Antalya 2. İdare Mahkemesi, 2010/1659 numaralı dosyasında 31 Mart günü oybirliğiyle verdiği kararla toplu ulaşımda kullandığı kırmızı otobüslere 'dur' dedi. Otobüslerin kiralanması ve işletilmesi ihalesi iptal edilerek yürütmenin durdurulmasına karar verildi
31 Mart günü verilen 11 Nisan günü yazılan karar taraflara Mayıs ayının ilk günlerinde tebliğ edildi. Karar da 7 gün içerisinde Antalya Bölge İdare Mahkemesi'ne itiraz yolu açık olmak üzere karar verildiği de belirtildi. Avukat Hüseyin Öztürk 'Yapılan itiraz yürütmenin durdurulması kararını engellemiyor. Yasanın belirlediği şartlarda ihale yapılmadığı ortaya çıktı' dedi. Yürütmenin durdurulmasını, Antkart'ın ve Halkkart'ın iptali için de dava açan Ömer Aydoğmuş istedi. Aydoğmuş'un ulaşım ile ilgili açtığı davalarda sürekli olarak avukatlığını yapan başarılı avukat Hüseyin Öztürk, kararın sevindirici olduğunu açıkladı. Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığı avukatı İlker Gedik'in bu kararla şok olduğu öğrenildi. 40 otobüsün alınıp 3 yıllığına ulaşımda kiralanması ihalesi 5 Ağustos günü 2 milyon 721 bin 960 lira bedelle 2886 sayılı yasanın 35/a maddesi gereği kapalı teklif arttırma suretiyle yapıldı. İhaleye 6 şirket teklif sundu. En yüksek teklifi sunan 3 şirketten sözlü olarak alınan teklifler sonrası ihale Ulaşım Aş'de kaldı. 5 milyon 796 bin Euro'ya mal olan 40 kırmızı otobüsün 3 yıllığına kiralanması ihalesini 4 milyon 330 bin lira bedelle Antalya Büyükşehir Belediyesi ve iştiraklerinin hissedar oldukları Antalya Ulaşım A.Ş. kazandı.
Savunmanın talebi
Kamuoyunda Halk Otobüsçüleri Odası olarak bilinen S. S. 21 Nolu Özel Halk Otobüsleri Kooperatifi üyesi olan 07 ZZ 726 plakalı otobüsüyle hizmet veren Aydoğmuş, Büyükşehir Belediyesi sınırları ve mücavir alanları içerisinde UKOME Genel Kurul kararı ile belirlenecek hatlarda çalıştırılacak 40 adet otobüsün kiraya verilmek suretiyle isletilmesi işi konulu ihaleye ilişkin 5 Ağustos 2010 tarih ve 395 sayılı ihale kararına itiraz etti. Dava açılırken Bu ihalede hangi güzergahta kaç yolcunun taşınacağının ihale ilanı ve şartnamesinde belirtilmediği, UKOME Genel Kurulu tarafından belirlenecek hatlarda denilmek suretiyle ihalede açıklık ilkesine aykırı davranıldığı, belirsiz bir iş için teklif sunmasının reel olmadığı, ihalenin idarenin' istediği bir kişide kalması durumunda iyi bir hat üzerinde, istemediği bir kişide kalması durumunda ise kötü bir hat üzerinde çalıştırmayacağının garantisi olmadığı, ihaleye çıkarmaya ilişkin bir belediye meclisi kararının bulunmadığı öne sürülerek ihalenin iptali ve yürütmenin durdurulması istenildi.
İlker Gedik karara şok oldu
Büyükşehir avukatı İlker Gedik ise yaptığı savunmada davacının dava açma ehliyetinin bulunmadığını, davanın süresinde açılmadığını Büyükşehir Meclisinin 24 Temmuz 2009 tarih ve 319 sayılı kararıyla şehiriçi toplu taşıma faaliyetinde kullanılmak üzere 40 adet otobüs alımına karar verildiğini, başkanlık makamının 10 Haziran 2010 tarih ve 2545 sayılı 'olur'uyla da 40 otobüsün kiralama işi ihalesine çıkarılmasına karar verildiğini, dava konusu işlemde herhangi bir hukuka aykırılık bulunmadığını belirterek davanın reddi gerektiğini öne sürdü. Mahkemeden belediye yönetimi şok eden bir karar çıktı. Kararı mahkeme başkan vekili Ülkü Köse Bayazıt, üyeler Mahmut Nedim İpek ve Ali Rıza Altun oybirliği ile aldı. Edinilen bilgiye göre karar taraflara 11 Nisan günü tebliğ edildi.
İhale şeffaf değil
Mahkeme heyeti kararında toplu taşıma hizmetlerinin ihale yoluyla üçüncü şahıslara gördürülebilmesi için bu konuda Büyükşehir Belediye Meclisince bir karar alınması gerekirken, Başkanlık oluruyla toplu taşıma işi kiralama ihalesine çıkıldığını belirtti. Diğer yandan Başkanlık olurunda, yapılacak ihalenin 2886 sayılı Yasanın 45.maddesi uyarınca açık arttırma suretiyle yapılacağı belirtilmesine karşın 1 Temmuz 2010 tarih ve 337 sayılı encümen kararıyla ihalenin 2886 sayılı Yasanın 35/a maddesi gereği kapalı teklif arttırma suretiyle yapıldığını vurguladı. Bu haliyle ihaleye çıkarma işlemiyle (her ne kadar yetki yönünden sakat olsa da), yapılan ihale arasında farklılıklar olduğu görüldüğü belirtildi. Hangi hat ve güzergahlarda kaç araç çalışacağının tespitinin ihale sonrasına bırakılmasının ihalenin temel ihale ilkelerinden olan açıklık ve saydamlık ilkelerine aykırı olduğu anlatıldı.
Otobüsçülerin zararı ortaya çıktı
Kaldı ki ihaleyi Antalya Büyükşehir Belediyesi ve iştiraklerinin hissedarı olduğu, yönetiminde Antalya Büyükşehir Belediyesi görevlilerinin de yer aldığı Antalya Ulaşım A. Ş. adlı şirketin kazandığının altı çizildi. Kararda, Antalya Büyükşehir Belediyesi sınırları ve mücavir alanları içerisinde UKOME Genel Kurul kararı ile belirlenecek hatlarda çalıştırılacak 40 adet otobüsün kiraya verilmek suretiyle işletilmesi işi konulu ihaleye ilişkin 05.08.2010 tarih ve 395 sayılı ihale kararında hukuka ve kamu yararına uyarlık bulunmamaktadır. Açıklanan nedenlerle hukuka aykırılığı açık olan dava konusu işlemin uygulanması halinde telafisi güç zararlar doğabileceğinden 2577 Sayılı Kanunun 27.maddesi uyarınca teminat alınmaksızın yürütülmesinin durdurulmasına... denildi.
Büyük zarar ortada
İzmir'de BMC firması tarafından üretilen 40 modern otobüsün tamamı 12 metre boyunda, 98 kişi kapasiteli, son derece konforlu, Euro Dizel 4 kalitesinde yakıt kullanıyor. Otobüsler çevre karbondioksit emisyonuna etki yapmayacak şekilde yapıldı. Otobüsler aynı zamanda alçak platformlu, yatabilir ve kalkabilir düzende, engellilerin çok rahat ulaşımına olanak sağlayan bir şekilde dizayn edildi. Çok verimli bir klima sistemiyle donatıldı. Otobüsler 40 bin btu'luk klimaya sahip. Otomatik vitesli. Engelli, yaşlı ve hamilelerin çok rahat binebileceği ve yerleşebileceği şekilde tasarlandı. Engelli rampalı otobüsler engellilerin rahat binebilmesi için 10 santim sağa doğru yatıyor. Yolun durumuna göre alçalıp yükselebiliyor. Sınıfının en üst teknik donanımına sahiptir. Herhangi bir kapısı açıkken ya da engelli rampası açıkken hareket etmiyor. Avrupa Birliği normlarında bir araç. Otobüsler 5 milyon 796 bin Euro'ya mal oldu. Ancak otobüsler alındığında Antalya'da 661 minibüs, 162 tane de otobüs yani toplamda 900'e yakın ulaşım esnafı vardı. Esnaf bu duruma tepki göstermişti. 5 milyon 796 bin Euro'ya mal olan 40 kırmızı otobüsün 3 yıllığına kiralanması ihalesini 4 milyon 330 bin lira artı KDV ile Büyükşehir Belediyesi şirketi Antalya Ulaşım A.Ş. kazanmıştı.
Şükrü AĞIRMAN
31 Mart günü verilen 11 Nisan günü yazılan karar taraflara Mayıs ayının ilk günlerinde tebliğ edildi. Karar da 7 gün içerisinde Antalya Bölge İdare Mahkemesi'ne itiraz yolu açık olmak üzere karar verildiği de belirtildi. Avukat Hüseyin Öztürk 'Yapılan itiraz yürütmenin durdurulması kararını engellemiyor. Yasanın belirlediği şartlarda ihale yapılmadığı ortaya çıktı' dedi. Yürütmenin durdurulmasını, Antkart'ın ve Halkkart'ın iptali için de dava açan Ömer Aydoğmuş istedi. Aydoğmuş'un ulaşım ile ilgili açtığı davalarda sürekli olarak avukatlığını yapan başarılı avukat Hüseyin Öztürk, kararın sevindirici olduğunu açıkladı. Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığı avukatı İlker Gedik'in bu kararla şok olduğu öğrenildi. 40 otobüsün alınıp 3 yıllığına ulaşımda kiralanması ihalesi 5 Ağustos günü 2 milyon 721 bin 960 lira bedelle 2886 sayılı yasanın 35/a maddesi gereği kapalı teklif arttırma suretiyle yapıldı. İhaleye 6 şirket teklif sundu. En yüksek teklifi sunan 3 şirketten sözlü olarak alınan teklifler sonrası ihale Ulaşım Aş'de kaldı. 5 milyon 796 bin Euro'ya mal olan 40 kırmızı otobüsün 3 yıllığına kiralanması ihalesini 4 milyon 330 bin lira bedelle Antalya Büyükşehir Belediyesi ve iştiraklerinin hissedar oldukları Antalya Ulaşım A.Ş. kazandı.
Savunmanın talebi
Kamuoyunda Halk Otobüsçüleri Odası olarak bilinen S. S. 21 Nolu Özel Halk Otobüsleri Kooperatifi üyesi olan 07 ZZ 726 plakalı otobüsüyle hizmet veren Aydoğmuş, Büyükşehir Belediyesi sınırları ve mücavir alanları içerisinde UKOME Genel Kurul kararı ile belirlenecek hatlarda çalıştırılacak 40 adet otobüsün kiraya verilmek suretiyle isletilmesi işi konulu ihaleye ilişkin 5 Ağustos 2010 tarih ve 395 sayılı ihale kararına itiraz etti. Dava açılırken Bu ihalede hangi güzergahta kaç yolcunun taşınacağının ihale ilanı ve şartnamesinde belirtilmediği, UKOME Genel Kurulu tarafından belirlenecek hatlarda denilmek suretiyle ihalede açıklık ilkesine aykırı davranıldığı, belirsiz bir iş için teklif sunmasının reel olmadığı, ihalenin idarenin' istediği bir kişide kalması durumunda iyi bir hat üzerinde, istemediği bir kişide kalması durumunda ise kötü bir hat üzerinde çalıştırmayacağının garantisi olmadığı, ihaleye çıkarmaya ilişkin bir belediye meclisi kararının bulunmadığı öne sürülerek ihalenin iptali ve yürütmenin durdurulması istenildi.
İlker Gedik karara şok oldu
Büyükşehir avukatı İlker Gedik ise yaptığı savunmada davacının dava açma ehliyetinin bulunmadığını, davanın süresinde açılmadığını Büyükşehir Meclisinin 24 Temmuz 2009 tarih ve 319 sayılı kararıyla şehiriçi toplu taşıma faaliyetinde kullanılmak üzere 40 adet otobüs alımına karar verildiğini, başkanlık makamının 10 Haziran 2010 tarih ve 2545 sayılı 'olur'uyla da 40 otobüsün kiralama işi ihalesine çıkarılmasına karar verildiğini, dava konusu işlemde herhangi bir hukuka aykırılık bulunmadığını belirterek davanın reddi gerektiğini öne sürdü. Mahkemeden belediye yönetimi şok eden bir karar çıktı. Kararı mahkeme başkan vekili Ülkü Köse Bayazıt, üyeler Mahmut Nedim İpek ve Ali Rıza Altun oybirliği ile aldı. Edinilen bilgiye göre karar taraflara 11 Nisan günü tebliğ edildi.
İhale şeffaf değil
Mahkeme heyeti kararında toplu taşıma hizmetlerinin ihale yoluyla üçüncü şahıslara gördürülebilmesi için bu konuda Büyükşehir Belediye Meclisince bir karar alınması gerekirken, Başkanlık oluruyla toplu taşıma işi kiralama ihalesine çıkıldığını belirtti. Diğer yandan Başkanlık olurunda, yapılacak ihalenin 2886 sayılı Yasanın 45.maddesi uyarınca açık arttırma suretiyle yapılacağı belirtilmesine karşın 1 Temmuz 2010 tarih ve 337 sayılı encümen kararıyla ihalenin 2886 sayılı Yasanın 35/a maddesi gereği kapalı teklif arttırma suretiyle yapıldığını vurguladı. Bu haliyle ihaleye çıkarma işlemiyle (her ne kadar yetki yönünden sakat olsa da), yapılan ihale arasında farklılıklar olduğu görüldüğü belirtildi. Hangi hat ve güzergahlarda kaç araç çalışacağının tespitinin ihale sonrasına bırakılmasının ihalenin temel ihale ilkelerinden olan açıklık ve saydamlık ilkelerine aykırı olduğu anlatıldı.
Otobüsçülerin zararı ortaya çıktı
Kaldı ki ihaleyi Antalya Büyükşehir Belediyesi ve iştiraklerinin hissedarı olduğu, yönetiminde Antalya Büyükşehir Belediyesi görevlilerinin de yer aldığı Antalya Ulaşım A. Ş. adlı şirketin kazandığının altı çizildi. Kararda, Antalya Büyükşehir Belediyesi sınırları ve mücavir alanları içerisinde UKOME Genel Kurul kararı ile belirlenecek hatlarda çalıştırılacak 40 adet otobüsün kiraya verilmek suretiyle işletilmesi işi konulu ihaleye ilişkin 05.08.2010 tarih ve 395 sayılı ihale kararında hukuka ve kamu yararına uyarlık bulunmamaktadır. Açıklanan nedenlerle hukuka aykırılığı açık olan dava konusu işlemin uygulanması halinde telafisi güç zararlar doğabileceğinden 2577 Sayılı Kanunun 27.maddesi uyarınca teminat alınmaksızın yürütülmesinin durdurulmasına... denildi.
Büyük zarar ortada
İzmir'de BMC firması tarafından üretilen 40 modern otobüsün tamamı 12 metre boyunda, 98 kişi kapasiteli, son derece konforlu, Euro Dizel 4 kalitesinde yakıt kullanıyor. Otobüsler çevre karbondioksit emisyonuna etki yapmayacak şekilde yapıldı. Otobüsler aynı zamanda alçak platformlu, yatabilir ve kalkabilir düzende, engellilerin çok rahat ulaşımına olanak sağlayan bir şekilde dizayn edildi. Çok verimli bir klima sistemiyle donatıldı. Otobüsler 40 bin btu'luk klimaya sahip. Otomatik vitesli. Engelli, yaşlı ve hamilelerin çok rahat binebileceği ve yerleşebileceği şekilde tasarlandı. Engelli rampalı otobüsler engellilerin rahat binebilmesi için 10 santim sağa doğru yatıyor. Yolun durumuna göre alçalıp yükselebiliyor. Sınıfının en üst teknik donanımına sahiptir. Herhangi bir kapısı açıkken ya da engelli rampası açıkken hareket etmiyor. Avrupa Birliği normlarında bir araç. Otobüsler 5 milyon 796 bin Euro'ya mal oldu. Ancak otobüsler alındığında Antalya'da 661 minibüs, 162 tane de otobüs yani toplamda 900'e yakın ulaşım esnafı vardı. Esnaf bu duruma tepki göstermişti. 5 milyon 796 bin Euro'ya mal olan 40 kırmızı otobüsün 3 yıllığına kiralanması ihalesini 4 milyon 330 bin lira artı KDV ile Büyükşehir Belediyesi şirketi Antalya Ulaşım A.Ş. kazanmıştı.
Şükrü AĞIRMAN