Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) bünyesinde eğitim faaliyetlerini sürdüren ATSO Akademi ve Facebook Türkiye Kamu Ortakları Müdürlüğü işbirliğinde, ATSO Atatürk Konferans Salonu’nda ‘Facebook Bilgilendirme’ programı gerçekleştirildi. Programın açılış konuşmasını ATSO Yönetim Kurulu Başkanı Davut Çetin gerçekleştirdi. Programda Fütürist Otelci, Deneyim Tasarımcısı Dr. Cem Kınay, ‘Turizmde Trendler ve Dijitalleşme’yi anlattı. Facebook, Kamu Ortaklıkları Müdürü Burak Karagöl ‘Facebook Pazarlama Çözümleri Seyahat’ konularında bilgilendirme gerçekleştirdi. ATSO Başkanı Davut Çetin, Facebook'un piyasa değerinin 630 milyar dolar civarında olduğunu aktararak, “Bugün dünyanın en değerli ilk 10 şirketi arasında olan Facebook'un Antalya'da dijital turizme nasıl katkı sağlayabileceğini konuşacağız. Antalya Ticaret ve Sanayi Odası olarak 2016 yılından bu yana endüstri 4.0, inovasyon ve dijitalleşme konuları üzerine yoğun biçimde çalışıyoruz. Antalya 4.0 kitabımız Antalya ve sektörlerimiz için bir vizyon belgesidir. Son 3 yılda ATSO İnovasyon Merkezi, e-ticaret danışmanlığı gibi projeleri hayata geçirdik. Bu yıl da programımızda dijital danışmanlık, markalaşma, veri analitiği eğitimi gibi çalışmalar var. Dijital dünyada markalaşma eğitim ve danışmanlık projemiz başladı. E-ticaret ve e-ihracat eğitim ve çalışmalarımızı üyelerimize ücretsiz pazar yeri desteğiyle devam ettireceğiz” dedi
‘Henüz yolun başındayız’
Dijitalleşmenin önemine değinen Çetin, “Dünyada sosyal medya aktif kullanıcı sayısı 3.5 milyara yaklaşıyor. Burada facebook 2.5 milyarla halen birinci sırada. Türkiye'de de sosyal ağ kullanıcılarının sayısı 50 milyonu aşmıştır, 1 milyon kişi de sosyal ağ üzerinden satış yapıyor. Fakat Türkiye olarak henüz yolun başındayız. Çin'de 4300 den fazla köy, Taobao isimli platformu kullanıyor ve Taobao Köyü olarak adlandırıyorlar. Ülkemizde sosyal medyayı, sosyal medya fenomenliğiyle tanıttık. Oysa sosyal medya reklam platformu olmanın yanı sıra aynı zamanda ticaret platformudur, ayrıca önemli bir veri ve bilgi platformudur. Her destinasyon ve her turizm işletmesi sosyal medyayı bilgi platformu olarak kullanmalıdır. Çünkü turizmde kalıcı başarılar artık bu platformlarda başarılı olmaktan geçecektir. Antalya'yı, Kemer'i, Manavgat'ı, Alanya'yı sosyal medyada kaç kişi aramış, neye bakmış, gelen ne yazmış, ne tavsiye etmiş, hangi yemeği, hangi restoranı beğenmiş? Bütün bunları bilmeli, analiz etmeliyiz” diye konuştu.
Antalya manzarada 5’inci
Geçen yıl Instagramda birinci ülkenin Londra olduğunu hatırlatan Çetin, “İstanbul yeme-içmede dördüncü sırayı aldı, genel sıralamada 5’inci oldu. Antalya manzarada 5’inci oldu ama diğer kategorilerde geride kaldı ve genel sıralamada 25’inci oldu. Dünyada sosyal medyayı en aktif kullanan şehir Dubai, 7.5 milyon izleyeni var. Yunanistan'da milyon sayıda izleyicisi olan küçük otel var, bizim otellerimiz henüz 150-200 binlerde kalıyorlar. Biz Antalya ve oteller olarak sosyal medyada daha üst sıralara gelmedikçe turizmde arzu edilen gelir düzeylerine çıkmamız zordur. Antalya gibi bir turizm başkentinin turizmde veri analizi ve sosyal medya pazarlaması için kendi uzman kadroları, özel bütçesi olmalıdır. Her belediyenin bir uzman birimi olmalıdır. Turizmde iddiası olan otellerin, işletmelerin, restoranların sosyal medya uzmanı olmalıdır. Dolayısıyla daha ileri adımlar atmalıyız. Dijital kültürü halka yaymalıyız, dijital okuryazarlığı yaygınlaştırmalıyız. Eğitim kurumlarımız bu çağa uygun nitelikli insan yetiştirmelidir. Birlikte Antalya'nın destinasyon olarak sosyal medya pazarlaması için ortak çözümler üretelim. Facebook Türkiye ve Tanıtım Ajansı desteğiyle bir pilot proje yapalım. Antalya'yı Facebook ve Instagram sıralamalarında yükseltelim” ifadelerini kullandı.
‘Hepimizin konusu olmalı’
Fütürist Otelci ve Deneyim Tasarımcısı Dr. Cem Kınay ise, ‘Turizmde Trendler ve Dijitalleşme’ konulu sunumunda sosyal medyanın önemine değinerek, “Şu an Antalya olarak kaybedeceğimiz çok şey var. Turizmin iyi gitmesi hepimizin konusu olmalı. Turizm sadece otelcilerin ve acentacıların işi değil. Antalya’nın sadece deniz, kum ve güneşten ibaret olmadığını fark etmemiz çok önemli. Şehrin etrafında birçok antik kent var. Bu şehirlerin Göbeklitepe gibi öne çıkarılması hem kentin hem de Türkiye’nin markalaşmasında önemlidir. Dünya değişiyor ve bizler de değişiyoruz. Artık yeni bir nesil oluşuyor. Bizler de buna ayak uydurmalıyız, korkmamalıyız. Dünya trendlerini takip etmek zorundayız. Günümüzde her şey deneyimleme üzerine kurulu ve bunu yerellik takip ediyor. Sosyal medyada mesajla tanıtım hızla artıyor. Bununla birlikte emojilerin kullanımı arttı. Bir şehir, otel ya da yemek sosyal medyada varsa var. Bu nedenle sosyal medya platformlarıyla aranızı hep iyi tutun. Sosyal medyada yoksanız şahıs olarak ve işletme olarak hiçbir öneminiz yok. Sosyal medya her yaş grubunu etkiliyor ve Z nesil vaktinin büyük bölümünü sosyal medyada geçirerek seyahate ya da alışverişe karar veriyor. İleride bağımsız ve küçük otel sayısı hızla artacak. Bu nedenle büyük otellerin kişisel hizmete önem vermesi gerekiyor. Yeni nesil mevcut otelleri beğenmeyecek ve bu nedenle bir değişime uğrayacağımız kesin. Sosyal medyasız bir hayat yok” şeklinde konuştu.
Dijital ortamda keşif
Facebook, Kamu Ortaklıkları Müdürü Burak Karagöl, seyahat sektöründeki keşif, kolaylık ve bağlantı konularının ayrılmaz üçlü olduğunu ifade ederek, “İnsanlar bir yere tatile gitmeden önce dijital ortamda keşif yapıyorlar ve sizler bu noktada insanlara doğru bilgiler ve güzel görsellerle ulaşılabilir olmalısınız. Bu unsurların turistler açısından değerlendirme yaparken çok önemli olduğunu düşünüyoruz. Çünkü her 4 kişiden birisi kalacağı yer için sosyal medya üzerinden karar veriyor. Yine insanların çoğunluğu sosyal medya platformları üzerinden işletme hakkında yapılan yorumlara bakıyor ve son olarak sosyal medya üzerinden işletmeyle iletişime geçiyor. İnsanlar günümüzde yüzde 60 oranında tatilleri için rezervasyonlarını yapıyorlar. Bu durum işletme için hem avantaj hem dezavantaj. Sorunsuz bir hizmet için mutlaka mobil sistemlerden yararlanılmalı. İnsanlar artık kendilerini özel hissetmek istiyorlar. Bu nedenle dijital ortamda var olurken insanlara kendilerini özel hissettirecek uygulamalara, verilere ağırlık vermeniz de çok önemli. Yine bu noktada mesajlaşma çok önemli durumda. İnsanlar size mesajlaşma yoluyla ulaşabilmeli. İnsanlar işletmenize mesajlaşma yoluyla ulaşamazsa sizi tercih etmekten vazgeçebiliyorlar. İnsanlarla bağlantı kurmanız için sosyal medya çok önemli. Seyahat sonrası müşteriyle olan iletişimi güçlü tutmanız için sosyal medya yine çok önemli. Eğer bu bağlantıyı sağlarsanız insanlar işletmenizi yakınlarına tavsiye edebilirler ve bir sonraki tatil için yine sizin işletmenizi tercih edebilirler. Tatil yapanların yüzde 58’i Facebook üzerinden tatilleriyle ilgili paylaşım yapıyorlar. Yüzde 77’si sosyal medya platformları üzerinden markalarla mesajlaşıyor. Bunların özeti sosyal medya sizin için çok ciddi fırsatlar sunuyor. Bu fırsatları kaçırmamak gerekiyor” diye konuştu.
Esra ALTUNKES
‘Henüz yolun başındayız’
Dijitalleşmenin önemine değinen Çetin, “Dünyada sosyal medya aktif kullanıcı sayısı 3.5 milyara yaklaşıyor. Burada facebook 2.5 milyarla halen birinci sırada. Türkiye'de de sosyal ağ kullanıcılarının sayısı 50 milyonu aşmıştır, 1 milyon kişi de sosyal ağ üzerinden satış yapıyor. Fakat Türkiye olarak henüz yolun başındayız. Çin'de 4300 den fazla köy, Taobao isimli platformu kullanıyor ve Taobao Köyü olarak adlandırıyorlar. Ülkemizde sosyal medyayı, sosyal medya fenomenliğiyle tanıttık. Oysa sosyal medya reklam platformu olmanın yanı sıra aynı zamanda ticaret platformudur, ayrıca önemli bir veri ve bilgi platformudur. Her destinasyon ve her turizm işletmesi sosyal medyayı bilgi platformu olarak kullanmalıdır. Çünkü turizmde kalıcı başarılar artık bu platformlarda başarılı olmaktan geçecektir. Antalya'yı, Kemer'i, Manavgat'ı, Alanya'yı sosyal medyada kaç kişi aramış, neye bakmış, gelen ne yazmış, ne tavsiye etmiş, hangi yemeği, hangi restoranı beğenmiş? Bütün bunları bilmeli, analiz etmeliyiz” diye konuştu.
Antalya manzarada 5’inci
Geçen yıl Instagramda birinci ülkenin Londra olduğunu hatırlatan Çetin, “İstanbul yeme-içmede dördüncü sırayı aldı, genel sıralamada 5’inci oldu. Antalya manzarada 5’inci oldu ama diğer kategorilerde geride kaldı ve genel sıralamada 25’inci oldu. Dünyada sosyal medyayı en aktif kullanan şehir Dubai, 7.5 milyon izleyeni var. Yunanistan'da milyon sayıda izleyicisi olan küçük otel var, bizim otellerimiz henüz 150-200 binlerde kalıyorlar. Biz Antalya ve oteller olarak sosyal medyada daha üst sıralara gelmedikçe turizmde arzu edilen gelir düzeylerine çıkmamız zordur. Antalya gibi bir turizm başkentinin turizmde veri analizi ve sosyal medya pazarlaması için kendi uzman kadroları, özel bütçesi olmalıdır. Her belediyenin bir uzman birimi olmalıdır. Turizmde iddiası olan otellerin, işletmelerin, restoranların sosyal medya uzmanı olmalıdır. Dolayısıyla daha ileri adımlar atmalıyız. Dijital kültürü halka yaymalıyız, dijital okuryazarlığı yaygınlaştırmalıyız. Eğitim kurumlarımız bu çağa uygun nitelikli insan yetiştirmelidir. Birlikte Antalya'nın destinasyon olarak sosyal medya pazarlaması için ortak çözümler üretelim. Facebook Türkiye ve Tanıtım Ajansı desteğiyle bir pilot proje yapalım. Antalya'yı Facebook ve Instagram sıralamalarında yükseltelim” ifadelerini kullandı.
‘Hepimizin konusu olmalı’
Fütürist Otelci ve Deneyim Tasarımcısı Dr. Cem Kınay ise, ‘Turizmde Trendler ve Dijitalleşme’ konulu sunumunda sosyal medyanın önemine değinerek, “Şu an Antalya olarak kaybedeceğimiz çok şey var. Turizmin iyi gitmesi hepimizin konusu olmalı. Turizm sadece otelcilerin ve acentacıların işi değil. Antalya’nın sadece deniz, kum ve güneşten ibaret olmadığını fark etmemiz çok önemli. Şehrin etrafında birçok antik kent var. Bu şehirlerin Göbeklitepe gibi öne çıkarılması hem kentin hem de Türkiye’nin markalaşmasında önemlidir. Dünya değişiyor ve bizler de değişiyoruz. Artık yeni bir nesil oluşuyor. Bizler de buna ayak uydurmalıyız, korkmamalıyız. Dünya trendlerini takip etmek zorundayız. Günümüzde her şey deneyimleme üzerine kurulu ve bunu yerellik takip ediyor. Sosyal medyada mesajla tanıtım hızla artıyor. Bununla birlikte emojilerin kullanımı arttı. Bir şehir, otel ya da yemek sosyal medyada varsa var. Bu nedenle sosyal medya platformlarıyla aranızı hep iyi tutun. Sosyal medyada yoksanız şahıs olarak ve işletme olarak hiçbir öneminiz yok. Sosyal medya her yaş grubunu etkiliyor ve Z nesil vaktinin büyük bölümünü sosyal medyada geçirerek seyahate ya da alışverişe karar veriyor. İleride bağımsız ve küçük otel sayısı hızla artacak. Bu nedenle büyük otellerin kişisel hizmete önem vermesi gerekiyor. Yeni nesil mevcut otelleri beğenmeyecek ve bu nedenle bir değişime uğrayacağımız kesin. Sosyal medyasız bir hayat yok” şeklinde konuştu.
Dijital ortamda keşif
Facebook, Kamu Ortaklıkları Müdürü Burak Karagöl, seyahat sektöründeki keşif, kolaylık ve bağlantı konularının ayrılmaz üçlü olduğunu ifade ederek, “İnsanlar bir yere tatile gitmeden önce dijital ortamda keşif yapıyorlar ve sizler bu noktada insanlara doğru bilgiler ve güzel görsellerle ulaşılabilir olmalısınız. Bu unsurların turistler açısından değerlendirme yaparken çok önemli olduğunu düşünüyoruz. Çünkü her 4 kişiden birisi kalacağı yer için sosyal medya üzerinden karar veriyor. Yine insanların çoğunluğu sosyal medya platformları üzerinden işletme hakkında yapılan yorumlara bakıyor ve son olarak sosyal medya üzerinden işletmeyle iletişime geçiyor. İnsanlar günümüzde yüzde 60 oranında tatilleri için rezervasyonlarını yapıyorlar. Bu durum işletme için hem avantaj hem dezavantaj. Sorunsuz bir hizmet için mutlaka mobil sistemlerden yararlanılmalı. İnsanlar artık kendilerini özel hissetmek istiyorlar. Bu nedenle dijital ortamda var olurken insanlara kendilerini özel hissettirecek uygulamalara, verilere ağırlık vermeniz de çok önemli. Yine bu noktada mesajlaşma çok önemli durumda. İnsanlar size mesajlaşma yoluyla ulaşabilmeli. İnsanlar işletmenize mesajlaşma yoluyla ulaşamazsa sizi tercih etmekten vazgeçebiliyorlar. İnsanlarla bağlantı kurmanız için sosyal medya çok önemli. Seyahat sonrası müşteriyle olan iletişimi güçlü tutmanız için sosyal medya yine çok önemli. Eğer bu bağlantıyı sağlarsanız insanlar işletmenizi yakınlarına tavsiye edebilirler ve bir sonraki tatil için yine sizin işletmenizi tercih edebilirler. Tatil yapanların yüzde 58’i Facebook üzerinden tatilleriyle ilgili paylaşım yapıyorlar. Yüzde 77’si sosyal medya platformları üzerinden markalarla mesajlaşıyor. Bunların özeti sosyal medya sizin için çok ciddi fırsatlar sunuyor. Bu fırsatları kaçırmamak gerekiyor” diye konuştu.
Esra ALTUNKES