Yeni düzenlemeyle birlikte, otomobillerde en düşük Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) oranı yüzde 70’e yükseltildi. Daha önce bazı modellerde uygulanan daha düşük oranlar artık geçerli olmayacak. Plug-in hibrit araçlarda ise daha önce uygulanan en düşük yüzde 30’luk ÖTV oranı yüzde 45’e çıkarıldı. Elektrikli otomobillerde ise en düşük ÖTV oranı yüzde 10’dan yüzde 25’e yükseltildi. Böylece çevreci araçlara yönelik vergi teşviki neredeyse ortadan kalktı. Düzenlemeyle birlikte sadece oran artışı değil, yeni oran dilimleri de hayatımıza girdi. Yüzde 75, yüzde 90, yüzde 100 ve yüzde 170 gibi yeni ÖTV oranları da uygulamaya alındı. Bu oranlar, aracın motor hacmine, donanım özelliklerine ve matrahına göre belirlenecek.
Tüketici şaşkın, sektör endişeli
ÖTV oranlarındaki bu ciddi artış, hem tüketiciler hem de otomotiv sektörü açısından endişe yarattı. Sektör temsilcileri, fiyatların artmasıyla birlikte satışların düşebileceği ve ithalat bağımlılığının daha da derinleşebileceği uyarısında bulunuyor. Özellikle genç kullanıcıların rağbet gösterdiği elektrikli otomobillerde teşvik yerine daha yüksek vergi yükü gelmesi, çevreci ulaşım politikalarıyla çeliştiği şeklinde yorumlanıyor. Yapılan düzenleme sonrası birçok araç modelinin fiyatının on binlerce lira artması bekleniyor. Orta segment bir elektrikli aracın ÖTV’si, yapılan zamla birlikte yüzde 150’ye varan toplam vergi yüküne ulaşabiliyor.