Tüketicinin internet üzerinden bir ürün alması halinde ürünün sorunlu çıkması nedeniyle alımdan vazgeçerek para iadesi isteme hakkına sahip olduğunu ifade eden Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Günüz, “Koronavirüs salgını ile birlikte tüketici alışkanlıkları büyük değişime uğradı. Vatandaş artık ihtiyacını online alışveriş ile karşılıyor. Tüketiciler ödemesini yaptıkları ürünün teslim edilmesi veya ürünün açıklamasındaki bahsedilen tarife uyması noktasında endişe duyuyor. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun tüketicilerin haklarını kapsamlı bir şekilde koruyor. Tüketicilerden gelen şikayetlere baktığımızda ise bazı firmalar para iadesine yanaşmamakta, yalnızca ürünün değişiminden bahsetmektedir. Arkasından kafasına göre kurallar koyarak tüketiciye aba altından sopa göstermektedir. Tüketiciler de konuyu bizlere aktarınca satıcıda ne sopa kalır ne de kural. Süt dökmüş bir kedi oluveriyor. Tüketici para iadesi diyor, satıcı değişim diyor. Bir de ‘Değişim için ürün gönderme süreniz teslim aldığınız günü takip eden 3 iş günüdür’ diyor. Polemiğin sonuç vermeyeceğini bildiğimiz için tüketiciyi hakem heyetine yönlendiriyoruz. Hakkınızı arayın, satıcı kural koyamaz” dedi.
Cayma hakkı
Online alışverişin karşılıklı güvene dayanması gerektiğini anlatan Neşet Gündüz, cayma hakkı ile iade gerçekleştirilebileceğini ifade ederek, “Cayma hakkı tüketicinin internet alışverişlerindeki en büyük güvencesidir. Cayma hakkı, tüketicilere satın aldıkları üründen 14 gün içerisindeki hiçbir koşula bağlı kalmadan iade edebilme imkânı sunar. Ancak tüketicinin cayma hakkı bulunmayan ürünleri de bilmesi gerekir. Bunlara örnek verecek olursak, iç çamaşırı, mayo, veya kozmetik gibi hijyenik açıdan hassas ürünler ilk sırada gelmektedir. Uzaktan veya mesafeli satışlarda 14 gün içerisinde hiçbir gerekçe göstermeden vazgeçebilirsiniz. Tüketici cayma hakkını kullandığını satıcıya bildirdiği andan itibaren 10 gün içerisinde ürünü satıcıya göndermelidir. Satıcı da 14 gün içerisinde tüketiciye parasını iade etmek sorunda. Satıcı ve sağlayıcı tüketiciye ‘satıştan cayma hakkı’ bilgisini vermediyse, buna karşın kanun şöyle bir düzenleme getiriyor ve diyor ki ‘Cayma hakkı artık 14 gün değil 1 yıldır” diye konuştu. Tüketicilerin ayıplı ürünlere de dikkat etmesi gerektiğinin altını çizen Başkan Gündüz, ayıplı ürünlerin açık ayıplı ürünler ve gizli ayıplı ürünler olarak ikiye ayrıldığını söyledi. Gizli ayıplı ürünlerin tüketicilerin ilk bakışta fark edemeyeceği ve ürünün kullanımıyla ortaya çıkan hataları barındıran ürünler olduğunu ve bu gibi durumlarda ürünün satın alındığı tarihten itibaren 2 yıl boyunca ürünü iade etme hakkına sahip olunduğunu bildirdi.
Esra ALTUNKES
Cayma hakkı
Online alışverişin karşılıklı güvene dayanması gerektiğini anlatan Neşet Gündüz, cayma hakkı ile iade gerçekleştirilebileceğini ifade ederek, “Cayma hakkı tüketicinin internet alışverişlerindeki en büyük güvencesidir. Cayma hakkı, tüketicilere satın aldıkları üründen 14 gün içerisindeki hiçbir koşula bağlı kalmadan iade edebilme imkânı sunar. Ancak tüketicinin cayma hakkı bulunmayan ürünleri de bilmesi gerekir. Bunlara örnek verecek olursak, iç çamaşırı, mayo, veya kozmetik gibi hijyenik açıdan hassas ürünler ilk sırada gelmektedir. Uzaktan veya mesafeli satışlarda 14 gün içerisinde hiçbir gerekçe göstermeden vazgeçebilirsiniz. Tüketici cayma hakkını kullandığını satıcıya bildirdiği andan itibaren 10 gün içerisinde ürünü satıcıya göndermelidir. Satıcı da 14 gün içerisinde tüketiciye parasını iade etmek sorunda. Satıcı ve sağlayıcı tüketiciye ‘satıştan cayma hakkı’ bilgisini vermediyse, buna karşın kanun şöyle bir düzenleme getiriyor ve diyor ki ‘Cayma hakkı artık 14 gün değil 1 yıldır” diye konuştu. Tüketicilerin ayıplı ürünlere de dikkat etmesi gerektiğinin altını çizen Başkan Gündüz, ayıplı ürünlerin açık ayıplı ürünler ve gizli ayıplı ürünler olarak ikiye ayrıldığını söyledi. Gizli ayıplı ürünlerin tüketicilerin ilk bakışta fark edemeyeceği ve ürünün kullanımıyla ortaya çıkan hataları barındıran ürünler olduğunu ve bu gibi durumlarda ürünün satın alındığı tarihten itibaren 2 yıl boyunca ürünü iade etme hakkına sahip olunduğunu bildirdi.
Esra ALTUNKES