Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, özellikle mobil internet ve konuşma paketleri konusunda uygulanan tarife politikalarının tüketici haklarını ihlal ettiğini belirtti. GSM operatörlerinin reklam kampanyaları ile tüketicileri yanıltıcı ve aldatıcı yönlendirmelerde bulunduğunu ifade eden Gündüz, şu örneği verdi: “Diyelim ki mevcut paketiniz 15 GB internet içeriyor ve bunun için ayda 250 TL ödüyorsunuz. Operatörünüz, televizyon ya da internet reklamlarında yeni bir kampanya tanıtıyor; 30+10 GB internet, yani toplamda 40 GB, sadece 380 TL. Ancak bu kampanyadan yararlanmak için bayiye gittiğinizde ‘Bu kampanya yalnızca yeni numara alacak veya tarifesini değiştirecek müşteriler içindir’ cevabını alıyorsunuz. Sadık müşterilere ise daha pahalı ve dezavantajlı tarifeler sunuluyor.”
Rekabet ihlali mi söz konusu?
Bu uygulamanın sadece bir operatöre özgü olmadığını, tüm GSM şirketlerinde benzer durumların yaşandığını belirten Gündüz, bunun rekabet hukukuna aykırı olabileceğine dikkat çekerek, “4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’a göre, rekabeti engelleme, bozma veya kısıtlama amacı taşıyan ya da bu sonucu doğuran anlaşmalar hukuka aykırıdır. Tüm operatörlerde benzer uygulamalar görülüyorsa, bu durum bir centilmenlik anlaşmasını, yani örtülü bir fiyat ve uygulama birlikteliğini akla getirir. Rekabet Kurumu’nun bu durumu incelemesi gerekmektedir” dedi.
‘Kanuna göre ayıplı hizmet’
Gündüz ayrıca, GSM operatörlerinin sunduğu hizmetlerin zaman zaman ‘ayıplı hizmet’ kapsamında değerlendirilebileceğini ifade ederek, “6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 13. maddesine göre; ayıplı hizmet, sözleşmede belirlenen süre içinde başlamayan veya taraflarca kararlaştırılan nitelikleri taşımayan hizmettir. Bu kapsamda, kampanyalarda vaat edilen fakat sunulmayan özellikler, verilen hizmetin kalitesizliği ya da eşit şartlarda sunulmaması gibi durumlar, tüketicinin hak iddia etmesine zemin oluşturabilir” diye konuştu.
Tüketici ne yapmalı?
Gündüz, mağduriyet yaşayan tüketicilere şikâyet haklarını hatırlatarak, “Tüketici Hakem Heyetleri ’ne başvurun. Rekabet Kurumu’na bildirimde bulunun. Ticaret Bakanlığı’na şikâyet göndererek haklarınızı arayabilirsiniz. Ticaretin ilk ve en temel kuralı müşteri memnuniyetidir. Ancak GSM operatörleri, yıllardır sadık kalan müşterilerine teşekkür etmek yerine onları cezalandıran tarifelerle mağdur etmektedir. Bu durumun son bulması ve tüketici lehine düzenlemelerin hayata geçirilmesi elzemdir. Ticaret Bakanlığı’nın, rekabet kurullarına bu haberimizi ihbar olarak kabul etmesini ve tüketici lehine harekete geçmesini arzulamaktayız. Bu tür kampanyaların internet üzerinden yapılması gerekir” dedi.