Özellikle telefon, internet ve benzeri hizmetlerde uzun süreli abonelik sözleşmelerinin tüketiciler için bir tuzak haline geldiği iddialarına, Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz'den net bir yanıt geldi. Gündüz, bir yıldan uzun süreli taahhüt içeren abonelik sözleşmelerinden cayılması durumunda tüketiciden hiçbir şekilde cezai bedel talep edilemeyeceğini vurguladı. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 52. maddesinin 4. fıkrasını hatırlatan Gündüz, “Tüketici, süresi belirsiz veya süresi bir yıldan uzun olan belirli süreli abonelik sözleşmesini, herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin istediği zaman feshetme hakkına sahiptir” dedi. Gündüz, buna rağmen bazı firma ve sağlayıcıların, tüketicilerden sözleşmeden caymaları halinde haksız yere para talep ettiğini belirterek vatandaşları uyardı. “Halkımız, sözleşmeyi sonlandırmak istediklerinde fahiş cayma bedelleriyle karşılaşıyor. Bu durum tamamen yasa dışı. Firmalar tüketicinin hakkını bilmediğini düşünerek bu tür taleplerde bulunuyor” diye konuştu.
‘Tüketicinin fesih hakkı var’
Neşet Gündüz, süresi bir yıldan az olan sözleşmelerde de belirli durumlarda tüketicinin fesih hakkı bulunduğunu belirterek, “Eğer sağlayıcı, sözleşme koşullarında değişiklik yaparsa, tüketici yine gerekçe göstermeden sözleşmeyi sonlandırabilir. Bu durumda da cezai şart uygulanamaz” dedi. Gündüz, sözleşmenin feshedilme yöntemine de dikkat çekti. Fesih bildiriminin kâğıt üzerinde ya da kalıcı veri saklayıcısı yoluyla (e-posta, mesaj vb.) yapılmasının yeterli olduğunu ifade eden Gündüz, “Şirketler, fesih işlemini, sözleşmenin yapılmasından daha zor bir sürece dönüştüremez. Yani internetten veya telefondan yapılan bir sözleşme, aynı kolaylıkla iptal edilebilir” dedi. Gündüz, haksız yere cayma bedeli talep edilen vatandaşlara, haklarını aramaları ve gerekirse Tüketici Hakem Heyetleri’ne başvurmaları çağrısında bulundu.