Alışveriş nadiren bir gezinin ana sebebi olarak gösterilmesine karşın önemli bir tatil ve turist aktivitesi olarak ekonomiye kayda değer bir katkı sağlıyor. Pek çok turiste göre, alışverişe zaman ayırmadan biten bir tatil tamamlanmış sayılmaz. Aynı zamanda tatil harcamalarında alışverişin önemli bir payı bulunuyor. Alışveriş harcamalarına ayrılan para, toplam turizm harcamalarının yaklaşık üçte birini oluşturuyor. Turistler alışveriş yaparken diğer eğlence unsurlarına harcadıklarından daha çok para harcayabiliyor. Alışveriş ekonomik anlamda bölgeye ve ülkeye önemli katkılar sağlamakla birlikte, turistlerin yerel halk ile etkileşime geçmesine ve onların kültürünü görmesine de olanak sağlıyor. Turizmin yoğun yaşandığı bölgelerde alışveriş ile birlikte ele alınan kavramlardan biri hanutçuluktur. Hanutçuluk, ülkemizde özellikle turistik yörelerdeki esnaf ve halk tarafından yakından bilinen bir iş kolu ya da iş pratiği. Hanutçulukta amaç, işletmeye daha çok müşteri yani turist çekmek, daha çok satış yapmak ve daha çok gelir elde etmek. İlk bakışta, geçimini sağlamaya çalışan esnafın ticari bir çabası olarak görünen bu eylem, turiste karşı hoş karşılanmayan tutum ve davranışları doğurmakta ve turist memnuniyetine olumsuz etki yapmaktadır. Koronavirüs, en çok da turizmi etkiledi. Turizmin başkenti Antalya zor günler geçiriyor. Kısıtlamaların hafifletildiği Temmuz ayından bugüne kadar, geçmiş yıllar kadar olmasa da turizmde tüm paydaşları memnun edecek düzeyde yabancı tatilci Antalya’ya geldi. 4 milyon kişiye yakın ziyaret yüz güldürdü. Bu kentte hanutçuluğu maalesef önleyemiyoruz. Hafta sonu izinli günümü birkaç saat de olsa şehir merkezinde gezerek değerlendirdim. Dışarıda az sayıda yabancı tatilci de vardı. Kısa bir yürüyüşün ardından bir yere oturarak dinlenmeye karar verdim. Antalya’ya çocuklarıyla birlikte tatile gelen Rus aile, sürekli yüksek sesle bağıran dondurmacıya yaklaştı. Dondurmacı tüm dondurma çeşitlerini göstererek fiyatın 1 Dolar olduğunu yine yüksek bir ses tonuyla söyledi. Baba almak istedi fakat fiyatta anlaşamadılar. ‘Bir külah dondurma 1 Dolar, bizim paramızla ile 7 lira 60 kuruş’ ediyor ve makul bir fiyat diye düşündüm. Yabancı dili olmasa da el kol işaretleriyle bir top dondurmanın 1 Dolar olduğunu anlatabilmişti. Her bir külaha 3 top dondurma 4 kişilik aileye masrafı 84 lira ediyor ki Rus aile almaktan vazgeçti ve ayrıldılar. Rus baba ailesine bir şeyler yedirecek ya, birkaç adım atmışlardı ki karşılarına midyeci çıktı. Yine pazarlık yaptılar, görebildiğim kadarıyla 3 Dolar verdiler yine bizim paramızla 23 TL’ye yakın bir rakam ediyor. Tek tek saymadım ama 15’e yakın midyeyi afiyetle yediler. Günün kazananı çok az bir kar elde etmiş olsa da midyeci oldu. Midyeciyi alkışlıyorum. Hanutçuluktan vazgeçin.