Antalya SMMM Odası Başkanı Necati Şenyiğit, Dijital Dönüşüme Uyum ve Hizmet Giderleri Katılım Payı Tablosu hakkında değerlendirmelerde bulunarak, “Fiziki defter tasdik bedeli artık yok! E-uygulamalar kapsamındaki hizmetler için 2026 yılından itibaren 'dijital dönüşüme uyum ve hizmet giderleri katılım payı' alınması zorunludur. Tüm giderler muhasebe ücreti dışındadır” dedi. Şenyiğit, mesleğin ülke ekonomisindeki kritik rolüne dikkat çekerek, mükellefler ile kamu kurumları arasında köprü görevi gören meslek mensuplarının artan mali ve dijital yükümlülüklerini kamuoyuna duyurdu. Başkan Şenyiğit, vergi süreçleri, ticari kayıt düzeni, beyanname işlemleri ve mali raporlama gibi pek çok alanda yoğun sorumluluk üstlendiklerini hatırlattı.
Değişen ad ve zorunlu katılım payı
Başkan Şenyiğit, meslek mensuplarının yazılım, donanım, bilişim altyapısı, lisans ücretleri, elektronik arşiv saklama hizmetleri, posta, kargo ve enerji gibi birçok gideri mükellef adına yerine getirdiğini belirtti. Bu giderlerin muhasebe ücretlerinin dışında olduğunu ve mükellefler tarafından karşılanması gerektiğini vurgulayarak, “Kamuoyu bilmelidir ki, geçmişte defter tasdik hizmet bedeli olarak bilinen ücret, artık kaldırılmıştır. Bunun yerine, e-uygulamalar kapsamında 'Dijital Dönüşüme Uyum ve Hizmet Giderleri Katılım Payı Tablosu' adıyla yeni bir tavsiye niteliğinde ücret tablosu 2026 yılı için yayımlanmıştır. Bu uygulama, mesleki altyapıyı güçlendirmek ve mükellef hizmetlerinin kesintisiz yürütülmesini sağlamak amacıyla tüm meslek mensuplarınca uygulanmalıdır” dedi.
Dijital süreçlerdeki maliyet artışı
Başkan Şenyiğit, geçmişte fiziki defterlerin kaldırılmasının, ticari defter yükümlülüklerinin sona erdiği anlamına gelmediğini, muhasebe hayatının dijital ortamda (e-defter, e-fatura vb.) kayıt altına alınmaya devam ettiğini belirterek, “2025 ve özellikle 2026 yılı itibarıyla; yazılımlar, bilişim araçları, güvenlik yazılımları, internet altyapıları, cihaz yenilemeleri ve program güncellemeleri gibi dijital süreçlere ilişkin giderlerde yaklaşık yüzde 100’e yakın artışlar oluşmuştur. Bu artışlar, yasal defter açılış-kapanış ücretleri, kırtasiye, posta, kargo ve mali mühür gibi kalemlerle birleştiğinde; meslek mensuplarının bu giderleri mükelleflere yansıtması kaçınılmaz hale gelmiştir” ifadelerini kullandı.
Başkan Şenyiğit, işletmelerin işlem yoğunluğu (birden fazla KDV türü, banka hesabı ) arttıkça katılım payının da buna bağlı olarak artırılabileceğini ve şubeli işletmeler için ilave ücret eklenmesi gerektiğini hatırlattı. Başkan Şenyiğit, yeni ücretlendirme politikasının temel amacının dijital süreçlerin standardizasyonunu sağlamak ve veri güvenliğini teminat altına almak olduğunu ifade ederek, “Haksız rekabet yaratarak defter transferi yapanların, aynı sorunun kendi mükellefleri açısından da geri döneceğini unutmaması gerekir. Mesleki dayanışma ve etik birliktelik adına belirlenen tarifeye tam uyum büyük önem taşımaktadır” şeklinde konuştu. Başkan, alınacak her katkının; mesleğin kurumsal yapısının güçlenmesi, dijital dönüşüm sürecinin sağlıklı şekilde devamı ve mesleki standartların korunması açısından vazgeçilmez olduğunu belirterek sözlerini tamamladı.