Tüketici hak ihlalleri ile mücadele eden Tüketici Başvuru Merkezi ve Akdeniz Manşet Gazetesi’ne şikâyetler gelmeye devam ediyor. Bu şikâyetler arasında sizleri de ilgilendireceğini düşündüğümüz ve bilinçli bir tüketici olmasını istediğimiz insanımıza faydalı ve lüzumlu bilgileri bu köşede sizlerle paylaşıyoruz.
Tüketici Ahmet Cömert şikâyetinde: TTNET'in "ücretsiz mobil internet" kampanyası kapsamında beni cep telefonumdan arayarak bu kampanyaya dahil olup olmayacağımı sordu. Hiç bir ücret ödemeden, üç ay boyunca, eve bırakacakları bir mobil modemle ücretsiz internet hizmeti alacağımı, üç ayın sonunda ise, memnun olursam 9 TL aylık ücret ödeyerek devam edebileceğimi anlattı. Ben de üstüne basa basa "ücret var mı" diye sorduğumda "kesinlikle ücret ödemeyeceğimi" söylediler ve ben de deneyelim diye kabul ettim. Bir kişi beni bir müddet sonra arayarak eve modem bırakacaklarını söyledi. Ben de "evde eşim var bırakabilirsin" dedim. Eve modem bırakarak benim evdeki kimlik fotokopimi alıp gitmiş. Eve bana hiç bahsedilmeyen AVEA adına bir sözleşme bırakmış. Benim imzam olmadan tabii. Sonradan 150 TL civarında bir fatura geldiğini öğrenince deliye döndüm, dosdoğru T.Telekom müdürlüğüne şikâyete gittim ama muhatap bulamadım. Biraz bağırıp çağırınca bir şahıs benim şikâyetimi dinledi ve hattı iptal ettiğini söyledi. Fakat beni şimdi Avea'dan arayıp birikmiş borcumun olduğunu, ödemesem yasal işlem yapacaklarını söylüyorlar.
Bu durum karşısında ben ne yapacağım?, Eve bıraktıkları modemi iade etmeye muhatap bulamıyorum. Birikmiş borcu ödemek istemiyorum. Sözleşmede imzam yok. Beni haksızlıkla resmen soymak istiyorlar ne yapmam gerektiği konusunda yardımlarınızı bekler, saygılar sunarım.
Av.İbrahim Güllü cevaplıyor; Sayın Cömert, sizin adınıza yapılmış olan bir sözleşme de, sizin imzanız yok ise sözleşme geçersizdir. Ancak imzalayan eşiniz olduğundan baskı yapıp ödemeyi talep edebilirler. Bu durumda siz telefonda görüştüğünüz bilgileri ve sözleşmeyi sizin imzalamadığınızı içeren bir dilekçe yazmanız ve dilekçe de sözleşmenin iptalini talep etmeniz gerekmektedir. Dilekçenizde ayrıca size vaad edilen hizmeti almadığınızı da belirtmeniz yerinde olacaktır. Bu dilekçeyi de Avea Genel Müdürlüğü'ne iadeli taahütlü göndermeniz icap etmektedir. Gelecek cevap olumsuz olur da icraya verilir iseniz 7 gün içerisinde itiraz hakkınız vardır. Dolayısıyla ile Avea sizi mahkemeye verebilir ve davanın sonucuna eldeki delillere ve telefon görüşmelerine göre hakim karar verir. Ayrıca bağlı bulunduğunuz kaymakamlıktaki tüketici sorunları hakem heyetine bir dilekçe ile başvurarak sözleşmenin ve faturanın iptalini talep edebilirsiniz. Hakem heyetine müracaatın ücretsiz olduğunu da belirtmek isterim.
Size önerim, telefonda hiçbir zaman, hiçbir konuda onay vermeyin, ayrıca eve gelen sözleşmeyi de okumadan, sizin adınıza bir başkasının imza atmasına müsaade etmeyin.
Tüketici Hasan Karagözlü şikayetinde: Ben GSM şirketiyle yasamakta olduğum bir sorunumu paylaşmak istiyorum...Ben GSM şirketiyle bir yıllık (12 fatura) indirimli tarife kullanma taahhüdünde bulundum. Bu tarifeye göre ay ay değişen cayma bedeli vardı. 15-03-2011 tarihinde başladı. Bende 14-03-2012 de başka bir operatöre geçtim. Ben GSM şirketinden son bir fatura gelmesini beklerken bir fatura göndermiş ve 220 TL'de cayma bedeli diye ceza göndermiş. Yani ödemem gereken fatura aylık 78 TL olmalıydı ama öyle değil. Söz verdiğim tarihten bir (1) gün önce GSM şirketinden ayrıldığım için benden 220 TL cayma bedeli aldılar...Ben söz verdiğim gibi 12 faturayı ödedim bir gün parasını ödediğim hizmeti almak istemedim bunun cezası olur mu!?
Örneğin: Bir ucak bileti aldım parasını ödedim ama uçağa binmedim uçak firması neden benim uçağıma binmedin diye ceza verir mi? Bunun cezası olur mu? İlgili herkesten yardım talep ediyorum...
Av.İbrahim Güllü cevaplıyor; Sayın Karagözlü, işletmecinin aboneyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu ve tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde dürüstlük kuralının gereklerine aykırı olarak ölçüsüz şekilde aboneyi mağdur eden kayıtlar geçersizdir. Sözleşmede yer alan kaydın açık ve anlaşılır bir biçimde kaleme alınmamış olması halinde de, böyle ölçüsüz bir mağduriyetin varlığı sonucuna varılabilir.Hal ve şartlara göre ve özellikle sözleşmenin dış görünümüne göre, işletmecinin karşısında yer alan sözleşme tarafının hesaba katması beklenemeyecek ölçüde alışılmamış nitelikteki sözleşme şartları sözleşme kapsamında sayılamaz. Abonelik sözleşmesinin yukarıdaki şekilde belli hükümlerinin kısmen geçersiz sayılması sözleşmenin kalan kısmını geçersiz kılmaz. Bu gibi durumlarda sözleşmenin içeriği yasal düzenlemelere göre belirlenir. Sözleşmede yer alan şartların dürüstlük kuralının gereklerine aykırı olarak aleyhine ölçüsüz bir mağduriyete neden olup olmadığı hususunda tereddüt hasıl olması halinde abone lehine olan anlam dikkate alınır. Bu nedenle tüketiciye abonelik sözleşmesine son vermesi halinde cezai şart yükleyen hükümler haksız şart olup geçersizdir. Yani böyle bir para ödemek zorunda değilsiniz. Eğer ödemiş iseniz ödediğiniz miktar 1.191,52 TL nin altında ise bağlı bulunduğunuz kaymakamlıktaki tüketici sorunları hakem heyetine, bu miktarın üstünde ise Tüketici Mahkemesine müracaat ederek paranızın iadesini sağlayabilirsiniz.