Reklam
Reklam

TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR

Tüketici hak ihlalleri ile mücadele eden Tüketici Başvuru Merkezimize şikâyetler gelmeye devam ediyor. Bu şikâyetler arasında sizleri de ilgilendireceğini düşündüğümüz ve bilinçli bir tüketici olmasını istediğimiz insanımıza faydalı ve lüzumlu bilgileri bu köşede sizlerle paylaşıyoruz.

TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR

Tüketici hak ihlalleri ile mücadele eden Tüketici Başvuru Merkezimize şikâyetler gelmeye devam ediyor. Bu şikâyetler arasında sizleri de ilgilendireceğini düşündüğümüz ve bilinçli bir tüketici olmasını istediğimiz insanımıza faydalı ve lüzumlu bilgileri bu köşede sizlerle paylaşıyoruz.

TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR
15 Ocak 2019 - 15:55

Bilinçli tüketici ve bilinçli toplum olma yolunda bir katkımız olursa Tüketici Başvuru Merkezi görevini yapmış demektir.

HAFTANIN ŞİKAYETLERİ

Tüketici Hakan Virdil şikayetinde:

Doğalgazda ocaktan itibaren % 10 indirim yapılacağı söylemişti. Bugün faturam kesildi. İndirim var evet ama % 2-3 civarı. Bu konuda bir kamuoyu oluşturulabilir mi acaba?

Cevap ve Çözüm:
Ocak ayının tüketimine yönelik faturalar Şubat başında gelecektir. Hesaplama yaparken tüketici sarfiyatınız ile birim fiyatı çarparak miktarı bulunuz. Bu şekilde indirim olup olmadığı anlaşılabilir.

Tüketici Yıldırım Büyükkoç şikayetinde:
Cep telefonundan sakın araç randevusu almayın. İnternette 0888 2332288 numaradan randevu alabilirsiniz diyor, ücret hakkında hiçbir bilgi verilmemiş bende aradım ararken de telefonuma bir uyarı gelmedi. Benim faturama 88 TL randevu ücreti eklemişler. Ben aradım ücret konusunda herhangi bir uyarı ve bilgilendirme yok.

Cevap ve Çözüm:
Bu numara dolandırıcılık numarası olduğu anlaşılıyor. Tüketiciye tuzak kuruluyor.

Anlaşılan siz TÜVTÜRK’ün sahte sitesine girmişsiniz. Yani dolandırılmışsınız. Aranan 0888’li numaralar TÜVTÜRK’e ait değil. Gerçek sitesinde randevunun ücretsiz alındığı yazıyor. Hatta sahte siteler için de bir uyarısı var.

TÜVTÜRK’ün resmi sitesinin takliti uzun süredir var. Gördüğünüz ilk üsteki linke girmeyin, resmi sitesi; httpss://www.tuvturk.com.tr/

Güvenli siteler httpss ile başlar. Bundan sonraki işlemlerinizde hangi site olursa olsun sayfa açılınca adres çubuğunun başına dikkatlice bakın. Bu şekilde başlamıyorsa oradan uzaklaşın.

Tüketici Rüçhan Çakaloğlu şikayetinde:
Annemin iki üst komşusundan su sızıntısı ya temiz su ya da gider suyu olabilir. Ama komşu tadilatı kabul etmiyor. Ne yapılabilir?

Cevap ve Çözüm: 
Öncelikle üst kat komşunuza yazılı bir ihtar gönderiniz ve yöneticiden duruma müdahil olmasını isteyiniz. Çözüm üretemezler ise Sulh hukuk mahkemesinde dava açarak muarazanın giderilmesini yani yapılması için dava açabilirsiniz.

Formun AltıFormun Altı

Formun AltıTüketici Derya Kanat şikayetinde:
4 ay önce kontrat imzaladığımız evden dün itibariyle ev sahibinin de onayıyla apar topar taşındık. 2 yaşındaki çocuğumuz rutubet yüzünden hastalanmıştı çünkü. Ev sahibi de "haklısınız, oturmadığınız günlerin kirası ve depozitoyu geri öderim, çıkabilirsiniz" dedi. Şimdi de ödemeye yanaşmıyor. Yarım kira + depozito alacağımız var. Tahliye tahahütnamesi imzalamıştım ama imza tarihi önemliymiş sanırım ve de tarihini hatırlamıyorum. İlk ay hariç kirayı da elden aldı. Şu an anahtar bende. Ne yapabilirim ve de neyle karşılaşırım?

Cevap ve Çözüm:
Sorunuzdan kira ilişkisinin sözlü olarak anlaşma ile sonlandırıldığı anlaşılmaktadır. Ancak bu konuda söz değil yazılı belge esastır.

Mülk sahibine yazılı bir ihtar göndererek yeri anlaşmanız üzerine tahliye ettiğinizi, evde rutubet olduğundan hasta olduğunuzu ve vermiş olduğunuz depozito ve fazla kiranın iadesini talep edeniz.

Ödeme yapmaz ise icra takibine geçebilir ya da dava açarak talepte bulunabilirsiniz.

SÖZLERLE KRİTERYA

‘Hak ve kuvvet, kılıçla kın gibidir; İçinde kılıç olmayan kına kimse hürmet etmez.’ Cenap Şahabettin

HAKKIM VAR!

İşyeri Dışında Kurulan Sözleşmeler-Kapıdan Satış
Halk arasında kapıdan satış olarak bilinen iş yeri dışında kurulan sözleşmeler 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanunun 47’nci maddesinde diğer tüketici sözleşmeleri bölümünde düzenlenmiştir.

Bu tarz satış yöntemi saldırgan satış olarak da adlandırılmakta olup tüketiciyi en çok mağdur eden satış yöntemlerinden biridir. Tüketiciler satın almayı planlamadıkları bir ürün ya da hizmeti bilgi eksikliği veya agresif pazarlama yöntemi sonucunda almaktadırlar. Satıcılar/pazarlamacılar tarafından “Sağlık Bakanlığından geliyoruz. Size denemeniz için fizik tedavi veya masaj veya tansiyon aleti getirdik. Size bırakacağız, siz deneyeceksiniz beğenmez iseniz 15 gün sonra gelip geri alacağız” diyerek “biz Milli Eğitim Bakanlığından geliyoruz. Çocuğunuz şu okulda okuyor. Öğretmenleri ile görüştük. Bazı dersleri zayıfmış. Öğrencilere yönelik takviye niteliğinde internet üzerinden canlı ders öneriyoruz. Çocuğumuz 15 gün denesin” gibi sözlerle tüketicileri ikna ediyorlar. Kapıdan satış sözleşmesini hazırlayıp, tüketiciye imzalatıyorlar. Neye imza attıklarını soranlara ürünü teslim ettiklerine dair bir belge olduğunu söylüyorlar. Tüketici, cayma konusunda yeterince bilgilendirilmediğinden cayma hakkını kullanmıyor. Tüketici telefonla pazarlamacıya ulaşmaya çalışıp ürünü geri vermek istediğini söylediğinde ise “tamam gelip alacağız” diyerek oyalıyorlar sonrasında ise telefonlara bakmıyorlar. Amaç tabii ki cayma süresinin geçilmesini sağlamak.

İşyeri dışında yapılan satışlar ile ilgili olarak tüketicinin hakları şunlardır; 

-İş yeri dışında kurulan sözleşmeler yazılı olarak düzenlenmeli ve bir örneği tüketiciye verilmelidir. 

-Tüketiciler 14 gün içinde, herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir.

-Bu süre içerisinde sözleşmeye konu mal veya hizmet karşılığında herhangi bir isim altında ödeme yapılması veya tüketiciyi borç altına sokan herhangi bir belge vermesi istenemez. 

-Cayma bildirimi yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile yapılmalıdır. Satıcı veya sağlayıcı cayma bildiriminin ulaştığı tarihten itibaren on dört gün içinde malı geri almak zorundadır

-Cayma süresinde malın teknik özelliklerine ve kullanım talimatlarına uygun olarak kullanmasından kaynaklanan değişiklik ve bozulmalardan tüketiciler sorumlu değildir. 

Cayma süresi içinde sözleşmeye konu mal veya hizmet karşılığında herhangi bir isim altında ödeme yapmanızı veya borç altına sokan herhangi bir belge vermenizi istemeyeceğimizi ve cayma bildiriminin tarafımıza ulaştığı tarihten itibaren en geç on dört gün içerisinde malı geri almayı taahhüt ederiz.” ifadesine yer verilmiş olmalı, ayrıca satıcı veya sağlayıcı, sözleşmeyi tüketicinin imzalamasını ve sözleşme tarihi ile “Sözleşmenin bir örneğini elden teslim aldım.” ifadesini ve cayma hakkının kullanılabildiği sözleşmeler için “On dört gün içinde cayma hakkımın olduğu konusunda bilgilendirildim” ifadesini tüketicinin kendi el yazısı ile yazmasını sağlamak zorundadır. Aksi sözleşmeler geçersizdir. Geçersiz sözleşme nedeniyle tüketici 14 günlük cayma süresine tabi değildir.

   

Tüketici Başvuru Merkezi: Tüketicinin Dostu
Hazırlayan: Ahmet Saki MERTOĞLU


YORUMLAR

  • 0 Yorum