Motorlu kuryeler dertli
Antalya’da Motosikletli Kuryeler Derneği kuruldu. Dernek bir süre önce açıldı. Derneğin başkanlığını Nihat Özdemir yapıyor. Levent Kaymak, Halil Turgut, Mehmet Reşit Boyraz, Ali Bilgiç, Mehmet Şirin, Mithat Sayılır ise yönetim kurulunda yer alıyor. Başkan Nihat Özdemir, dernek olarak amaçlarının kuryelerin sıkıntılarını dile getirmek ve her türlü desteği sağlamak olduğunu söyledi. Özdemir, “Bizim tek beklentimiz emeğimizin hakkını almak. Kimseye hizmet etmekten gocunmuyoruz” dedi.
Sorun çığ gibi
Sektör büyüdükçe sorunlarının da arttığını belirten Başkan Özdemir, “Motosikletli kuryelik hizmeti özellikle büyükşehirlerde yaygınlaşıyor. Kimisi şirketlerin evrak ve eşyalarını taşıyor, kimisi yiyecek siparişlerini yetiştirme telaşıyla gün boyu trafikte koşturuyor. Sektör büyüdükçe sorunlarımız da artıyor. Baskı, mobbing, düşük ücret, sigortasızlık, uzun çalışma saatleri gibi bir çok sorunla mücadele ediyoruz.
‘Düzeni değiştirmek lazım’
Bir şeyler yanlış gidiyordu, ötekileştiriliyorduk, ne işveren ne müşteri bize saygı duymuyordu. Trafikte müthiş bir saygısızlık var zaten. En sonunda bu düzenin değişmesi lazım dedik ve dernek olma kararı aldık. Kamuoyunda motorlu kuryelerin kötü bir imajı olduğunun altını çiziyoruz. Ve bu imajı değiştirmek motorlu kuryeliği itibarlı bir meslek haline getirmek için tüm gücümüzle çalışacağız.
İlginç talepler
Trafik kurallarına uyan ilk yardım eğitimine bakıp işitme engellerle iletişim kurabilecek kadar eğitimli çalışan saygın bir meslek haline gelmeye çalışacağız. Motorlu kuryeler birçok kez trafik kurallarını ihlal ederek kaldırımdan gittikleri, kırmızı ışıkta geçtikleri ya da ters yöne girdikleri için şikayet ediliyor. Bunların sebebi hız baskısı, insanların kaldırımdan ters yönden gitmemizden ve de üstten atlamamızdan şikayet ediyor. Ama sipariş verdikleri zaman acil gelsin diye not düşüyor. İşveren de kuryeye baskı yapıyor ‘acil acil’ diye. İlk önce bunu düzeltmemiz lazım. Kuryelerin de önce can güvenliğini düşünerek teslimat yapması lazım. 20 liralık paket için ölmeye değmez. Kuryelere sigorta yapılırken meslek kodları dikkate alınmıyor. Çalıştırdığı kuryenin sigorta primin tam maaş üzerinden yatıran işveren sayısı yok denecek kadar az, genellikle asgari ücret üzerinden yatırılıyor. Zaman zaman müşterilerden akılalmaz taleplerin geldiğini görüyoruz. ‘Çöplerimi döker misiniz, bana bira alır mısınız, lambamı takar mısınız’ gibi ilginç taleplerle karşılaşabiliyoruz.
‘Antalya’da başaracağız’
Günde ortalama 11 saat çalışıyoruz. Bizim işimizin en zor yanı ise hızlı teslimat. Pek çok kişinin yemeğin pişmesini hesaba katmadan yolda geçen süreye odaklandığını biliyoruz. Trafik kurallarına uygun bir şekilde sipariş en yakın diyebileceğimiz 1 kilometrelik mesafeye götürmek 10 dakika kadar sürüyor. Kısacası bir yığın sorunla uğraşıyoruz. Bunun için de dernek olarak ne gerekiyorsa yapmaya hazırız. Bir başka sıkıntımız ise motorlu kurye meslek kodu. Mesleki yeterlik kurumunun tebliğine göre az tehlikeli meslekler grubunda bulunuyoruz. İki teker üzerinde hayat mücadelesi veriyoruz. Bizlerin talebi çok tehlikeli meslekler grubuna alınmak. Son dönemde bizlerin başka bir gündemi ise mesleki yeterlik belgesi. Belge şu aşamada isteğe bağlı olarak bağlı bulunduğumuz federasyon tarafından veriliyor. 2021 Ocak itibari ile zorunlu hale getirilecek olan bu mesleki yeterlik belgesi ile kayıtdışı çalışmanın engellenmesi ve motorlu kuryeliğin profesyonel bir meslek haline getirmesini istiyoruz ve biz bunu Antalya’da başaracağımıza inanıyoruz.”
Umut ÖZEN
Antalya’da Motosikletli Kuryeler Derneği kuruldu. Dernek bir süre önce açıldı. Derneğin başkanlığını Nihat Özdemir yapıyor. Levent Kaymak, Halil Turgut, Mehmet Reşit Boyraz, Ali Bilgiç, Mehmet Şirin, Mithat Sayılır ise yönetim kurulunda yer alıyor. Başkan Nihat Özdemir, dernek olarak amaçlarının kuryelerin sıkıntılarını dile getirmek ve her türlü desteği sağlamak olduğunu söyledi. Özdemir, “Bizim tek beklentimiz emeğimizin hakkını almak. Kimseye hizmet etmekten gocunmuyoruz” dedi.
Sorun çığ gibi
Sektör büyüdükçe sorunlarının da arttığını belirten Başkan Özdemir, “Motosikletli kuryelik hizmeti özellikle büyükşehirlerde yaygınlaşıyor. Kimisi şirketlerin evrak ve eşyalarını taşıyor, kimisi yiyecek siparişlerini yetiştirme telaşıyla gün boyu trafikte koşturuyor. Sektör büyüdükçe sorunlarımız da artıyor. Baskı, mobbing, düşük ücret, sigortasızlık, uzun çalışma saatleri gibi bir çok sorunla mücadele ediyoruz.
‘Düzeni değiştirmek lazım’
Bir şeyler yanlış gidiyordu, ötekileştiriliyorduk, ne işveren ne müşteri bize saygı duymuyordu. Trafikte müthiş bir saygısızlık var zaten. En sonunda bu düzenin değişmesi lazım dedik ve dernek olma kararı aldık. Kamuoyunda motorlu kuryelerin kötü bir imajı olduğunun altını çiziyoruz. Ve bu imajı değiştirmek motorlu kuryeliği itibarlı bir meslek haline getirmek için tüm gücümüzle çalışacağız.
İlginç talepler
Trafik kurallarına uyan ilk yardım eğitimine bakıp işitme engellerle iletişim kurabilecek kadar eğitimli çalışan saygın bir meslek haline gelmeye çalışacağız. Motorlu kuryeler birçok kez trafik kurallarını ihlal ederek kaldırımdan gittikleri, kırmızı ışıkta geçtikleri ya da ters yöne girdikleri için şikayet ediliyor. Bunların sebebi hız baskısı, insanların kaldırımdan ters yönden gitmemizden ve de üstten atlamamızdan şikayet ediyor. Ama sipariş verdikleri zaman acil gelsin diye not düşüyor. İşveren de kuryeye baskı yapıyor ‘acil acil’ diye. İlk önce bunu düzeltmemiz lazım. Kuryelerin de önce can güvenliğini düşünerek teslimat yapması lazım. 20 liralık paket için ölmeye değmez. Kuryelere sigorta yapılırken meslek kodları dikkate alınmıyor. Çalıştırdığı kuryenin sigorta primin tam maaş üzerinden yatıran işveren sayısı yok denecek kadar az, genellikle asgari ücret üzerinden yatırılıyor. Zaman zaman müşterilerden akılalmaz taleplerin geldiğini görüyoruz. ‘Çöplerimi döker misiniz, bana bira alır mısınız, lambamı takar mısınız’ gibi ilginç taleplerle karşılaşabiliyoruz.
‘Antalya’da başaracağız’
Günde ortalama 11 saat çalışıyoruz. Bizim işimizin en zor yanı ise hızlı teslimat. Pek çok kişinin yemeğin pişmesini hesaba katmadan yolda geçen süreye odaklandığını biliyoruz. Trafik kurallarına uygun bir şekilde sipariş en yakın diyebileceğimiz 1 kilometrelik mesafeye götürmek 10 dakika kadar sürüyor. Kısacası bir yığın sorunla uğraşıyoruz. Bunun için de dernek olarak ne gerekiyorsa yapmaya hazırız. Bir başka sıkıntımız ise motorlu kurye meslek kodu. Mesleki yeterlik kurumunun tebliğine göre az tehlikeli meslekler grubunda bulunuyoruz. İki teker üzerinde hayat mücadelesi veriyoruz. Bizlerin talebi çok tehlikeli meslekler grubuna alınmak. Son dönemde bizlerin başka bir gündemi ise mesleki yeterlik belgesi. Belge şu aşamada isteğe bağlı olarak bağlı bulunduğumuz federasyon tarafından veriliyor. 2021 Ocak itibari ile zorunlu hale getirilecek olan bu mesleki yeterlik belgesi ile kayıtdışı çalışmanın engellenmesi ve motorlu kuryeliğin profesyonel bir meslek haline getirmesini istiyoruz ve biz bunu Antalya’da başaracağımıza inanıyoruz.”
Umut ÖZEN