Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve Yargıtay kararlarına rağmen bankaların haksız yere talep etmeye devam ettiği ücret kalemlerini gazetemiz için tek tek açıkladı ve tüketicilere acil eylem çağrısı yaptı. Başkan Gündüz, konut kredisi çekerken en çok itiraz edilmesi gereken ve yasal olarak geri alma ihtimali en yüksek olan üç temel masraf kalemini açıkladı. Gündüz, “Bankaların "Dosya Masrafı", "Kredi Tahsis Ücreti", "İdari İşlem Ücreti" gibi isimler altında aldığı tüm komisyonlar, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a göre açıkça tanımlanmış ve hizmetin karşılığı olduğu ispatlanmadıkça haksız şart kabul edilmektedir. Tüketicinin Korunması Kanunu, bankaların kredi tahsis ücreti adı altında aldıkları bedele sınır getirmiştir. Banka, tüketiciden aldığı bedelin, neyin karşılığı olduğunu net olarak belgeleyemezse bu ücret tamamen iade edilmelidir. Bankaların 'sözleşmeyi hazırlama, evrakı düzenleme' gibi muğlak sebeplerle talep ettiği dosya masrafları, Yargıtay kararlarıyla büyük ölçüde tüketici lehine sonuçlanmıştır. Tüketiciler, son 10 yıla dönük bu masraflar için mutlaka başvuruda bulunmalıdır” dedi.
Zorunlu sigortalar
‘Konut kredisinde en çok karşılaşılan dayatma, Tüketici Kredisi Hayat Sigortası'dır’ diyen Gündüz, DASK (Zorunlu Deprem Sigortası) dışında hiçbir sigortanın tüketiciye zorunlu tutulamaz. Hayat sigortası veya konut sigortası, kredi çekiminin bir şartı olarak sunulamaz. Banka, sadece kredinin teminat altına alınmasını ister; ancak tüketici bu sigortayı istediği şirketten yaptırma hakkına sahiptir. Bankanın kendi bünyesindeki şirketi dayatması yasal değildir. Eğer banka, sigortayı kendi kurumuna yaptırmayı zorunlu kıldıysa, tüketici bu farkı iade alabilir. Kredi tutarından kesilen Hayat Sigortası primi, 'sigortayı başka yerden yaparım' deme hakkı engellendiği için geri alınabilir. Ekspertiz, taşınmazın değerini belirlemek için bankanın zorunlu olarak aldığı bir hizmettir. Bu ücret, bir hizmetin karşılığı olduğu için geri alınması zordur. Ancak, bankanın piyasa rayicinin çok üzerinde, fahiş bir ekspertiz ücreti talep etmesi durumunda, tüketici yine Tüketici Hakem Heyeti'ne başvurarak itiraz edebilir” ifadelerini kullandı.