Siyaset, oldukça göreceli bir kavramdır.
Farklı tanımları ve bu tanımlardan çıkarılan farklı kuramları bulunmaktadır. Ancak genel özellikleriyle şöyle bir tanımlama yapmak mümkündür. Devlet işlerine katılma ve devlet etkinliklerinin biçim, amaç ve içeriğini belirleme işi.
Siyaset, genellikle otorite yani iktidar ve halk ilişkisi açısından değerlendirilir. Buna göre iktidar sahipleri, iktidarlarını sürdürmek, rakipler ise iktidarı ele geçirmek, iktidarın üzerinde iş gördüğü toplum ise onun gücünden emin yaşamak veya onu çıkarları için etkilemek üzere bir dizi faaliyete girişir. Bütün bu faaliyetlere siyaset adı verilir. Bu süreç ışığında siyaseti kısaca iktidar ilişkileri olarak tanımlamak mümkündür.
Siyasette dil, yönetenlerle yönetilenler arasındaki iletişimi sağlayan ve kitleleri ikna etmede adeta kaba kuvvetin yerine geçen önemli bir silahtır. Bu dil, sadece söze dayalı değildir. Sembol, işaret, mimik, hareket, görüntü, renk ve giyim gibi unsurlar da siyaset dilinin birer aracıdır. Farklı niteliklere sahip olsalar da bu araçların her biri, ortak bir düşüncenin aktarıcısı olarak işlev görürler.
Temeli ikna etmeye dayalı bir faaliyet olan reklam, ticari ve siyasi olmak üzere ikiye ayrılır. Ticari reklam, ürünü satmaya çalışırken, siyasi reklam, adayı ya da partiyi satmaya çalışır. Birinin geri bildirimi “para”, diğerininki “oy”dur.
Siyasi parti ya da liderlerin iyi taraflarını gösteren, onların icraatlarını, vaatlerini, ideolojik duruşlarını, olaylara yaklaşım tarzlarını olumlu bir tablo içinde sunan reklamlara pozitif reklam diyebiliriz. Bu tür reklamlarda ya parti ile birlikte kadrolar ya da sadece lider ön plana çıkarılmaktadır.
Negatif reklam, rakiplerin karalandığı reklamlardır. Sataşma veya saldırı ile yüklüdürler. Genellikle hedef alınan aday ya da partinin zayıflığı, verdiği sözleri tutmaması, kamu önündeki hataları üzerinde durulur. Bu nedenle çamur atma veya saldırı reklamcılığı
olarak adlandırıldığı da olur. Eleştiri unsurunu kullanan bu tür reklamlar rakip adayın kendisine, partisine ya da işlediği konulara yöneliktir.
Bugünlerde özellikle sosyal medya üzerinden sıklıkla negatif reklamları görebilirsiniz. Hakaretlere varan sataşmaların sonu gelir mi bilmiyorum. Daha dün eski bir ilçe belediye başkanı, bir vatandaşın sosyal medya üzerinden belediyeyi ve şahsına karşı yaptığı açıklamasına karşı olarak verdiği cevabı burada yazmayacağım. Eski başkan konuyu yargıya taşıyacağını söylüyor, son kararı da yargı verecektir. Seçimler bitmiştir, karşılıklı sataşmaları da sonlandırmamız gerekmez mi. Her şeyin ilacı sevgidir diyorum.