Reklam
Reklam
Reklam

'YOL'SUZLUK CANLARINA TAK ETTİ!

Kızgın olan bölge halkı, yolun yapımının seçim vaadi haline getirilmesinden rahatsız

'YOL'SUZLUK CANLARINA TAK ETTİ!

Kızgın olan bölge halkı, yolun yapımının seçim vaadi haline getirilmesinden rahatsız

09 Mayıs 2021 - 18:48

Antalya-Konya arasını bir buçuk saat kısaltacak alternatif yolun yapımı, yılan hikâyesine döndü. Her seçimde bitirilme sözü verildiği için halk; “Şimdi de 2023’te bitirecekler deniliyor, yolu bitirme vaadiyle kimse gelmesin, yolu bitirmeyene oy moy yok” dedi
 
Halk yıllardır mağdur
Akdeniz ile Karadeniz’i birbirine bağlayan Antalya-Konya yolu ile Akseki-Alacabel Geçidine alternatif olarak yapılan yeni Antalya-Konya yolunun son durumu yılan hikâyesine döndü. Antalya-Serik ve Manavgat’ın Eynif ve Gembos ovalarından geçerek Gembos-Derebucak-Beyşehir-Konya üzerinden İç Anadolu Bölgesi’ne bağlayacak olan Kesikbeli Yolu'nun yapımı aradan geçen zamana rağmen bitirilemiyor. Yolun yapımı ilk olarak 2012 yılında gündeme geldi. 2015 yılında ihale edilerek yapım çalışmalarına başlandı. 2016 yılında ihalesine ilişkin tabelalar dikildi. Ancak gelinen noktada yolun tamamlanması âdeta yılan hikayesine döndü.
 
Osmanlı’dan bu yana sorunlu
Tarihi bilgilere göre ilkçağlarda Roma döneminden başlayarak Selçuklular ve Osmanlı İmparatorluğu tarafından kullanılan, İç Anadolu’yu Akdeniz’e bağlayan en kısa yol olan bu yol güzergâhı, yüzyıllarca kullanılmaya devam edildi. Osmanlı Devleti döneminde yolun modern tekniklerle açılması için uğraşıldı ancak savaşlar ve padişah değişimleri nedeniyle sonuca varılamadı. Cumhuriyetle birlikte Konya-Antalya yolu güzergâh olarak Seydişehir- Akseki üzerinden geçti, 2012 yılında bu güzergâha alternatif olarak tarihi yolun yapımı yeniden gündeme geldi. Yapılan plan ve projelerin ardından 2015 yılında yol ihale edilerek çalışmalara başlandı.
 
6 yıldır bitirilemiyor
İki bölüm olarak 2016 yılında ihale edilen yolun 460 gün içerisinde tamamlanarak kullanıma açılması planlanıyordu. Aradan geçen 6 yıla rağmen sonuca varılamadı. Yol tamamlandığında Antalya ile Konya arasındaki mesafeyi 80 kilometre kısaltarak sürücülere bir buçuk saat kazandıracak. Yolun yapımında çok uzun bir tünelin yapımı da yer alıyor. Bölge halkı yol ve tünellerin hayata geçmesini dört gözle bekliyor. Özellikle Manavgat, Serik, Akseki, İbradı, Ormana, Ürünlü ve Başlar bölgesindeki vatandaş; 5 bin 400 metrelik uzunluğu ile Türkiye'nin en uzun ikinci tüneli olacak olan Demirkapı Tüneli ile sürücülere zamandan ve yakıttan tasarruf sağlatacak olan yolun en kısa sürüde bitirilmesini istiyor.
 
Taşağıl-Demirkapı arasında çalışma yok
Ancak iki bölüm olarak ihale edilen ve iki firmanın çalışmalarını sürdürdüğü yolun önemli bir bölümünde çalışmalar bilinmeyen bir sebeple durmuş vaziyette. Yolun Demirkapı, Eynif ovası, Derebucak, Beyşehir, Konya arasında ki bölümünün yapımını üstlenen yüklenici firma çalışmaları son hızıyla sürdürüyor. Ne var ki yolun ikinci bölümü olan, Konya ile Antalya’yı birbirine bağlayacak olan Manavgat-Taşağıl-Demirkapı Tüneli arasında kalan bölümünde ise çalışmalar durmuş durumda. Bir buçuk yıl gibi bir sürede tamamlanması gereken yol 6 yıldır bitirilemiyor.
 
Halk endişeli
Karadeniz ile Akdeniz’i birbirine bağlayacak, bir alternatif olarak trafik yükünün önemli bir kısmını üstlenecek, diğer güzergâhları rahatlatacak olan yolun tamamlanması konusunda gerek Antalya gerekse Konya bölgesi vatandaşının endişeleri bulunuyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü Karayolları 13. Bölge Müdürlüğü tarafından yolun yıllardır bir türlü bitirilememesi; halkın canına tak etmiş durumda. Yolun Antalya-ManavgatAyr. – Başlar-İbradı Ayr. – 3. Bl. Hd Yolu (Km: 16+100 – 32+780 arası) kesiminde çalışmaların ne zaman başlayacağı merak ediliyor.
 
Yol stabilize şekilde
Antalya kent merkezinden Manavgat istikametine giderken Taşağıl Kavşağından girilerek yapımı yarım bırakılan yol görülebiliyor. Zaten yapımı duran yolun girişinde, trafiğe kapalı olduğuna dair tabelalar asılı ancak vatandaş çaresizlikten daha kısa olan bu yolu kullanmaya çalışıyor. Yol bir gün bitirilebilirse; o gün geldiğinde Karadeniz’i Akdeniz’e bağlayan alternatif bir yol olacak. Trafik yükü yönünden diğer güzergâhları rahatlatacak. Vatandaş zamandan ve yakıttan tasarruf etmiş olacak.
 
2023’te bitecek mi?
Yol o kadar sahipsiz kalmış ki 2015’te dikilen yol ihale tabelası dahi okunamayacak durumda. Yolun sözleşme tarihi 25 Şubat 2016, bitim süresi 450 gün, ihale bedeli 24 milyon lira, yüklenici firmalar ise Altınova Tuğra İnşaat ile Hikanak İnşaat. Taşağıl, Başlar ve İbradılı vatandaş; yaptıkları başvurular ve görüşmelerin ardından yolun 2023 yılında bitirileceği bilgisine ulaştıklarını anlatıyor. Yolun bir seçim vaadi olarak kullanıldığını, her seçimde bitirilme sözü verildiği halde bitirilmediği için kızgın olan halk; “Şimdi de 2023’te bitirecekler deniliyor, yolu bitirme vaadiyle kimse gelmesin, yolu bitirmeyene oy moy yok” dedi.
 
Yol açılırsa ne olacak
Antalya ile Konya arasında yapımı süren 5 bin metre uzunluğundaki tünel trafiğe açıldığında; 4 dakikada karasal iklimden Akdeniz iklimine geçişi sağlayacak Demirkapı Tüneli ve bağlantı yolu, 8 asırdır kullanılmayan güzergâha hayat verecek. Demirkapı Tünelinin hizmete alınmasıyla beraber sürücüler Antalya-Konya arasındaki en kısa güzergâhı kullanmış olacak. Demirkapı Tüneli, adını zirvesindeki tarihi Demirkapı Geçidinden alıyor. Güzergâh, Anadolu Selçukluları tarafından ticari yol olarak doğudan gelen ticari mamul ve malların, Antalya limanına indirilmesi için aktif olarak kullanıldı.
 
VATANDAŞ NE DEDİ:
 
Serkan GEDİK:

Yolun Roma döneminden itibaren kullanılan bir güzergâh olduğunu belirten İbradı halkından Serkan Gedik, “Selçuklular döneminde de kervan ve ticaret yolu olarak kullanılan bir güzergâh. Osmanlı döneminden bu yana yolun modern yöntemlerle yeniden açılması gündemde. Cumhuriyet ile birlikte Antalya-Konya yolu Akseki, Alacabel üzerinden alınıyor. 2012 yılında yeni yol projesi gündeme geldi. Kamulaştırmalar, ihaleler oldu. 9 yıldır yollar yapılıyor, tüneller açılıyor, bir bölümü bitti. Atizi olarak bilinen Demirkapı'dan itibaren Taşağıl'a kadar olan bölümde ise henüz çalışma yapılmadı. 2023'te tamamlanacağı söyleniyor, ama bu hızla tamamlanacağını düşünmüyorum” dedi.
 
Sakip KOÇAK:

Ülkeye ve bölge halkına yapılacak en büyük hizmetin yolun tamamlanması olduğunu belirten emekli öğretmen Sakip Koçak ise, “Bu yolun tamamlanmasının bölgeye ve ülkeye çok büyük bir getirisi olacaktır. Ne için derseniz Gembos ve Eynif tamamen düz bir ova, devamında yapımı devam tünellerle birlikte yol Antalya’ya bağlanacak. İbradı, Başlar, Ormana ve diğer köylerdeki insanların şu anda kullandığı Akseki-Antalya yoluna nazaran 60-70 kilometre daha kısalacak. Bitmeme sebebi olarak da hizmetlerin başka yerlere kayması, buraya ağırlık verilmemesi olduğunu düşünüyorum. Eğer ki yapılmış olsa, ulaşım; İç Anadolu bölgesinden, bu yol üzerinden olacak. Tamamlanırsa katkısı çok fazla olacak. Bölgemizin birinci önceliği bu yolun tamamlanması olmalı" ifadelerini kullandı.
 
Mustafa KARABEL:

Yapımı yılan hikayesine dönen yolun Demirkapı-Taşağıl arasında bulunan bölümünde çobanlık yapan Manavgat Beydiğin Mahallesi sakini Mustafa Karabel ise, “Ödenek sıkıntısı mı neden bilmiyorum ama yolun bir kısmında müteahhit çalışırken, bu kısmında ise çalışma çok yavaş. 5-6 yıldır bazen çalışma oluyor, bazen olmuyor. Taşağıl ve çevresindeki oturanlar daha kısa olduğu için yolun bir an önce bitmesini istiyor” dedi.
 
Murat BİÇEN:

İbradılı Murat Biçen ise, “İbradılılar olarak dört gözle bitmesini bekliyoruz ama bitiremiyorlar. Antalya’ya devamlı gidip gelmemiz gerekiyor. Diğer taraftan (yoldan) uzun geliyor. Bu yolun bize çok büyük faydası olacak. İbradı’dan Antalya’ya ulaşımımızı yaklaşık 1 saat kısaltacak. Yetkililere ulaşamıyoruz, bilgi vermiyorlar. Sadece söyledikleri; 2023 yılında tamamlanacağı. Artık bu işlerin seçim yatırımı olmasından biz çok rahatsızız. Biz bir an önce bitmesini ve yolumuza kavuşmayı bekliyoruz” şeklinde konuştu. 
 
Sadiye YILMAZSOY:

Bölge halkından Sadiye Yılmazsoy ise, “Yolun yapımının çok uzun sürdüğünü düşünüyorum. 7-8 yıldır çalışmalar sürüyor ama bir sonuca varılamıyor. Son olarak duyduklarımıza göre yolun 2023 yılında açılacağı söyleniyor” dedi.
 
Ramazan BOZCA- Şükrü AĞIRMAN

Reklam

YORUMLAR

  • 1 Yorum
  • Dumuş durmuş
    4 gün önce
    Mart 2021tarihinde ihalesi yapıldı ama ne hikmetse ne calısma nede şirket var ihalesi yapılıp ödengi başka yerlere kaydıriiyor buyük ihtamalle bilhasa cumurbaşkanın âözü vardı bu yol sözde 2020yılında bitecekti 20.bitti 21.bitmek uzere kargı han tünel arası tık yok boge bürokyasıda aciz kamış gibi.