Liselere Geçiş Sınavı (LGS) 2 Haziran tarihinde Türkiye genelinde yapılmıştı. Bu sınava bir milyonun üzerinde öğrenci katıldı. Sınav tamamlanır tamamlanmaz, sorular yayınlandıktan sonra zorluğu, kolaylığı, başarı ve başarısızlık durumları gündeme geldi.
LGS sorularının daha önce yayınlanan senaryolara uygunluğu özellikle zorluk düzeyi ve devlet okullarında öğrencilere sağlanan yeterlilik durumu başka bir tartışma konusu.
Başarısız öğrencilerin neden başarısız oldukları, öğretme ya da öğretebilme mevzuları da apayrı bir konu. Hatta bunun detaylı şekilde MEB tarafından ele alınması gerektiğini düşünüyorum.
LGS sonrasındaTürkçe dersi A kitapçığı 1. soru, fen bilimleri dersi A kitapçığı 13 ve 15. soru ile matematik dersi A kitapçığı 20. soruların iptali için dava açılmıştı.
Nihayetinde mahkeme kararı ile fen bilimleri dersinden 13. soru iptal edildi.
Mahkemeye sunulan bilirkişi raporunda “Bu soru basit makinelerle ilgili olup 8. Sınıf Fen Bilimleri Öğretim Programında bulunmaktadır. Kapsam geçerliliği açısından sorunun sorulması uygundur.” denilerek sorulmasının uygun olduğu kabul ediliyor. Ayrıca sorunun hatalı olduğuna dair bir bilgi de yok. Yani soru hatalı değilmiş.
Peki neden iptal ediliyor?
Bilirkişi raporunda “Sorunun evrensel fizik ilkelerine uygun olan doğru cevabının bulunabilmesi için seviye üstü kazanımlara ihtiyaç olduğu düşünülmektedir.” deniliyormuş. Bu gerekçe ile de iptal kararı veriliyor.
Burada aklıma gelen bazı sorular var.
-MEB tarafından oluşturulan soru hazırlama ekipleri bu seviye üstü durumu göremedi mi? MEB’in soruları hazırlattığı uzmanlar seviye üstü durumu göremiyor, ancak bilirkişi tespit edebiliyor.
-Bilirkişilerin uzmanlıkları daha iyi ise MEB yeteri kadar uzman olmayanlara mı soru hazırlattı?
-MEB aylarca hazırlandığı sınav sorularının hatasını, seviyesini neden belirleyemedi?
Benim de bir çocuğum bu sınava katıldı. Başarılı şekilde de tamamladı. Bu seviye üstü denilen soruyu da doğru cevaplamış. Ancak soru şu anda iptal. Çocuğumun cevabı soru hatalı değilse, neden iptal oldu?
Son duruma göre 2024 yılı LGS sınavından tam puan alan kimse yok. Soru iptalinden sonra elde edilen kazanımlara zarar gelmedi. Soruyu yanlış cevaplayanlara ise ek yerleştirme hakkı tanındı.
Bana göre soru hatalı değilse “seviye üstü” denilen durum kazanan öğrenciler lehinde korunmalıydı. Bu sorudan puan alamayanlara yine aynı ek kontenjanlar açılabilirdi.
Bu konunun beni ilgilendiren kısmı MEB’in itibarı. Şimdi bir milyonu aşkın öğrenci MEB hata yapıyor düşüncesiyle eğitimlerine devam edecekler. Ailelerini de düşününce, çarpan etkisiyle birlikte bu sayı milyonlarca kişiye ulaşıyor.
Bana göre MEB bu eksikliği uzmanları aracılığıyla önceden görebilmeliydi. Eksiklik olmadığından eminlerse mahkemede iyi bir savunma yapabilmeleri gerekirdi.
Mahkeme kararını abartmaya gerek yok demek işin kolayı. Aylarca hazırlanılan sınavı sıfır hata ile bitirebilmeliydik.
YÖK ve ÜAK ile ilgili de mahkeme iptallerini görebiliyoruz. Bu kadar yetişmiş insan kaynağımıza rağmen mahkeme kararlarını öngörememek can sıkıcı diye düşünüyorum.
LGS soru iptali izdüşümüne dikkat etmeliyiz. Bütün kurumlarımızdaki ihmal, hata, yanlışlık hepimizi yakından ilgilendiriyor.
Unutmayalım, devletimizin kurumlarının itibarı Türkiye’mizin itibarıdır.