Reklam
Reklam

TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR

Tüketici hak ihlalleri ile mücadele eden Tüketici Başvuru Merkezimize şikâyetler gelmeye devam ediyor. Bu şikâyetler arasında sizleri de ilgilendireceğini düşündüğümüz ve bilinçli bir tüketici olmasını istediğimiz insanımıza faydalı ve lüzumlu bilgileri bu köşede sizlerle paylaşıyoruz.

TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR

Tüketici hak ihlalleri ile mücadele eden Tüketici Başvuru Merkezimize şikâyetler gelmeye devam ediyor. Bu şikâyetler arasında sizleri de ilgilendireceğini düşündüğümüz ve bilinçli bir tüketici olmasını istediğimiz insanımıza faydalı ve lüzumlu bilgileri bu köşede sizlerle paylaşıyoruz.

TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR
22 Ocak 2019 - 15:25

Bilinçli tüketici ve bilinçli toplum olma yolunda bir katkımız olursa Tüketici Başvuru Merkezi görevini yapmış demektir.

HAFTANIN ŞİKAYETLERİ

Tüketici Bnb Binbuğa şikayetinde:

Esim 2017 yılında …….’dan malzeme almış 200 liralık ödenmemiş ve simdi 850 lira olmuş icra gelecek diye arayıp duruyorlar.

Esim form doldurtup imza attım ama senet imzalamadım diyor. Ayrıca arayıp indirim yapın odayım dediğimde olmaz dediler ve dosyayı icraya göndereceklerini söylediler yani ortada icra falan yok şimdilik

İcra gelir mi birde maaşıma el koyabilirler mi?

Cevap ve Çözüm:

Hakkınızda icra takibi başlatılmamış ise icra masrafı ve avukatlık ücreti olmayacağından bu miktarda borcunuzu olması mümkün gözükmüyor. Karşı tarafın elinde bono yoksa ancak ihtarname göndererek sizi temerrüt durumuna düşürmeleri halinde o tarihten itibaren faiz talep edebilirler. Borcunuz eğer 200 TL ise bunu 200 TL olarak ödeyiniz. Bunun için de PTT’den konutta ödemeli gönderebilirsiniz.

Borcunuzu ödemez iseniz karşı taraf alacağı ile ilgili icra takibi yapabilir ve takibin kesinleşmesinden sonra maaşınız üzerine haciz koyabilir. Borcunuza ayrıca icra ve avukat masrafı eklenir.

 

Tüketici Hasan Mert Demirtaş şikayetinde:

Ben biriden borç aldım. 2000 TL ama geri verdim. O kişi benim adıma senet yapmış imzalı imza bana ait değil. Bu kişi beni icraya vermiş ve imzaya itiraz ettik ve maaşıma elkoydular. Neden koydular acaba hem itiraz ettim hem de maaş el koydular?

Cevap ve Çözüm:

Öncelikle borç altına girmeniz için imzanızın olması şarttır. İmzanız yoksa bonodan dolayı sorumlu tutulamazsınız. Ancak hakkınızda kambiyo senetlerine mahsus icra takibi yapılmış olduğundan icra müdürlüğüne yapacağınız borca ve imzaya itiraz takibi durdurmaz ve bu nedenle maaşınıza haciz gelmiş olabilir yani yanlış yerde itirazda bulunduğunuz anlaşılmaktadır. Yapmanız gereken ödeme emrinin size ulaşmasından sonra 5 gün içinde icra hukuk mahkemesine dava açmaktı. Bu süreyi geçirdiğiniz anlaşılmaktadır. Bu durumda genel mahkemede (asliye hukuk) menfi tespit davası açmanız gerekmektedir. Senetteki imzanızın size ait olmaması nedeniyle ilgili kişi hakkında savcılığa evrakta sahtecilikten suç duyurusunda bulunmalısınız.

Tüketici Sinem Dişçioğlu şikayetinde:

Dun ….. mağazasına vitrinde 149 TL yazan ayakkabıyı almak için girdik. Ayakkabının tek kaldığını söyleyerek vitrindeki ayakkabıyı verdiler. Ödeme için kasaya gittiğimiz de ise ayakkabınım fiyatı 249 TL cıktı. Önce 149 TL’den başlayan fiyattır dediler. Ancak gidip tekrar baktık. 249 TL’nin üzeri çizilip 149 TL yazılmış. Etiket kanuna göre tüketici lehine olan fiyatın uygulanmasını istedik ancak kendisini müdür olarak tanıtan beyefendi böyle bir hakkimiz olmadığını söyledi. Çalışanlar o sırada ayakkabıyı saklamaya çalıştılar. Ben de ısrar ederek urunu o zaman tekrar yerine koyun dedim ve fotoğrafını çektim. İnkar edemesinler diye de urunu 249 TL den almak durumunda kaldık. Bu durumda ne yapabiliriz?

Cevap ve Çözüm:

Satın almaya karar verdiğiniz ürünün kasa fiyatı ile etiket fiyatı arasında fark olduğunda tüketici lehine olan fiyat uygulanır. Bu nedenle bağlı bulunduğunuz kaymakamlıktaki tüketici hakem heyetine başvuru yaparak aradaki farkın tarafınıza iadesini talep ediniz.

SÖZLERLE KRİTERYA

‘Bir şahsa karşı yapılan haksızlık, herkese karşı yapılmış bir tehdit demektir.’

Charles de Montesquieu

HAKKIM VAR!
Mesafeli sözleşme; satıcı veya sağlayıcı ile tüketicinin eş zamanlı fiziksel varlığı olmaksızın, mal veya hizmetlerin uzaktan pazarlanmasına yönelik olarak oluşturulmuş bir sistem çerçevesinde, taraflar arasında sözleşmenin kurulduğu ana kadar ve kurulduğu an da dahil olmak üzere (telefon ve internet gibi) uzaktan iletişim araçlarının kullanılması suretiyle kurulan sözleşmedir.

Tüketici, sözleşmenin kurulmasından önce, mal veya hizmete dair hususlarda satıcı veya sağlayıcı tarafından bilgilendirilmek zorundadır. Mesafeli sözleşmenin en önemli unsurlarından olan ön bilgilendirmenin amacı; tüketicilerin satıcı veya sağlayıcı ile karşı karşıya gelmediği ve almayı düşündüğü mal veya hizmeti somut olarak görmediği veya deneyemediği alışveriş yönteminde sözleşme konusu mal veya hizmete dair önemli hususların alışverişten önce verilmesinin sağlanarak, tüketicilerin neyi satın almak üzere oldukları ve ne gibi hak ve yükümlülüklere sahip oldukları konusunda haberdar etmektir.

Tüketicinin 14 gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkı mevcuttur. Sözleşmenin kurulmasından malın teslimine kadar olan süre içinde de cayma hakkı kullanılabilir. Ön bilgilendirme yükümlülüğü yerine getirilmezse cayma hakkı süresi 1 yıla çıkmaktadır.

Cayma hakkının bazı istisnaları vardır. Örneğin, çabuk bozulabilen ve son kullanma tarihi geçebilecek mallar ya da tüketicinin istekleri veya kişisel ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan mallara ilişkin sözleşmelerde cayma hakkı kullanılamamaktadır.  

Cayma hakkının kullanımı için satıcı veya sağlayıcıya yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile bildirim yapılması yeterlidir.

Cayma hakkının kullanılması durumunda tüketici malı 10 gün içinde satıcının belirtmiş olduğu kargo firması ile ücretsiz olarak iade etmeli ve satıcı da 14 gün içinde bedel iadesini yapmalıdır. Tüketici, cayma süresi içinde malı, işleyişine, teknik özelliklerine ve kullanım talimatlarına uygun bir şekilde kullandığı takdirde meydana gelen değişiklik ve bozulmalardan sorumlu değildir.

Satıcı veya sağlayıcı siparişini taahhüt ettiği süre içinde yerine getirmek zorundadır. Mal satışlarında bu süre 30 günü geçemez. Aksi takdirde tüketici sözleşmeyi feshedebilir.

Tüketici Başvuru Merkezi: Tüketicinin Dostu
Hazırlayan: Ahmet Saki MERTOĞLU

YORUMLAR

  • 0 Yorum