Dijital dönüşüm sürecinin önemli bir parçası haline gelmeye başlayan ve kullanım alanı oldukça genişleyen VR (Virtual Reality / Sanal Gerçeklik) ile AR (Augmented Reality / Artırılmış Gerçeklik) teknolojileri Wise Boutik Hotel’de turizm ve iş dünyasının temsilcilerine tanıtıldı. Program, Sihirli Eller TRIO grubunun dünya ülkeleri sembolik dans gösterisi ile başladı. Ardından proje sorumlusu Olga Amraie, programa katılan konuklara Sanal Gerçeklik (VR) ve Artırılmış Gerçeklik (AR) teknolojilerinin turizm ve iş dünyasındaki kullanım alanlarıyla ilgili bilgiler verdi. Sunumu Soner Bilgen Sevim tercüme etti. VR/AR teknolojisinin aktif bir şekilde hayata girdiğine dikkat çeken Amraire, "Sanal gerçeklik görüntü, hologram, ses, konum gibi duyusal unsurların gerçek dünyayla etkileşimli değil de gerçek dünyanın bir taklidi olarak oluşturulmasıdır. Artırılmış gerçeklik ise, oluşturulan duyusal unsurların gerçek zamanlı olarak zenginleştirerek fiziksel dünya ile etkileşiminin bir sonucudur. Piyasa lideri olan birçok şirket markalarını popüleştirmek için onları tanıtıyor. Sonuçlarını görmek için sitelerine veya uygulamalarına verilen bağlantıları takip etmeniz gerekecek. Piyasada bu tür binlerce şirket varken, bir müşteri olarak akıllı telefonunuza binlerce ayrı uygulama yüklemeniz gerekecek” diye konuştu.
İki gerçeklik arasındaki fark
Sanal Gerçeklik (VR) ve Artırılmış Gerçeklik (AR) arasındaki farkı anlatan Olga Amraire, “Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik arasındaki farkı daha net anlamak için bu teknolojileri sunan donanımlara bakmak daha doğru olacaktır. Bilindiği üzere bu iki teknolojinin de omurga donanımları gözlüklerdir. Sanal gerçeklik gözlükleri kullanıcının fiziksel dünya ile bağlantısını keserek tamamen bilgisayar ortamında oluşturulmuş bir görüntü sunar. Bunu yaparken gerçek dünyanın konum ve yön gibi unsurlarından yararlanır. Sözgelimi kafanızı sol tarafa çevirirseniz sanal görüntünün sol tarafını görürsünüz. VR Türkiye, her kullanıcının herhangi bir şehri seçip manzaraları, otelleri, restoranları, müzeleri ve hatta sergileri görebileceği bir iOS/Android uygulamasıdır. VR işinizin sanal görüntüsüdür" dedi.
Turizm için çok önemli
VR ve AR teknolojilerinin özellikle turizm sektöründe etkin olarak kullanılabildiğini vurgulayan Amraire, sözlerini şöyle tamamladı: “Bu özellikle turizm için çok önemlidir. Bu sistemleri kullanınca markanız popülerleşecek, yeni müşteriler kazanacaksınız ve yeni teknolojileri kullanmak imajınızı arttıracak. Sanal gerçeklik tamamen gerçek hayattan soyutlanmış bir deneyim sunuyorken, artırılmış gerçeklik gerçek hayatın üstüne inşa edilmekte ve onu daha interaktif kılmaktadır. Artırılmış gerçeklikte, gerçek dünyaya halen dokunmaya devam edersiniz. Sanal gerçeklikte, gerçek hayattan koparak tamamen sanal dünyada yaşarsınız. Sanal gerçeklikte deneyimlediğiniz ortam tamamen simüle edilmiş ve yeniden oluşturulmuş, gerçekte var olmayan bir ortamdır. Artırılmış gerçeklikte ise sanal olan gerçeğin yerini almamakta, onun yerine onu tamamlamaktadır.”
Esra ALTUNKES
İki gerçeklik arasındaki fark
Sanal Gerçeklik (VR) ve Artırılmış Gerçeklik (AR) arasındaki farkı anlatan Olga Amraire, “Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik arasındaki farkı daha net anlamak için bu teknolojileri sunan donanımlara bakmak daha doğru olacaktır. Bilindiği üzere bu iki teknolojinin de omurga donanımları gözlüklerdir. Sanal gerçeklik gözlükleri kullanıcının fiziksel dünya ile bağlantısını keserek tamamen bilgisayar ortamında oluşturulmuş bir görüntü sunar. Bunu yaparken gerçek dünyanın konum ve yön gibi unsurlarından yararlanır. Sözgelimi kafanızı sol tarafa çevirirseniz sanal görüntünün sol tarafını görürsünüz. VR Türkiye, her kullanıcının herhangi bir şehri seçip manzaraları, otelleri, restoranları, müzeleri ve hatta sergileri görebileceği bir iOS/Android uygulamasıdır. VR işinizin sanal görüntüsüdür" dedi.
Turizm için çok önemli
VR ve AR teknolojilerinin özellikle turizm sektöründe etkin olarak kullanılabildiğini vurgulayan Amraire, sözlerini şöyle tamamladı: “Bu özellikle turizm için çok önemlidir. Bu sistemleri kullanınca markanız popülerleşecek, yeni müşteriler kazanacaksınız ve yeni teknolojileri kullanmak imajınızı arttıracak. Sanal gerçeklik tamamen gerçek hayattan soyutlanmış bir deneyim sunuyorken, artırılmış gerçeklik gerçek hayatın üstüne inşa edilmekte ve onu daha interaktif kılmaktadır. Artırılmış gerçeklikte, gerçek dünyaya halen dokunmaya devam edersiniz. Sanal gerçeklikte, gerçek hayattan koparak tamamen sanal dünyada yaşarsınız. Sanal gerçeklikte deneyimlediğiniz ortam tamamen simüle edilmiş ve yeniden oluşturulmuş, gerçekte var olmayan bir ortamdır. Artırılmış gerçeklikte ise sanal olan gerçeğin yerini almamakta, onun yerine onu tamamlamaktadır.”
Esra ALTUNKES