Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) Yönetim Kurulu Başkanı Davut Çetin, pandeminin etkilerinin bu yıl ve 2022 yılında da devam edeceğini hatırlatarak, “Pandemi dijitalleşmeyi hızlandırmış, tüketici tercihlerini değiştirmiştir. Dünyada tüketiciler çevrenin korunmasına, sağlıklı yaşam-sağlıklı gıdaya çok daha fazla dikkat etmeye başlamıştır” dedi. Çetin ATSO’nun stratejik planının, Antalya ekonomisinin vizyonunu ifade ettiğini anlatarak, “Artık, pandemi sonrasını konuşma zamanı gelmiştir. Pandemi Antalya ekonomisine büyük hasar verdi, bu hasarı en kısa zamanda telafi etmek için azami çaba göstermeliyiz. Bütün ülkeler pandemiden çıkış stratejilerini belirlemeye başladılar. Daha bir süre pandemiyle birlikte yaşayacağız, ama ekonomide pandemi psikolojisinden çıkmalı, turizm, ticaret, yatırım ve istihdam gündemine dönmeliyiz. İnsanların, üyelerimizin, gençlerin ümitli olmaya, geleceğe güven duymaya ihtiyacı var. Biz bir taraftan sorunları çözmeye çalışırken, diğer taraftan Antalya ekonomisini geleceğe hazırlamak sorumluluğunu taşıyoruz. Stratejik planımız bu nedenle önemlidir. ATSO Stratejik Planı aylar süren bir çalışmanın ürünüdür. Üye anketleri, dış paydaş anketleri, komite anketleri, meclisimizde görüşme sonrasında oluşturduğumuz, ortak akılla ortaya çıkardığımız bir vizyon belgesidir. Bu sadece odamızın kurumsal iş planı değildir, bizim stratejik planımız Antalya ekonomisinin vizyon belgesidir. Bütün sektörleri ve kurumları ilgilendiren bir belgedir. Bu nedenle sizlere bizzat sunum yapmayı gerekli görüyorum” diye konuştu.
Dijitalleşmede sıçrama
Dijitalleşmede sıçrama yaşandığına dikkat çeken Çetin, “Odamızın 2013-2016 stratejik planının ana teması kültür ve sanat ile kent merkezini canlandırmaktı. Bu çerçevede kentimize Antalya Kültür Sanat’ı ve ATSO Kaleiçi Evi’ni kazandırmıştık. 2017-2020 döneminde stratejik planımızın ana teması endüstri 4.0 ve inovasyon oldu. Bu çerçevede Antalya 4.0 projesini hazırladık. E-oda yatırımları yaptık. İnovatso’yu kurduk ve inovasyon yarışmaları başlattık. E-ticaret ve e-ihracat eğitim ve danışmanlık hizmetleriyle üyelerimizi e-ticarete geçirdik. Antalya 4.0 projemizde turizm 4.0, tarım 4.0, ticaret 4.0, sanayi 4.0, kent 4.0 alanlarında dijitalleşme vizyonunu belirledik. Çok çalışma yaptık, yapmaya devam edeceğiz. Antalya 4.0 konusu bazı sektörlerimiz ve işletmelerimiz tarafından başlangıçta iyi anlaşılmadı. Bizim anlatmak istediğimizi koronavirüs maalesef anlatmış oldu, bir yıllık sürede dijitalleşmede bir sıçrama yaşandı. Dijitalleşmeye geçen, e-ticareti ve sosyal medya ticaretini iyi kullanan işletmeler bu dönemde daha iyi dayandı. Dolayısıyla biz Oda olarak gelecek vizyonunu çizerek Antalya’yı ve üyelerimizi dönüşüme hazırlamaya gayret ediyoruz. Antalya ekonomisi 2020 yılında yakın tarihin en zor dönemini yaşadı, sorunlar, sıkıntılar halen devam etmektedir. Pandemi 2020 yılında Antalya ekonomisini yüzde 13 oranında küçülttü, yani Türkiye ekonomisi yüzde 1.8 büyürken, Antalya ekonomisi ciddi bir kan kaybetti. 2016’da dış turizmde yüzde 45 düşüş, 2020’de yüzde 78 düşüş turizmle birlikte turizme bağlı bütün sektörleri sarstı” diye konuştu.
Nasıl bir Antalya
ATSO olarak yaptıkları çalışmaları aktaran Çetin, “Antalya kredi ve diğer desteklerden yararlandı. Halen birçok sektörümüz kısa çalışma ödeneği ve kredi yapılandırması gibi desteklere ihtiyaç duyuyor. Bu taleplerimizi doğrudan ve TOBB kanalıyla Hükümete iletiyoruz. Kısa çalışma ödeneğinin bu ay bitirileceği açıklaması yapıldı, oysa turizmde ve turizme bağlı sektörlerde ihtiyaç devam ediyor. Biz bu konuda gerekenleri söyledik, bundan sonrası siyasetin, Hükümetin sorumluluğudur. Bir yıldan bu yana destek konusunu konuşuyoruz, konuşmaya da devam edeceğiz, ama artık önümüzdeki ayları ve yılları konuşma zamanıdır. Yaraların sarılması için bu yılı ve önümüzdeki yılları kurtarmamız gerekiyor.
Bu nedenle pandemiden güçlü bir çıkış yapmalıyız ve her sektörde bu yönde stratejiler geliştirmeliyiz” şeklinde konuştu. ‘Nasıl bir Antalya istediğimize karar vermeli ve bu yolda ilerlemeliyiz’ diyen Çetin, “Gelecek nesiller için ekonomik, sosyal ve çevresel sürdürülebilir ilkesini benimseyen bir Antalya. Dijital ve akıllı teknolojilere uyum sağlamış bir turizm ve tarım sektörü. Endüstri 4.0 teknolojilerine yatırım yapan, dijital dönüşümü başarmış bir sanayi sektörü. Akıllı kent olarak öğrenen, öğreten ve iş birliği yapan bir Antalya, dijital ve akıllı müşteriye deneyim sunan, dijital ticarete uyum sağlamış bir ticaret sektörü yolunda birlikte ilerlemeliyiz. Bu Antalya’yı gerçekleştirmek hepimizin ortak sorumluluğudur. Antalya’nın doğal, tarihi, kültürel hazinelerinin korunmasından, Antalya değerlerinin korunmasından, markalarının geliştirilmesinden, Antalya turizminin, tarımının ve ticaretinin sürdürülebilir gelişmesinden, Antalya’nın beşeri sermayesinin geliştirilmesinden, kent estetiğinin ve kent kültürünün geliştirilmesinden, Antalya’nın tüm kıymetlerinin geleceğe taşınmasından hep birlikte sorumluyuz. 2021-2024 Stratejik Planımız bu çerçevede “Dönüşümü birlikte yönetmek: Ağ Ekonomisi” sloganıyla tasarlanmış ve Dijital Dönüşüm, Çevreci Dönüşüm, Yaratıcı Dönüşüm, Özgün ve Kimlikli Yerel Ekonomi Dönüşümü, Sosyal ve Kurumsal Dönüşüm başlıklarını beş stratejik eksen, ağ ekonomisini veya iş birliği ağları modelini stratejik araç olarak belirlemiştir” diye konuştu.
Plan, yol haritasıdır
Stratejik planın vizyon olduğuna dikkat çeken Çetin, “Stratejik plan dönemimizde 2023, Mustafa Kemal Atatürk ve arkadaşları tarafından destansı bir Kurtuluş Savaşı sonucunda kurulan Cumhuriyetimizin 100’üncü yılı olması nedeniyle ayrı bir önem taşımaktadır. Cumhuriyetimizin 100’üncü yılı eseri tarihimize, Cumhuriyete aynı ruh ve heyecanla sahip çıktığımızı, Cumhuriyetimizi kuran ve bugüne getiren atalarımıza ve gelecek kuşaklara karşı sorumluluğumuzun bilincinde olduğumuzu yansıtan sembol olacaktır. Stratejik plan her şeyden önce bir vizyondur, yol haritasıdır. Önemli olan mutlaka hedefe ulaşmak değildir, doğru istikamette yürümektir. Biz bunu yapmaya çalışıyoruz. Planımızın önsözünde Alice Harikalar Dünyası kitabındaki bir sözü koydum. Orada diyor ki ‘nereye gideceğini bilmiyorsan, hangi yoldan gittiğinin önemi yoktur.’ Kent, sektör ve kurumlar olarak nereye gitmek istediğimizi, yani rotamızı devamlı kontrol etmeliyiz. Öyle bir çağda yaşıyoruz ki dünya ve koşullar hızla değişiyor. Kaybolmamak için de dalgalara göre rotamızı ayarlamalıyız. Günümüzde stratejik planlar dinamik bir çerçevede yapılmak ve sürekli güncellenmek durumundadır. Biz bunu da unutmuyoruz, üyemizle, paydaşlarımızla sürekli iletişim içinde vizyonumuzu yenilemeye devam edeceğiz. Sizler de bizim en önemli paydaşlarımız arasındasınız. O nedenle stratejik planımıza sizlerin de katkı sağlamanızı rica ediyorum. Antalya ticaretinin günlük sorunlarda boğulmaması için, yeni yollar açması, yeni yollar bulması gerektiğini söylemiştim. İnşallah pandemiden hızlı ve güçlü bir şekilde çıkacağız ve Antalya geleceğe daha güçlü bir şekilde yürüyecektir” dedi. ATSO Atatürk Konferans Salonu’nda düzenlenen toplantıya ATSO Başkanı Davut Çetin’in yanı sıra, Meclis Başkanı Süleyman Özer, Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı M. Cihangir Deniz katıldı.
Esra ALTUNKES
Dijitalleşmede sıçrama
Dijitalleşmede sıçrama yaşandığına dikkat çeken Çetin, “Odamızın 2013-2016 stratejik planının ana teması kültür ve sanat ile kent merkezini canlandırmaktı. Bu çerçevede kentimize Antalya Kültür Sanat’ı ve ATSO Kaleiçi Evi’ni kazandırmıştık. 2017-2020 döneminde stratejik planımızın ana teması endüstri 4.0 ve inovasyon oldu. Bu çerçevede Antalya 4.0 projesini hazırladık. E-oda yatırımları yaptık. İnovatso’yu kurduk ve inovasyon yarışmaları başlattık. E-ticaret ve e-ihracat eğitim ve danışmanlık hizmetleriyle üyelerimizi e-ticarete geçirdik. Antalya 4.0 projemizde turizm 4.0, tarım 4.0, ticaret 4.0, sanayi 4.0, kent 4.0 alanlarında dijitalleşme vizyonunu belirledik. Çok çalışma yaptık, yapmaya devam edeceğiz. Antalya 4.0 konusu bazı sektörlerimiz ve işletmelerimiz tarafından başlangıçta iyi anlaşılmadı. Bizim anlatmak istediğimizi koronavirüs maalesef anlatmış oldu, bir yıllık sürede dijitalleşmede bir sıçrama yaşandı. Dijitalleşmeye geçen, e-ticareti ve sosyal medya ticaretini iyi kullanan işletmeler bu dönemde daha iyi dayandı. Dolayısıyla biz Oda olarak gelecek vizyonunu çizerek Antalya’yı ve üyelerimizi dönüşüme hazırlamaya gayret ediyoruz. Antalya ekonomisi 2020 yılında yakın tarihin en zor dönemini yaşadı, sorunlar, sıkıntılar halen devam etmektedir. Pandemi 2020 yılında Antalya ekonomisini yüzde 13 oranında küçülttü, yani Türkiye ekonomisi yüzde 1.8 büyürken, Antalya ekonomisi ciddi bir kan kaybetti. 2016’da dış turizmde yüzde 45 düşüş, 2020’de yüzde 78 düşüş turizmle birlikte turizme bağlı bütün sektörleri sarstı” diye konuştu.
Nasıl bir Antalya
ATSO olarak yaptıkları çalışmaları aktaran Çetin, “Antalya kredi ve diğer desteklerden yararlandı. Halen birçok sektörümüz kısa çalışma ödeneği ve kredi yapılandırması gibi desteklere ihtiyaç duyuyor. Bu taleplerimizi doğrudan ve TOBB kanalıyla Hükümete iletiyoruz. Kısa çalışma ödeneğinin bu ay bitirileceği açıklaması yapıldı, oysa turizmde ve turizme bağlı sektörlerde ihtiyaç devam ediyor. Biz bu konuda gerekenleri söyledik, bundan sonrası siyasetin, Hükümetin sorumluluğudur. Bir yıldan bu yana destek konusunu konuşuyoruz, konuşmaya da devam edeceğiz, ama artık önümüzdeki ayları ve yılları konuşma zamanıdır. Yaraların sarılması için bu yılı ve önümüzdeki yılları kurtarmamız gerekiyor.
Bu nedenle pandemiden güçlü bir çıkış yapmalıyız ve her sektörde bu yönde stratejiler geliştirmeliyiz” şeklinde konuştu. ‘Nasıl bir Antalya istediğimize karar vermeli ve bu yolda ilerlemeliyiz’ diyen Çetin, “Gelecek nesiller için ekonomik, sosyal ve çevresel sürdürülebilir ilkesini benimseyen bir Antalya. Dijital ve akıllı teknolojilere uyum sağlamış bir turizm ve tarım sektörü. Endüstri 4.0 teknolojilerine yatırım yapan, dijital dönüşümü başarmış bir sanayi sektörü. Akıllı kent olarak öğrenen, öğreten ve iş birliği yapan bir Antalya, dijital ve akıllı müşteriye deneyim sunan, dijital ticarete uyum sağlamış bir ticaret sektörü yolunda birlikte ilerlemeliyiz. Bu Antalya’yı gerçekleştirmek hepimizin ortak sorumluluğudur. Antalya’nın doğal, tarihi, kültürel hazinelerinin korunmasından, Antalya değerlerinin korunmasından, markalarının geliştirilmesinden, Antalya turizminin, tarımının ve ticaretinin sürdürülebilir gelişmesinden, Antalya’nın beşeri sermayesinin geliştirilmesinden, kent estetiğinin ve kent kültürünün geliştirilmesinden, Antalya’nın tüm kıymetlerinin geleceğe taşınmasından hep birlikte sorumluyuz. 2021-2024 Stratejik Planımız bu çerçevede “Dönüşümü birlikte yönetmek: Ağ Ekonomisi” sloganıyla tasarlanmış ve Dijital Dönüşüm, Çevreci Dönüşüm, Yaratıcı Dönüşüm, Özgün ve Kimlikli Yerel Ekonomi Dönüşümü, Sosyal ve Kurumsal Dönüşüm başlıklarını beş stratejik eksen, ağ ekonomisini veya iş birliği ağları modelini stratejik araç olarak belirlemiştir” diye konuştu.
Plan, yol haritasıdır
Stratejik planın vizyon olduğuna dikkat çeken Çetin, “Stratejik plan dönemimizde 2023, Mustafa Kemal Atatürk ve arkadaşları tarafından destansı bir Kurtuluş Savaşı sonucunda kurulan Cumhuriyetimizin 100’üncü yılı olması nedeniyle ayrı bir önem taşımaktadır. Cumhuriyetimizin 100’üncü yılı eseri tarihimize, Cumhuriyete aynı ruh ve heyecanla sahip çıktığımızı, Cumhuriyetimizi kuran ve bugüne getiren atalarımıza ve gelecek kuşaklara karşı sorumluluğumuzun bilincinde olduğumuzu yansıtan sembol olacaktır. Stratejik plan her şeyden önce bir vizyondur, yol haritasıdır. Önemli olan mutlaka hedefe ulaşmak değildir, doğru istikamette yürümektir. Biz bunu yapmaya çalışıyoruz. Planımızın önsözünde Alice Harikalar Dünyası kitabındaki bir sözü koydum. Orada diyor ki ‘nereye gideceğini bilmiyorsan, hangi yoldan gittiğinin önemi yoktur.’ Kent, sektör ve kurumlar olarak nereye gitmek istediğimizi, yani rotamızı devamlı kontrol etmeliyiz. Öyle bir çağda yaşıyoruz ki dünya ve koşullar hızla değişiyor. Kaybolmamak için de dalgalara göre rotamızı ayarlamalıyız. Günümüzde stratejik planlar dinamik bir çerçevede yapılmak ve sürekli güncellenmek durumundadır. Biz bunu da unutmuyoruz, üyemizle, paydaşlarımızla sürekli iletişim içinde vizyonumuzu yenilemeye devam edeceğiz. Sizler de bizim en önemli paydaşlarımız arasındasınız. O nedenle stratejik planımıza sizlerin de katkı sağlamanızı rica ediyorum. Antalya ticaretinin günlük sorunlarda boğulmaması için, yeni yollar açması, yeni yollar bulması gerektiğini söylemiştim. İnşallah pandemiden hızlı ve güçlü bir şekilde çıkacağız ve Antalya geleceğe daha güçlü bir şekilde yürüyecektir” dedi. ATSO Atatürk Konferans Salonu’nda düzenlenen toplantıya ATSO Başkanı Davut Çetin’in yanı sıra, Meclis Başkanı Süleyman Özer, Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı M. Cihangir Deniz katıldı.
Esra ALTUNKES