Ülkemizde internet kullanımına dair resmi olarak ulaşabildiğimiz istatistiksel veriler oldukça sınırlı. Bunların başında Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK) tarafından her yıl sunulan Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanımı araştırmasına ait oransal değerler geliyor. Tamamlayıcı olarak Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) tarafından sunulan internet abone sayıları genel olarak fikir sağlama açısından yardımcı olabilecek düzeyde.
Ancak, her iki kurum tarafından sunulan veriler net bir şekilde kullanıcı sayısını verme konusunda yeterli değil. TUİK verileri aktif nüfusun yüzdesi olarak sunulurken, BTK verileri ise farklı operatörlerdeki mükerrer abone sayılarını ayrıştıramadığı için mevcut verilere bakarak Türkiye’deki kullanıcı sayısını net olarak ifade edebilmek gerçekten güç.
Bu noktada Facebook tarafından reklam verenlere hedef kitlelerini belirleyebilmeleri için sunulan kullanıcılara ait veriler incelendiğinde ülkemizdeki internet ve sosyal medya kullanıcı sayısı hakkında önemli bulgulara ulaşabilmek mümkün. Sadece ülkemizde değil, dünyanın önemli bir kısmında mevcut internet ve özellikle de sosyal medya kullanıcılarının büyük bir kısmının Facebook kullanıcısı olduğu mevcut araştırmalarla kanıtlanmış durumda. O yüzden de Facebook verilerinin resmi istatistiklerden daha açıklayıcı olabileceğini düşünüyorum. Sitede reklam verenlere yönelik sunulan kullanıcılara ait pek çok demografik özelliğe yönelik rakamlar mevcut. Ancak, ben bu yazımda sadece yaş gruplarına göre Facebook kullanıcı sayılarını vermekle yetinmek istiyorum.
Aşağıdaki tabloda da görüldüğü üzere ülkemizde yaklaşık 40 milyon civarında Facebook kullanıcısı var. Tabloyu incelemeden önce Facebook tarafından sunulan bu verilerin kullanıcılar tarafından kayıt esnasında beyan edilen cinsiyet ve yaşlara dayalı olduğunu unutmamak gerekiyor. Ayrıca bu verilerde kullanıcı sayısının en yakın bin kişiye yuvarlanılarak sunulduğunu da hatırlatmak isterim. Genel olarak mevcut verilerde sapmalar bulunsa da, bu sapmaların genel görünümü bozabilecek düzeyde olduğunu düşünmüyorum.
Önceki yazımda ifade ettiğim gibi TUİK verilerinde yaş dağılımlarına ait frekans aralıklarının Facebook verileri ile eşleştirilememesi sebebiyle nüfus verileri ile yukarıdaki tabloda sunulan verilerin çapraz karşılaştırmasını yapabilmek mümkün olmadı. Ancak, TUİK verilerine göre 10 yaş ve üzeri yaklaşık 65 milyon birey bulunduğu ve bu rakamın kadın ve erkekler arasında eşit oranda dağıldığı görülüyor. Bu durumda ülke nüfusunun yaklaşık %61’inin (kadınların %45’i, erkeklerin %77’si) sosyal ağları kullandığı anlaşılıyor. 2014 yılına ait istatistiklerde yer alan TUİK verilerine göre ise aktif nüfus (16-74 yaş) baz alındığında bu oran %54 (kadınların %44’ü, erkeklerin %64’ü) civarında. Ele alınan yaş aralıklarındaki farklılıklar ve TUİK verilerinin geçen yıla ait olduğu düşünüldüğünde oranların birbirine yakın olduğu söylenebilir.
Tabloda en büyük kullanıcı grubunun üniversite öğrencileri olduğu ve toplam kullanıcıların üçte ikisinin 35 yaş ve altındaki Y ve Z kuşaklarından oluştuğu açıkça görülüyor. Erkeklerin kadın kullanıcılara göre sayısal üstünlüğü ise yıllardır devam ediyor.
Bir sonraki yazımda Antalya verilerini paylaşmak istiyorum.
Sevgiyle kalın!