Mesleğimizin vazgeçilmezi ‘fotoğraf’ konularında çeşitli eserlerden aldığım notları zaman zaman sizlerle paylaşarak istifadenize sunmak istiyorum.
Fotoğrafın bulunduğu 1826 ve hızla yaygınlaşmaya başladığı dönem, insanlık tarihi açısından tarihsel bir önem taşır.
Aslında buna sebep sanayi devrimidir. Toprağa, yani tarıma, insan ve gücüne dayalı bir ekonomik yapıdan, emek verimliliğinde olağanüstü artışa neden olan makinelerin ve kitlesel seri üretimin egemen olduğu yeni bir ekonomik yapı hayatı değiştirmiştir.
Sanayi devrimiyle ortaya çıkan bir dizi ekonomik, sosyal, siyasal, kültürel ve toplumsal dönüşüm sürecine ise modernleşme deriz.
Sanayi devrimi sürecinde yaşanan teknolojik ve toplumsal dönüşüm, fotoğrafı ortaya çıkarmıştır. Nasıl ki, çizmek, kazımak ve boyamak gibi geleneksel teknikler sanayi öncesi döneme ait resmetme teknikleri ise, ışıkta resmetme tekniği olan fotoğraf da sanayi devrimini simgeleyen modern bir unsurdur.
Niepce, geliştirdiği yöntem sayesinde taşbaskı tekniğinde yeni bir dönemin başlamasına öncülük etti. Bu yeni yöntemde, kalıp olarak taş yerine hafif metaller kullanılıyor ve çizimler yüzey üzerine el becerisiyle değil, pozlama yoluyla aktarılıyordu. Fakat ışığa duyarlı madde olarak kullandığı gümüş tuzlarının pozlanması için gün boyu güneş ışığı altında tutulması gerektiğinden, ışık duyarlılığı daha yüksek maddeler bulmaya yöneldi.
Fotogram: Fotografik duyarkat üzerine yerleştirilen nesnelerin, ışık yoluyla iz düşümlerini elde etme tekniğidir.
Negatif görüntü: Gerçekte var olan ton değerlerinin, ters bir şekilde elde edildiği fotografik görüntüdür.
Pozitif görüntü: Fotoğrafı çekilen sahnenin, insan gözünün gördüğüne eşdeğer ton değerlerinde kaydedildiği fotografik görüntüdür.
Fotografın bulunuşuna esas teşkil eden yöntem budur. Niepce, metal bir taşıyıcı taban, ışığa duyarlı bir madde ve karanlık kutu kullanarak, güneş ışığı altında pozlandırma sonucunda elde ettiği bu resme, güneş çizimi anlamına gelen helyografı adını vermiştir. Niepce, 1833’teöldüğünde ilk fotoğraf teknolojisi olarak kabul edilen helyografı yöntemini bulmakla kalmamış, aynı zamanda çalışmaların kedisinden sonrada devam etmesini garanti altına almıştır.
Nasıl ki, geleneksel resmetme teknikleri Sanayi Devrimi öncesi toplumların bir ürünü ise, Fotoğraf’ta sanayi devriminin bir ürünüdür. Sanayi Devriminin yol açtığı toplumsal ve sosyal dönüşümlerin bir sonucu olarak ortaya çıkmıştır. Bu nedenle onun için, Sanayi Devriminin çocuğu yakıştırması yapılmıştır.