Mühendislik eğitiminin ileri seviyede deneyim ve uygulama gerektirdiğine dikkat çeken Jeoloji Mühendisleri Odası (JMO) Antalya Şube eski Başkanı, Jeoloji Yüksek Mühendisi, İş Güvenliği Uzmanı ve CHP Meclis Üyesi Aday Adayı Bayram Ali Çeltik, “Mühendislik eğitimi olabilecek sonuçları önceden kestirmenin yanında deneme yanılma eğitim sürecinin ayrılmaz bir parçasıdır. Bu nedenle de mühendislik eğitiminde laboratuvar çalışmaları, arazi çalışmaları, endüstriye yönelik çalışmalar büyük yer tutmaktadır. Ne yazık ki ülkemizde problem milli eğitim sisteminden başlamaktadır. Bu kadar üniversite açılmamalıydı. Bu kadar da öğrenci fazladan üniversitelere yerleştirilmemeliydi. Halen üniversitelerimizin büyük kısmında çağdaş, nitelikli ve bilimsel mühendislik eğitimi yapılamamaktadır. Buna karşın mevcut üniversitelere yeni bölüm açılması düşünüldüğünde ilk akla gelen mühendislik bölümleri olmaktadır. Ne kadar inşaat mühendisine, ne kadar sağlık çalışanına ne kadar jeoloji mühendisine ihtiyaç olacağı bellidir Türkiye’de. Bu yanlış ve eksik uygulamalardan dolayı gerekenden çok mühendislik fakülteleri açıldı ve mühendis yetiştirdi bu ülke. Bu sebepten dolayı mühendislerin arasında çok fazla haksız rekabet oluştu” dedi.
'Kıymeti kalmadı'
Ara eleman sıkıntısına değinen Çeltik, ”Ara eleman olarak insanlara, ülkeye hizmet etmesi gerekenler mühendis oldu. Buradaki problem şu an gelinen noktada ise çalıştıracak ara eleman bulunamıyor. Ara elemanda ciddi eksiklerimiz var. Diğer taraftan eskiden mühendislik okumak için ciddi puanlar almak gerekirken şimdi öyle değil. Bu insanlar da aldıkları eğitimin karşılığını layığı ile veremiyor. Mühendisler ülkenin geleceğinde barajların, yolların, yeni binaların altına imzalar atıyorlar. Bu gün gelinen noktada ise bu durum ülkenin geleceğini doğrudan etkiliyor. Bunun devamında da doğal afetlerin doğurduğu problemler aslında bu tarz mühendislik yapılarından kaynaklı. Yanlış yer tespit ederek bina yapıyorlar. 6 Şubat depreminde gördük bunun sonuçlarını. Su tutmayan barajlar, çöken köprüler, yollar, tüneller gibi birçok problemi beraberinde getiriyor” dedi. Fazla mühendis sayısına dikkat çeken Çeltik, “Bu durumdan dolayı mühendislerin çok fazla kıymeti kalmadı. Bunun yansıması olarak enerji kaynaklarında problem, çöken yollar, çöken binalar gibi yansımalarını anlatabiliriz. Bu sorun yaklaşık 10 yıldır böyle devam ediyor. Bunların yansımasını ülke olarak ödemeye de devam edeceğiz. Sayı çok fazla olunca rekabet fazla oluyor, değer düşüyor. Bundan dolayı mühendisler kazanamıyor. Mühendislerin niteliği düştü. Bahsettiğim konular tüm mühendisler için geçerli” ifadelerini kullandı.
ESRA ALTUNKES