1. fıkrası gereğince, indirimli satışa konu edilen mal veya hizmetin indirimli satış fiyatı, indirimden önceki fiyatı, tarife ve fiyat listeleriyle etiketlerinde gösterilir. İndirimli satışa konu edilen mal veya hizmetin indirimden önceki fiyattan daha düşük fiyatla satışa sunulduğunun ispatı satıcı veya sağlayıcıya aittir.

Örneklemek gerekirse; Bir firma diyelim ki satış fiyatında % 40 indirim yapıldığını belirterek ürünü 600,00 TL üzerinden satışa sundu. Bu durumda firma satış öncesi fiyatının 1.000,00 TL olduğunu ispatla yükümlüdür. Bilinçli tüketici satıcı firmaya indirimden önceki satış fiyatının kendisine ispat edilmesini talep edebilir. Satıcı firma indirim öncesi bedelin indirim yapıldığını iddia ettiği miktar olduğunu ispat edememesi halinde yalancı indirimden dolayı tüketici satıcı firmayı Ticaret Bakanlığına şikayette bulunabilir. Burada HFA uygulamasının da kullanılabileceğini kanaatindeyiz. Firma indirim öncesi bedelinin örneğin 800 TL olduğunu ortaya koyarsa bu miktar üzerinde belirttiği indirim oranında indirimli yani 480,00 TL’ye satmak zorundadır.

Yılbaşı nedeniyle alışverişlerin yoğunlaşmasını da dikkate alarak acele alışveriş yapmamak için yoğunluğun olmadığı zamanlarda alışveriş yapmayı da tüketicimiz tercih etmelidir.

Tüketici Başvuru Merkezi: Tüketicinin Dostu

Hazırlayan: Ahmet Saki MERTOĞLU

YORUMLAR

  • 0 Yorum