Reklam
Reklam

TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR

Tüketici hak ihlalleri ile mücadele eden Tüketici Başvuru Merkezimize şikâyetler gelmeye devam ediyor. Bu şikâyetler arasında sizleri de ilgilendireceğini düşündüğümüz ve bilinçli bir tüketici olmasını istediğimiz insanımıza faydalı ve lüzumlu bilgileri bu köşede sizlerle paylaşıyoruz.

TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR

Tüketici hak ihlalleri ile mücadele eden Tüketici Başvuru Merkezimize şikâyetler gelmeye devam ediyor. Bu şikâyetler arasında sizleri de ilgilendireceğini düşündüğümüz ve bilinçli bir tüketici olmasını istediğimiz insanımıza faydalı ve lüzumlu bilgileri bu köşede sizlerle paylaşıyoruz.

TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR
29 Ocak 2019 - 15:09

Bilinçli tüketici ve bilinçli toplum olma yolunda bir katkımız olursa Tüketici Başvuru Merkezi görevini yapmış demektir.

 

HAFTANIN ŞİKAYETLERİ

Tüketici Jale ÇETİNYAY şikayetinde:
12 yaşındaki yeğenim İnstagramdan sipariş geçiyor. Şehir dışı sebebiyle kargo geri alınamıyor. Sayfa Sahibi kızımızı arayıp hapis ile tehdit ediyor ve yarın almazsak resmini instagramdan paylaşacağını söylüyor konuşmalar msj olarak kayıtlı. Bir yaptırımı olabilir mi karşı tarafın?

Cevap ve Çözüm:
Özgür Bükcüoğlu: Hiç bir şekilde itibar etmeyiniz. Hiç bir yaptırımları olamaz. Hatta bu şekilde tehdit etmeleri suçtur. Cumhuriyet savcılığına suç duyurusunda bile bulunabilirsiniz.

Cemal Ormantepe: Ürünü alın diye tehdit etmesi bi tarafa resmini paylaşacağım diye tehdit etmesi kabul edilemez gidip suç duyurusunda bulunun.

Fatih Kursun: 12 yaşındaki bir çocuğa karşı her türlü baskı-tehdit istismara girer. Kamu davası açılır adliyeye suç duyurusunda bulunursanız.

Bulent Cekmez: Bütün mesajlaşmaları karşı tarafa atın ve 12 yaşındaki kız çocuğunu tehdit ve şantajdan savcılığa vereceğinizi söyleyin gereken dersi karşı taraf alır zaten.

Fatih C. Tek: 12 yaşından bir çocuğu resmini instagram üzerinden paylaşmakla tehdit ediyorsa, bu kamu davası açılabilecek bir suçtur. Elinizdeki görsellerle ihbarda bulunmanız yeterlidir.

Adem Dalaslan: Almayın iade edin hiç imza da atmayın parada vermeyin bişey olmaz polise gidin durumu anlatın.

Ahmet Çetin: 12 yaşındaki çocuğun internetten siparişini onaylayan firma zaten sorunludur. Sizde 18 yaşından küçük çocuğu kandırdıkları yönünde savcılığa suç duyurusunda bulunacağınızı söyleyin. Söylemeseniz de zaten yapacakları bir şey yok. Tehditleri boş ve hatta o mesajları silmeyin firma ismiyle sizde onları ifşa edeceğinizi söyleyin.

Bora Cezair: Aslında İnstagram da satış olmaz, orası ticaret değil sosyal medya alanıdır. Zaten sipariş verilirken hiçbir sözleşmeyi okudum anladım diye onaylamıyorsunuz, kredi kartı ile satın alma işlemi yapmıyorsunuz. Yani yasa dışı bir ticaret yapılıyor. Satıcının hiç bir yasal dayanağı yok.

Aydın Ağaoğlu: Sosyal medyada yapılan satışların tamamına yakını yasaya aykırı ve şüpheli. Çünkü bu sitelerde açık adres, sabit telefon, cayma ve mesafeli satış sözleşmesi ile 16 haneli MERSİS numarası bulunmuyor. İnternetten satış yapanlar, yasal olarak alıcının teslim tarihinden itibaren 14 günlük süre zarfında koşulsuz iade hakkı olduğunu gözetmek ve kabullenmek zorundadırlar. (6502/48)

Tüketici Hasan Mert Demirtaş şikayetinde:

Ben biriden borç aldım. 2000 TL ama geri verdim. O kişi benim adıma senet yapmış imzalı imza bana ait değil. Bu kişi beni icraya vermiş ve imzaya itiraz ettik ve maaşıma elkoydular. Neden koydular acaba hem itiraz ettim hem de maaş el koydular?

Cevap ve Çözüm:
Öncelikle borç altına girmeniz için imzanızın olması şarttır. İmzanız yoksa bonodan dolayı sorumlu tutulamazsınız. Ancak hakkınızda kambiyo senetlerine mahsus icra takibi yapılmış olduğundan icra müdürlüğüne yapacağınız borca ve imzaya itiraz takibi durdurmaz ve bu nedenle maaşınıza haciz gelmiş olabilir yani yanlış yerde itirazda bulunduğunuz anlaşılmaktadır. Yapmanız gereken ödeme emrinin size ulaşmasından sonra 5 gün içinde icra hukuk mahkemesine dava açmaktı. Bu süreyi geçirdiğiniz anlaşılmaktadır. Bu durumda genel mahkemede (asliye hukuk) menfi tespit davası açmanız gerekmektedir. Senetteki imzanızın size ait olmaması nedeniyle ilgili kişi hakkında savcılığa evrakta sahtecilikten suç duyurusunda bulunmalısınız.

SÖZLERLE KRİTERYA

‘Bir şahsa karşı yapılan haksızlık, herkese karşı yapılmış bir tehdit demektir.’

Charles de Montesquieu

HAKKIM VAR!
Mesafeli sözleşme; satıcı veya sağlayıcı ile tüketicinin eş zamanlı fiziksel varlığı olmaksızın, mal veya hizmetlerin uzaktan pazarlanmasına yönelik olarak oluşturulmuş bir sistem çerçevesinde, taraflar arasında sözleşmenin kurulduğu ana kadar ve kurulduğu an da dahil olmak üzere (telefon ve internet gibi) uzaktan iletişim araçlarının kullanılması suretiyle kurulan sözleşmedir.

Tüketici, sözleşmenin kurulmasından önce, mal veya hizmete dair hususlarda satıcı veya sağlayıcı tarafından bilgilendirilmek zorundadır. Mesafeli sözleşmenin en önemli unsurlarından olan ön bilgilendirmenin amacı; tüketicilerin satıcı veya sağlayıcı ile karşı karşıya gelmediği ve almayı düşündüğü mal veya hizmeti somut olarak görmediği veya deneyemediği alışveriş yönteminde sözleşme konusu mal veya hizmete dair önemli hususların alışverişten önce verilmesinin sağlanarak, tüketicilerin neyi satın almak üzere oldukları ve ne gibi hak ve yükümlülüklere sahip oldukları konusunda haberdar etmektir.

Tüketicinin 14 gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkı mevcuttur. Sözleşmenin kurulmasından malın teslimine kadar olan süre içinde de cayma hakkı kullanılabilir. Ön bilgilendirme yükümlülüğü yerine getirilmezse cayma hakkı süresi 1 yıla çıkmaktadır.

Cayma hakkının bazı istisnaları vardır. Örneğin, çabuk bozulabilen ve son kullanma tarihi geçebilecek mallar ya da tüketicinin istekleri veya kişisel ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan mallara ilişkin sözleşmelerde cayma hakkı kullanılamamaktadır.  

Cayma hakkının kullanımı için satıcı veya sağlayıcıya yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile bildirim yapılması yeterlidir.

Cayma hakkının kullanılması durumunda tüketici malı 10 gün içinde satıcının belirtmiş olduğu kargo firması ile ücretsiz olarak iade etmeli ve satıcı da 14 gün içinde bedel iadesini yapmalıdır. Tüketici, cayma süresi içinde malı, işleyişine, teknik özelliklerine ve kullanım talimatlarına uygun bir şekilde kullandığı takdirde meydana gelen değişiklik ve bozulmalardan sorumlu değildir.

Satıcı veya sağlayıcı siparişini taahhüt ettiği süre içinde yerine getirmek zorundadır. Mal satışlarında bu süre 30 günü geçemez. Aksi takdirde tüketici sözleşmeyi feshedebilir.

Tüketici Başvuru Merkezi: Tüketicinin Dostu
Hazırlayan: Ahmet Saki MERTOĞLU

 

YORUMLAR

  • 0 Yorum