Reklam
Reklam

TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR

Tüketici hak ihlalleri ile mücadele eden Tüketici Başvuru Merkezi’ne şikâyetler gelmeye devam ediyor. Bu şikâyetler arasında sizleri de ilgilendireceğini düşündüğümüz ve bilinçli bir tüketici olmasını istediğimiz insanımıza faydalı ve lüzumlu bilgileri bu köşede sizlerle paylaşıyoruz.

TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR

Tüketici hak ihlalleri ile mücadele eden Tüketici Başvuru Merkezi’ne şikâyetler gelmeye devam ediyor. Bu şikâyetler arasında sizleri de ilgilendireceğini düşündüğümüz ve bilinçli bir tüketici olmasını istediğimiz insanımıza faydalı ve lüzumlu bilgileri bu köşede sizlerle paylaşıyoruz.

TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR
26 Şubat 2019 - 17:20

Bilinçli tüketici ve bilinçli toplum olma yolunda bir katkımız olursa Tüketici Başvuru Merkezi görevini yapmış demektir.

HAFTANIN ŞİKAYETLERİ

Tüketici Özgür Akagündüz şikayetinde:

T…. Prime tarifesini kullanıyorum. Taahhüt verdiğim pakette var olan Yurtdışı 2 GB özelliği bir süre sonra kaldırılmış ancak daha önceden taahhüt verenler için bu hak devam ediyor diye not düşülmüş. (14.08.2018)

Ben de bu tarih öncesinde kayıt olmuştum ama paketi hattımdan silmişler ve hiçbir şekilde yeniden tanımlamayı kabul etmiyorlar.

BTK’ya şikayet edeyim diyorum onların da şikayet servisleri 1 haftadır çalışmıyor.

2019 Hazirana kadar taahhüdüm var.

Yurtdışındayım (Kanada) bu konuda ne yapabilirim?

Cevap ve Çözüm:


Özgür Bükcüoğlu:

Abonelik sözleşmeleri yönetmeliği der ki;

Madde-14:

(2) Taahhütlü aboneliklerde taahhüt süresince sözleşme ve taahhütname koşullarında tüketici aleyhine değişiklik yapılamaz.

Bu maddeyi gerekçe göstererek önce operatöre sonra da httpss://sikayet.btk.gov.tr/ adresine itirazda bulunun.

 

Tüketici Adem Köse şikayetinde:

1 ay önce aldığım ankastre patladı. Servis tamir edelim diyo ben değişim talep ediyorum. Anlaşamadık Ocak 4 gündür bu şekilde duruyor. Gelen giden yok ne yapabilirim?

Cevap ve Çözüm:

Özgür Bükcüoğlu: Anlaşamamak diye bir durum yok. Sizin talebinizi yerine getirmek zorundalar. İlk 6 ay içerisinde meydana gelen arızalarda seçimlik haklarınız doğar. Servisle hiç muhatap olmayın. Müşteri hizmetlerini arayın. Ayıplı ürün statüsünde olduğundan değişim talep ettiğinizi belirtin.

Ufuk Babacan: 444 0 888 çağrı merkezini arayıp bu durumu anlatın. Bölgeden değişim talep edin. Ayrıca değişim onaylanmaz ise ankastre cam ocağın patlamasına ilişkin fotoğrafları internete yükleyip şikayet edeceğinizi bildirin. Işık hızında değişim olacaktır.

İrfan Ünal: Direk fabrikaya bildir ya yenisi ya da paranı iade ederler. Eski bir servis teknisyeni olarak cevap veriyorum.

Ömer Kutlu: Hiç şansın yok çünkü bu türlü temperli camlar montaj esnasında etraflarında 10 cm boşluk olması gerekirdi yani montaj yaptırmamamız gerekirdi. Eğer siz ısrar ettiyseniz suçlu sizsiniz eğer sizi uyarmadı ise suçlu servisdir servisle görüşün. Ocağın tüm çevresinde en yakın duvar 10 cm olacak, aynısını aldım servis etrafındaki mesafe duvara yakın olduğu için montajı yapmadı.

Alper Duran: Tüketici haklarının korunması hakkındaki kanunun 11. maddesi size seçimlik haklar sunar. Bunlar arasında sizin talebiniz olan değişim vardır. Satıcı bunu yerine getirmek zorundadır. Kanun emreder. İsi uzatırlarsa tüketici hakem heyetine başvurarak pasa paşa yaptırırsınız.

Tüketici Elifsu Ümmügülsüm Güzel şikayetinde:

Bir hafta önce çamaşır makinesi aldım. Servis kurdu gitti. Akşam makine çok ses çıkarıyor. Bir hafta içinde üç defa servis geldi ve yerden kaynaklı dedi parkede deformasyon varmış. Makine düz durmuyormuş bol bol yerin resmini çektiler ve gittiler. Emin olmak için makineyi yer yine parke olan düz yere getirip çalıştırdık yine ses aynıydı. Zaten yıkamasından da hiç memnun kalmadım. Defalarca aradım makinede sorun yok diyorlar. Tüketici haklarına gideceğim iade hakkimi kullanacağım dedim ve gittim. Servis baktığına dair makbuz istediler ama ben talep ettiğim halde servis elemanı vermedi. Yok öyle bir şey dedi. Artik internet var makbuza gerek yok dedi. Bayii dedi ki bize eğer makineden değil de sorun yerden ise firma size tazminat açabilir. Bir hafta içinde iade hakkimi talep ettim. Nasıl yol izlemeliyim?

Cevap ve Çözüm:

Özgür Bükcüoğlu: Servis elamanı tamamen boş konuşmuş. Servis fişini vermek zorunda. Ayrıca kimse de dava açamaz. Servisle hiç muhatap olmayın. Firmanın müşteri hizmetlerini arayın. Servis fişini vermediği gerekçesiyle servisi şikâyet edin. Fişinizi isteyin. Ayrıca makinenin sorunlu olduğunu ve servisin görevini yapmadığını, değişim istediğinizi belirtin. Çözüme ulaşamazsanız alacağınız servis fişi ve faturanızla birlikte tüketici hakem heyetine başvurun. Bilirkişi talep edin.

Ahmet Çakmak: Aynısı benimde oldu genel merkezlerini aradım. Benden dalga geçer gibi cevap veren servis süt dökmüş kedi gibi geldiler. Şikayetimi geri almam karşılığında bendeki makinenin en son çıkanını getireceklerini ve herhangi bir ücret almayacaklarını belirtip yenisini getirip kurdular. Genel merkez beni aradı. Sizin haklı olduğunuz konularda servis yanlış yapıyorsa, ellerindeki bayilik iptal ediliyor bilginiz olsun. Hiç servisle uğraşma ara genel merkezi servis sana da güzellik yapar.

Fatih Şarlak: Tüm çamaşır makinelerinin ayakları ayarlıdır. Yani zemin düz olmasa da ayaklar yardımıyla bu çözülebilir. Yani servisin böyle bir açıklama yapması doğru değil. İkinci konu her özel servis bakım yaptıktan sonra size servis fişi imzalatmak zorunda yoksa firmadan ödeme alamazlar. O fiş ile ürünü aldığınız yere başvurun ve tamirat değil iade veya değişim talebinde bulunun.

Gözde Kocakafaoğlu Yılmaz: Hakem heyeti başvuru dilekçenize servis formlarının verilmediğini de yazın. Muhakkak ilk altı ayda çıkan sıkıntılarda sıkıntının üründen kaynaklanması durumunda direk ürün değişimi ya da para iadesi isteme hakkınız var.

BİLGİ NOTU


Yusuf Peksu:

Fiyat Etiketi

 

Çocuklara Yönelik Ürünlerde Nelere Dikkat Etmeliyim?

 

HAKKIM VAR!

Ön Ödemeli Konut Satış Sözleşmelerinde Tüketicinin Cayma Hakkı

Ön Ödemeli Konut Satış sözleşmeleri ile ilgili hükümler Kanunun 40 ilâ 46. maddelerde düzenlenmiştir.

Genellikle yoğun reklamlarla cazibesi artırılan ve maket üzerinden proje aşamasında çeşitli tanıtımlarla satışları yapılan bu satışların düşünülmeden akdedilmiş olması ihtimali yüksek olabilmektedir. Bu tür sözleşmelerde özellikle yazılı sözleşme metninin okunmasından ve uzun bir süre ödeme yaptıktan sonra ancak edime hak kazanılacağının algılanmasından sonra, bu sözleşmeden kurtulma isteğinin doğması muhtemeldir. Bu açıdan tüketici, on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin ön ödemeli sözleşmeden cayabilecektir.

27.11.2014 tarihli Resmi Gazetede Ön Ödemeli Konut Satışları Hakkında Yönetmelik yayımlanmıştır. Bu yönetmeliğe göre tüketicinin cayma ve sözleşmeden dönme hakkı şu şekilde belirtilmektedir.

Cayma hakkı

(1) Tüketici, sözleşmenin kurulduğu tarihten itibaren on dört gün içinde, herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir.

(2) Cayma hakkının kullanıldığına dair bildirimin bu süre içinde satıcıya noterlikler aracılığıyla yöneltilmesi yeterlidir. Konut bedelinin bir kısmının bağlı kredi ile karşılanması durumunda, cayma hakkının kullanıldığı bilgisi satıcı tarafından ilgili konut finansmanı kuruluşuna derhal bildirilir.

(3) Taşınmazın kısmen veya tamamen bağlı krediyle alınması durumunda bağlı kredi sözleşmesi, sözleşmenin kurulduğu tarihte hüküm doğurmak üzere cayma hakkı süresi sonunda yürürlüğe girer. Konut finansmanı kuruluşu cayma hakkı süresi içinde tüketiciden faiz, komisyon, yasal yükümlülük ve benzeri isimler altında hiçbir masraf talep edemez.

(4) Taşınmaz için bina tamamlama sigortası yaptırılmış ise, sigorta teminatı, kurulduğu tarihten itibaren hüküm doğurmak üzere cayma hakkı süresi sonunda yürürlüğe girer.

(5) Cayma hakkının kullanılması durumunda, tüketiciye iade edilmesi gereken tutar ve tüketiciyi borç altına sokan her türlü belge cayma bildiriminin satıcıya ulaştığı tarihten itibaren en geç on dört gün içinde tüketiciye geri verilir.

(6) Satıcının aldığı bedeli ve tüketiciyi borç altına sokan her türlü belgeyi iade ettiği tarihten itibaren, tüketici on gün içinde edinimlerini iade eder.

(7) Satıcı, cayma hakkı konusunda tüketicinin bilgilendirildiğini ispat etmekle yükümlüdür.


Sözleşmeden Dönme

(1) Ön ödemeli konut satışında, devir veya teslim tarihine kadar tüketicinin herhangi bir gerekçe göstermeden sözleşmeden dönme hakkı vardır.

(2) Sözleşmeden dönme bildiriminin satıcıya noterlikler aracılığıyla yöneltilmesi yeterlidir. Konut bedelinin bir kısmının bağlı kredi ile karşılanması durumunda, tüketicinin sözleşmeden dönme hakkını kullandığına ilişkin bilgi, satıcı tarafından ilgili konut finansmanı kuruluşuna derhal bildirilir.

(3) Sözleşmeden dönülmesi durumunda satıcı; ön ödemeli konut satışı nedeniyle oluşan vergi, harç ve benzeri yasal yükümlülüklerden doğan masraflar ile sözleşme bedelinin yüzde ikisine kadar tazminatın ödenmesini isteyebilir.

(4) Aşağıdaki hallerde tüketiciden herhangi bir bedel talep edilemez:

a) Satıcının yükümlülüklerini hiç ya da gereği gibi yerine getirmemesi,

b) Tüketicinin ölmesi,

c) Tüketicinin kazanç elde etmekten sürekli olarak yoksun kalması sebebiyle ön ödemeleri yapamayacak duruma düşmesi,

ç) Ön ödemeli konut satışının taksitle yapılması durumunda, mevcut sözleşmenin yerine konut teslim tarihini geçmeyen ve tüketicinin mevcut sözleşmeye göre talep edilen vade farkını ödemeyi de kabul ettiği yeni bir taksitle satış sözleşmesinin kurulmasına ilişkin önerisinin, satıcı tarafından kabul edilmemesi nedeniyle sözleşmeden dönülmesi.

(5) Bir konutun birden fazla tüketiciye satılması nedeniyle tüketicinin sözleşmeden dönmesi halinde, tüketiciden ön ödemeli konut satışı nedeniyle oluşan vergi, harç, masraf, tazminat ve benzeri adlar altında hiçbir bedel talep edilemez.

(6) Sözleşmeden dönülmesi durumunda, tüketiciye iade edilmesi gereken tutar ve tüketiciyi borç altına sokan her türlü belge, dönme bildiriminin satıcıya ulaştığı tarihten itibaren en geç doksan gün içinde tüketiciye geri verilir.

(7) Konut bedelinin bir kısmının bağlı kredi ile karşılanması durumunda, tüketicinin ödediği satış bedeli, satıcı tarafından dönme bildiriminin kendisine ulaştığı tarihten itibaren en geç doksan gün içinde yalnızca üçüncü fıkrada belirtilen masraf ve tazminat tutarı düşülerek ilgili konut finansmanı kuruluşuna iade edilir. Konut finansmanı kuruluşu söz konusu tutarı, Kanunun 37 nci maddesine uygun olarak tüketiciye derhal geri öder.

(8) Satıcıya veya konut finansmanı kuruluşuna ödenen bedel ile tüketiciyi borç altına sokan her türlü belgenin iade edildiği tarihten itibaren, tüketici on gün içinde edinimlerini iade eder.

Tüketici Başvuru Merkezi: Tüketicinin Dostu

Hazırlayan: Ahmet Saki MERTOĞLU
 

YORUMLAR

  • 0 Yorum