30 yıldır uygulanan model
Bilgi notunda, köprü ve otoyollara ilişkin gelir paylaşımı ve işletme hakkı devri uygulamalarının yeni olmadığına dikkat çekildi. İlk adımın 1980’li yıllarda Gelir Ortaklığı Senedi (GOS) ile atıldığı, 1994 yılında çıkarılan 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun ile bu işleyişin yasal çerçeveye kavuştuğu hatırlatıldı.
Açıklamaya göre bu sistem;
- Kamu kaynaklarının etkin kullanımını,
- Büyük altyapı yatırımlarının özel sektör finansmanıyla yapılmasını,
- Devletin bakım-onarım yükünün azaltılmasını,
- Vatandaşa daha hızlı ve kaliteli hizmet sunulmasını amaçlıyor.
2012 ihalesi iptal edilmişti
Otoyol ve köprülerin işletme hakkının devri için 2012 yılında yapılan ihalenin, bedel üzerinden yapılan değerlendirmeler nedeniyle iptal edildiği hatırlatıldı. Mevcut süreçte ise özelleştirme değil, finansal danışmanlık hizmeti alımının başlatıldığı, bunun da uzun vadeli hedeflere yönelik bir hazırlık çalışması olduğu kaydedildi.
Uluslararası örnekler
Bilgi notunda, ABD, Avustralya, Kanada, İtalya, Fransa ve Yunanistan gibi birçok ülkede benzer modellerin uygulandığı, bu örneklerden yola çıkılarak Türkiye’nin kendi şartlarına uygun bir model geliştirmeyi hedeflediği belirtildi.
Hedef kamu yararı
Hazırlık çalışmalarının; ücretlendirme modelinin adil ve şeffaf hale getirilmesi, yeni yatırımların devletin yükünü azaltacak şekilde özel sektör tarafından yapılması ve kamu yararını koruyan stratejilerin geliştirilmesi amacıyla yürütüldüğü açıklandı.
Yetkililer, köprü ve otoyolların satışının söz konusu olmadığını, mülkiyetin devlette kaldığını ve işletme hakkının yalnızca belirli süreyle özel sektöre devredildiğini bir kez daha vurguladı.