Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, ‘Black Friday-Kara Cuma’ adıyla duyurulan alışveriş çılgınlığı ile ilgili açıklamalarda bulunarak, “25-29 Kasım tarihleri arasında yüzde 80’e varan indirimlerle 25 milyon ürün satmayı hedeflediklerini biliyoruz. Biz üretim için tüketimin olması gerektiğini savunuyoruz. Ancak aşırı alışveriş kampanyaları, sözde indirimlerle tüketiciye yönelik aldatmalı satışlara karşıyız. Bu kampanya indirim değil, aldatmacadır. İndirimler her yerde karşımıza çıkıyor ama biz kendimizi bu israfa diretmiyoruz diretmediğimiz gibi kendimizi direkt içine atıyoruz” dedi.
Tüketici dikkatli olmalı
Neşet Gündüz, ‘Efsane Cuma’ indirimlerine ilişkin vatandaşı uyararak, “Tüketicilerin ürünün önceki ve mevcut yaklaşık fiyatını mutlaka araştırması gerekir. Gerçekçi olmayan fiyatlara veya indirimlere dikkat etmesi, belirtilen indirimlerin gerçeği yansıtmadığını bilmeleri gerekir. Tüketiciler Birliği Antalya Şubesi’ne gelen şikayetlerin ise indirim adı altında tüketiciye yansıtılan aldatmaca olduğu kesindir. Kampanyanın hemen öncesinde ürünlerin fiyatlarının yükseltilerek kampanya döneminde yapılan indirimlerin çok yüksek oranlarda indirim yapıldığı şeklinde yansıtıldığı ve böylelikle tüketicilerin yanıltıldığı yönünde şikayetler ulaşmaktadır. Vatandaş gerçeği yansıtmayan fiyatlarla karşılaştığı zaman hakkını arayabilir. Bunun için hakem heyetleri veya tüketici derneklerine müracaat etmeleri yeterlidir. Bilinçli tüketici haklarını bilir ve arar, alışverişten önce ihtiyacını net olarak belirler, bütçesini gereksiz zorlamaz, ihtiyacını kararlaştırdıktan sonra piyasa araştırması yapar, ürün etiket bilgilerine dikkat eder, üreticisi belli olmayan malı satın almaz, belgesiz alışveriş yapmaz, aldatıcı reklamlara kanmaz, israf yapmaz, kredi kartı ve kredi kullanımına dikkat eder. Çok ciddi tepkiler gelince birçok isim adı altında kampanyalar sunulmaya başlandı” uyarılarında bulundu.
İndirim gerçek mi!
‘Efsane Cuma’ çılgınlığının dünyada olduğu gibi Türkiye’de de kendini göstermeye başladığını ifade eden Gündüz, “İndirimli ürünlerden satın almak isteyenler gün içinde aldıklarını sepetlerde biriktirdi. Ancak gerçekten büyük indirimler var mı, gerçekten vatandaş ihtiyacı olan ürünleri mi alıyor? Efsane Cuma ABD’de Şükran Günü’nü izleyen Cuma günü yapılan büyük indirim gününe verilen isimdir. Perakendeciler için 1952 yılından bu yana Efsane Cuma aynı zamanda yılbaşı alışveriş sezonunun da açılışı anlamına geliyor. Anonim kaynaklara göre indirim günlerinin ‘Kara Cuma’ ismini almasının sebebi ABD’nin Philadelphia kentinde 1961 yılında indirim günleri sebebiyle oluşan, tüketicileri çileden çıkaran alışveriş ve trafik yoğunluğudur” ifadelerini kullardı.
Esra ALTUNKES
Tüketici dikkatli olmalı
Neşet Gündüz, ‘Efsane Cuma’ indirimlerine ilişkin vatandaşı uyararak, “Tüketicilerin ürünün önceki ve mevcut yaklaşık fiyatını mutlaka araştırması gerekir. Gerçekçi olmayan fiyatlara veya indirimlere dikkat etmesi, belirtilen indirimlerin gerçeği yansıtmadığını bilmeleri gerekir. Tüketiciler Birliği Antalya Şubesi’ne gelen şikayetlerin ise indirim adı altında tüketiciye yansıtılan aldatmaca olduğu kesindir. Kampanyanın hemen öncesinde ürünlerin fiyatlarının yükseltilerek kampanya döneminde yapılan indirimlerin çok yüksek oranlarda indirim yapıldığı şeklinde yansıtıldığı ve böylelikle tüketicilerin yanıltıldığı yönünde şikayetler ulaşmaktadır. Vatandaş gerçeği yansıtmayan fiyatlarla karşılaştığı zaman hakkını arayabilir. Bunun için hakem heyetleri veya tüketici derneklerine müracaat etmeleri yeterlidir. Bilinçli tüketici haklarını bilir ve arar, alışverişten önce ihtiyacını net olarak belirler, bütçesini gereksiz zorlamaz, ihtiyacını kararlaştırdıktan sonra piyasa araştırması yapar, ürün etiket bilgilerine dikkat eder, üreticisi belli olmayan malı satın almaz, belgesiz alışveriş yapmaz, aldatıcı reklamlara kanmaz, israf yapmaz, kredi kartı ve kredi kullanımına dikkat eder. Çok ciddi tepkiler gelince birçok isim adı altında kampanyalar sunulmaya başlandı” uyarılarında bulundu.
İndirim gerçek mi!
‘Efsane Cuma’ çılgınlığının dünyada olduğu gibi Türkiye’de de kendini göstermeye başladığını ifade eden Gündüz, “İndirimli ürünlerden satın almak isteyenler gün içinde aldıklarını sepetlerde biriktirdi. Ancak gerçekten büyük indirimler var mı, gerçekten vatandaş ihtiyacı olan ürünleri mi alıyor? Efsane Cuma ABD’de Şükran Günü’nü izleyen Cuma günü yapılan büyük indirim gününe verilen isimdir. Perakendeciler için 1952 yılından bu yana Efsane Cuma aynı zamanda yılbaşı alışveriş sezonunun da açılışı anlamına geliyor. Anonim kaynaklara göre indirim günlerinin ‘Kara Cuma’ ismini almasının sebebi ABD’nin Philadelphia kentinde 1961 yılında indirim günleri sebebiyle oluşan, tüketicileri çileden çıkaran alışveriş ve trafik yoğunluğudur” ifadelerini kullardı.
Esra ALTUNKES