‘Son yıllarda Kasım aylarında başlayan sözde indirimli alışveriş çılgınlığı gittikçe tüketicilere maddi ve manevi zarar vermeyi gelenek haline getirdi’ diyen Tüketiciler Birliği Antalya Şube başkanı Neşet Gündüz, “İlk önce ‘Kara Cuma’ olarak başlayan indirim ve alışveriş çılgınlığı isminden dolayı çok büyük tepki çekti. Tepkiden sonra isimi değiştirilerek birçok adlar alarak her yıl Kasım aylarında tüketicilerimize, ‘İndirim yapıyoruz, fırsat bu fırsat’ spot başlıkları ile tüketicilerimizin zihinlerini bulandırarak, reklamlarla yaldızlanan ürünler cazibeli hale getirilerek tüketicilere aldatıcı ve beyin yıkama şeklinde hiç de ihtiyaçları olmayan ürünleri satabilmektedirler. Ne acıdır ki ticaret ve esnaf odaları da bu oyunlara alet olmaktadır” dedi. Tüketicileri uyaran Gündüz, “Biz buradan tüketicilerimizi uyarıyor ve birkaç ipucu vermek istiyoruz. İndirimler senenin belli dönem ve aylarında kanunlar çerçevesinde yapılır. Ticaret ve esnaf odaları tarafından izin şartları vardır. Reklamlara, vitrinlere baktığımızda yüzde yetmişlere, seksenlere varan indirimleri görmekteyiz. Tüketici birlikleri olarak bu yüzde indirimleri inandırıcı bulmuyoruz. Yani yüzde 70-80 gibi indirimler samimi olmaktan çok uzakta” dedi. Konuyla ilgili olarak tüketicilerden gelen şikayetlerden birisini paylaşan Gündüz, “Marka mağazadan tüketicimize yüzde 70 indirimli satış vaadi ile kot pantolon satılmıştır. Satılan kot pantolon fiyatı 125 TL. Tüketicimize kot pantolonun marka olması ve fiyatının 125 TL olması cazip gelmiş. Sonradan uyanan tüketicimiz eski fiyatları da not etmiş, indirim olduğunda alırım diye. Kot pantolonun indirimsiz fiyatının 249 TL olduğunu görüyor. Mağazaya giderek durumu anlatıyor ve kot pantolonu iade etmek istiyor. Mağaza müdürü de uyanık ya, ‘Ürünümüz ayıplı değil, bakarak ve onaylayarak aldınız’ diyerek ürünü iade almak istemiyor. Tüketicimiz onca insanın önünde onur kırıcı davranışa ve dolandırıldığını hissederek bizlere başvurmuştur. Bunun gibi çok sayıda örnek vardır” diye konuştu.
‘İndirim öncesi satış fişi isteyin’
Mağaza ile hemen iletişime geçtiklerini anlatan Gündüz, “Mağaza sorumlusu bize de aynı ukala bir üslup ile konuyu kapatmak istedi. Ürünün fatura ve indirimden önce indirimsiz fiyat fiş veya faturasını göndermesini istedik. Böyle bir usullerinin olmadığını söylediler. Biz de tartışmasının yersiz olduğunu ve avukatlarına danışarak kendilerinden cevap beklediğimizi, cevap gelmediği takdirde hukuki işlemlere başlayacağımızı beyan ettik. Marka mağaza bizi arayarak ürünü iade alacaklarını ve tüketicimize ödeme yapacaklarını söyledi. Böyle bir durumla karşılaştığınızda muhakkak işletmeden fatura ve indirim öncesi bir satış fişini isteyin. Olumsuzlukla karşılaşırsanız tüketici derneklerinden yardım talep edin. Değerli tüketiciler alışverişe çıkmadan önce size sunduğumuz birkaç öğüt aklınızın bir ucunda olsun” uyarılarında bulundu. Bilinçli tüketici olmanın önemine değinen Gündüz, “Bilinçli tüketici haklarını bilir ve arar, örgütlü tüketicidir. Alışverişten önce ihtiyacını net olarak belirler, bütçesini gereksiz yere zorlamaz, ihtiyacını karşıladıktan sonra piyasa araştırması yapar, ürün etiket bilgilerine dikkat eder. Üreticisi belli olmayan malı satın almaz. Tartı ve ölçü aletlerinin kullanımına dikkat eder. Belgesiz alışveriş yapmaz, aldatıcı reklamlara kanmaz, israf etmez” diyerek konuşmasını tamamladı.
Esra ALTUNKES