‘Yeni Ulaşım Planı’ tartışılmalıdır..

Abone Ol

Bazı kavşaklarda, “Bu kavşakta akıllı trafik sistemi uygulaması var” şeklinde tabelalar duruyorken..
Yazacaklarımı (bir kez daha) okumanızı isterim..
Antalya trafiği akıllanıyor mu, deliriyor mu anlayacaksınız..

2.5 yıl önce iki kez yazmıştım..
Bugün bir kez daha tekrar edeyim:
Bu “akıllı trafik sistemi” denilen şey, Akaydın’ın Antalyalıyı uyutma taktiklerinden biri..
Köprülü tünelli kavşak yapamayınca, yapılana “gereksiz yatırım” diyor..
4.5 yıldır da bir “Ulaşım Master Planı” ortaya koyamıyor..
Yaptığını iddia ettiği yeni ulaşım planını da kamuoyundan saklıyor ve tartışılmasını engelliyor..
Ve..
Kent içi ulaşım hala kilitleniyor..
4.5 yıl önce 2 defa ışık yandığında geçilebilen kavşaklardan artık 4-5 defa da bile zor geçiliyor..
Büyükşehir Belediyesi’nin bugünkü yönetimi de, “sürekli geçiş” sağlayacak “kavşak” yapacağına..
“Akıllı sistem getiriyorum, bu daha çağdaş” diyor ve yasak savma yoluna gidiyor..

Şu sistemi bir kez daha anlatmak zorundayım sizlere..
Nedir “Akıllı Trafik sistemi”?
Profesör Başkan şöyle tarif etmişti:
“Kavşaklara dört yönü de gözlemleyebilecek yetenekte olan kameralar yerleştirilecek..
Bu kameralar, anlık geçen ve bekleyen araçları sayımını ve hesaplamaları yapacak..
Olası bütün senaryoları değerlendirip, en verimlisini seçerek kavşaklarda trafiği düzenleyecek..
Trafik ışıklarını trafiğin yoğunluğuna göre ayarlayacak kameralar, daha sonra diğer kavşaklarda kurulmuş kameralarla iletişime geçecek..
Sistem sayesinde kameralar adeta birbirleriyle konuşarak, trafiği rahatlatacak yönlendirmeler yapacak..”

Nasıl, kulağa çok hoş geliyor değil mi?
Başkanımız sağolsun her zaman “kulağa hoş gelen” şeyler söylüyor zaten..
Halkkart’ta da öyle yapmamış mıydı?

Akıllı trafik sistemi denilen olayı sanırım anladınız..
Kavşaklarda, hangi yönde araç çok ise, o yönün bekleme süresini kısaltıyor ve yeşili yakıp “yürüyün arkadaşlar” diyor..
Antalya’yı bilmeyen birisi, bu sistemin “trafik akışını rahatlatacağını” söylese aldırmazdım..
(Nitekim, Akıllı Trafik Sistemi(!)’ni Antalya’ya kuran “Ankara firması”nın yetkilisi de öyle söylüyor zaten..)
Ama, bunu bir “Başkan” söylerse, “durumun vehametini” anlatma gereği duyarım..

Bu akıllı sistemin “çok önemli kavşaklarda” işe yaraması mümkün değil..
Değirmenönü, Sampi, Kırmızıgül, Dedeman, Şirinyalı, Sanayi-2 gibi birkaç kavşakta (şimdilik ve kısa süreli) kullanabilirsin..
Pek faydasının olacağını sanmıyorum, ama “faydalı olur” diyelim..
Ancak..
Laura, Kırcami, Sanayi-1, Toptancı Hal gibi kavşaklarda, hatta Mevlana Kavşağı’nda bu sistem hiçbir işe yaramaz..

Dünyada kabul gören anlayışa göre..
Bir kavşaktan 3 ışık yanıp söndüğünde geçebiliyorsanız, bu “normal” sayılıyor..
Yani..
Sıkışıklık var, ama kabul edilebilir bir sıkışıklık bu..
Antalya’da 4 yönden de bırakın 3 ışıkta geçmeyi, birçok kavşakta 4-5-6 ışık yandığı halde geçilemiyor..
Bunlara “akıllı sistem”i koysan ne fark eder, koymasan ne fark eder..

Her yıl 25-40 bin civarında aracın trafiğe girdiği bir kentte..
“Kalıcı” sistemler hayata geçirilmek zorundadır..
Öncelikle, “toplu taşıma” konusunu çözmezseniz, getireceğiniz hiçbir uygulama trafik karmaşasını çözemez.
Bu nedenle..
Önce toplu ulaşım sorunu aşılmalıdır..
Sonra, Antalya’daki bütün kavşakların alt-üst geçitler şeklinde yapılması gerekir..
Yetmediği yerde, yine ilave alt ya da üst yollarla geçişler sağlanmalıdır..
Kentsel dönüşümlerle yeni yollar üretilmelidir..
10-15 yıl sonrası hatta çok daha ilerisi düşünülmeli, “hizmetler” buna göre planlanmalıdır..

100. Yıl üzerine yapılan kavşakların ne kadar isabetli bir yatırım olduğunu Antalya çok iyi anladı..
Yine bu gibi çözümler bekliyor, istiyor..
Ve..
“Yeni Ulaşım Planı”nın kamuoyunda tartışılması gerekiyor..