Antalyalı mucitten çığır açacak buluş
Antalyalı mucitten çığır açacak buluş
İçeriği Görüntüle

2025 yılının Mart ayı itibarıyla Türkiye, Avrupa’da turizm harcamalarında en yüksek enflasyona sahip ülke oldu. Turizm araştırmacısı, ekonomist ve yazar Erol Karabulut’un Turizmdatabank’ın Eurostat tarafından açıklanan verilerden derlenen istatistiklere dayandırdığı açıklamaya göre, Türkiye’de otel ve lokanta fiyatları yıllık bazda yüzde 43,4 oranında artarak Avrupa’da açık ara zirveye yerleşti. Türkiye’de turizm sektöründeki fiyat artışlarının, Avrupa’daki rakip ülkeleri geride bıraktığını belirten Karabulut, Türkiye’nin en büyük turizm rakipleri arasında yer alan İspanya, Fransa ve İtalya’da fiyat artışlarının Türkiye’nin oldukça gerisinde kaldığını belirtti. Karabulut’un verdiği bilgilere göre, 2025 yılında İspanya’da otel ve lokanta fiyatları yüzde 4,2 oranında artarken, Fransa’da bu oran yüzde 2,9, İtalya’da ise yüzde 3,2 olarak gerçekleşti. Avrupa Birliği genelinde ise ortalama artış yüzde 4,2 seviyesinde kaldı. Türkiye’de ise bu oranların oldukça üzerine çıkıldığına dikkat çeken Karabulut, “Turizm enflasyonunda rakiplerle aramızda fark açıldı. Bu durum, Türkiye’nin turizmde fiyat bazında çok daha hareketli bir dönem geçirdiğini gösteriyor” ifadelerini kullandı.

‘Fiyat dengesine acilen müdahale edilmeli’
Uzun yıllar boyunca döviz kuru avantajı sayesinde yabancı turistler için ‘uygun fiyatlı destinasyon’ olarak öne çıkan Türkiye’nin, artık bu algıyı kaybetme riskiyle karşı karşıya olduğunu belirten Karabulut, “Otel ve yeme-içme hizmetlerindeki fahiş fiyat artışları, özellikle Avrupalı turistin tatil bütçesini zorluyor” dedi. Karabulut, fiyatların döviz bazında hâlâ cazip görünse de, toplam maliyetin ciddi şekilde yükseldiğine dikkat çekti. Karabulut, enflasyonla mücadele konusunda atılacak adımların gecikmesi durumunda turizm gelirlerinde beklentilerin altında kalınabileceği uyarısında bulunarak, “Türkiye’nin rekabetçi turizm avantajını kaybetmemesi için fiyat dengesine acilen müdahale edilmesi gerekiyor” ifadelerini kullandı. Turizm sektörünün önde gelen temsilcileri de maliyet baskılarının arttığını ve bu artışların fiyatlara yansıtılmasının kaçınılmaz olduğunu belirtiyor. Ancak uzmanlar, sürdürülebilir bir turizm politikası için fiyat istikrarının sağlanması gerektiğini vurguluyor. Yalnızca yabancı turist değil, yerli turist için de tatil yapmak her geçen gün daha da güçleşiyor. Artan fiyatlar, özellikle dar gelirli vatandaşların tatil planlarını ertelemesine ya da iptal etmesine neden oluyor.

Muhabir: Esra ALTUNKES