Eğitim-İş Sendikası Antalya 2 No’lu Şube Başkanı Önder Güneş, Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) proje okullarına öğretmen atamalarında liyakati göz ardı ettiğini ve bu sistemin adil hale getirilmesi gerektiğini söyledi. Güneş, “Öğretmen atamalarında keyfi uygulamalara son verilmeli, adalet sağlanmalıdır. Mevcut sistem, öğretmenler arasında ayrımcılığa ve eşitsizliğe neden oluyor. Eğitimde fırsat eşitliği sağlanmadığı sürece, öğrenciler ve öğretmenler arasında uçurum büyüyecek” dedi. Proje okulları ile diğer okullar arasında yapılan ayrımın eğitimin temel ilkeleriyle bağdaşmadığını belirten Güneş, “Özel program ve proje uygulama okulu ayrımı kaldırılmalıdır. Bu sistem, öğretmenlerin mesleki kariyerlerini olumsuz etkiliyor ve atamalarda belirsizliğe yol açıyor. Eğitimde başarıyı artırmanın tek yolu, objektif ve şeffaf bir atama süreci oluşturmaktır” diye konuştu.
‘Haksız bir ayrım yapılıyor’
Proje okullarına öğretmen atamalarında kullanılan yöntemlerin açık ve net olması gerektiğini söyleyen Güneş, öğretmenlerin bilgi sahibi olmadığı süreçlerin eğitimde ayrımcılığa yol açtığını dile getirdi. Güneş, “MEB, öğretim programlarını geliştirmek ve yeni eğitim modelleri oluşturmak istiyorsa, bunun yolu belirli kesimlere ayrıcalık tanımaktan değil, bilimsel yöntemleri geliştirecek laboratuvar okulları açmaktan geçer” dedi. Eğitim-İş olarak her okulun eşit koşullara sahip olması gerektiğini savunduklarını belirten Güneş, “Şu anki sistem bazı okulları ve öğretmenleri kayırırken, diğerlerini geri plana itiyor. Bu, eğitimin temel ilkelerine aykırıdır. Eğitim bir bütündür, hiçbir öğretmen ya da öğrenci diğerinden üstün tutulmamalıdır” ifadelerini kullandı.
Eğitim-İş Sendikası Antalya 2 No’lu Şube Başkanı Önder Güneş
‘Eğitim açık hale getirildi’
MEB’in eğitim sistemini çağdaş ve bilimsel bir çizgide ilerletmek yerine farklı oluşumların etkisine açık hale getirdiğini söyleyen Güneş, proje okullarındaki öğretmen atamalarında şeffaf olunmadığını vurguladı. Güneş, “Bunu yapmayacağınızı, yeni öğretim programlarının hazırlanması ve uygulanmaya konulmasından, okulları tarikat ve cemaatlere teslim eden protokol uygulamasını kolaylaştırmanızdan anlıyoruz” dedi. Eğitimin tamamen bilimsel temellere dayanması gerektiğini ifade eden Güneş, “Eğitim herhangi bir ideolojik ya da dini yapılanmanın etkisine girmemelidir. Devlet, eğitim sistemini tüm öğrenciler için eşit ve tarafsız bir şekilde düzenlemelidir. MEB’in aldığı kararlar kamuoyuna açık olmalı, eğitim politikaları keyfi kararlarla şekillendirilmemelidir” dedi.
‘Öğretmen atamalarında şeffaflık şart’
Güneş, proje okullarına öğretmen atamalarında liyakat ve objektif kriterlerin esas alınması gerektiğini, ancak mevcut sistemin öğretmenler arasında ayrımcılığa neden olduğunu söyledi. “Şu an yönetmelikte ve kılavuzda belirtilmeyen yöntemler hakkında öğretmenleri bilgilendiriniz. Proje okullarına atama sürecinde liyakat ve objektif ölçütler esas alınmalıdır” dedi. Eğitimin temel amacından uzaklaştırıldığını, öğrencilerin başarılarına göre ayrıştırıldığını ve eğitim sisteminin tamamen sınav odaklı hale getirildiğini belirten Güneş, “Bu sistem hem öğretmenler hem de öğrenciler için büyük bir adaletsizlik yaratıyor. Eğitim tüm kesimlere eşit fırsatlar sunmalıdır” diye konuştu.
‘Eğitimde adaletsizlik büyüyor’
Eğitim-İş Başkanı Güneş, MEB’in geçmişte Anadolu, Fen ve Sosyal Bilimler Liseleri için uyguladığı sınav sisteminin yeniden gözden geçirilmesi gerektiğini söyledi. Proje okullarındaki atama sisteminin öğretmenler arasında “torpilli” algısını güçlendirdiğini belirterek, “Önemli olan, öğretmenler arasında liyakat ve adil yarış ilkesinin uygulanarak tartışmaların sonlandırılmasıdır. Aksi takdirde, en başarılı öğrencilerin tercih ettiği proje okulları, yönetim ve öğretmen atamalarındaki belirsizlikler nedeniyle tartışmalardan kurtulamayacak ve burada çalışan öğretmenlere yönelik torpilli öğretmen algısı devam edecektir” dedi. Eğitim sisteminin şeffaf ve denetlenebilir olması gerektiğini vurgulayan Güneş, “MEB, eğitim sisteminin güvenilirliğini sarsacak uygulamalardan vazgeçmeli, öğretmen atamalarında net kriterler belirlemelidir” ifadelerini kullandı.
‘Bu mücadeleden vazgeçmeyeceğiz’
Eğitim-İş’in konunun takipçisi olacağını belirten Güneş, MEB’in proje okullarına öğretmen atama sürecini şeffaf hale getirmesi gerektiğini söyledi. “Bakanlığın yapması gereken, bu okullarda hatta tüm okullarda ‘Bu öğretmen, bu müdür buraya nasıl atandı?’ sorusunun kafalarda oluşmasını engellemektir. Bakanlık, özel program ve proje okulları atama sürecini şeffaflaştırmalı, öğretmenlerin ve kamuoyunun kafasındaki tüm soruları, şüpheleri gidermelidir” dedi. Eğitim-İş olarak hem mesleki hem de toplumsal mücadelede öncü olmaya devam edeceklerini belirten Güneş, “Eğitimde adaletin sağlanması için çalışmalarımız sürecek. Proje okullarında yaşanan mağduriyetlerin giderilmesi için her türlü girişimde bulunacağız. Eğitim sistemi liyakat ve şeffaflık esasına göre yeniden düzenlenmeli. Bu konuda Eğitim-İş kararlıdır ve mücadeleye devam edecektir” açıklamasında bulundu.